Conform agentilor de publicitate, incepand de acum 15 ani, evolutia a fost una continuu ascendenta. "Nu e nevoie de nici un studiu ca sa vezi cum a evoluat piata asta. Este suficient sa te uiti in jur", spune un director al departamentului outdoor al unei agentii clujene.

Agentii puternice si spatii disponibile

In acest moment, in Cluj sunt 440 de panouri si 135 de bannere pentru care s-au eliberat autorizatii de constructie. Dintre acestea, putin peste jumatate tin de trei firme de publicitate, iar in ceea ce priveste bannerele publicitare, 45% dintre acestea sunt ale unei singure firme.

Formele pe care le poate lua publicitatea outdoor sunt foarte diverse: pe mijloace de transport in comun, panouri stradale, panouri backlit sau city-lights (iluminate din interior), derulabile, bannere sau mesh-urile (materiale publicitare de mari dimensiuni instalate pe cladiri).

Firmele care au bugete mari prefera reclame cu panouri iluminate sau meshu-rile, iar cele locale, mai mici, prefera bannerele si panourile clasice. Agentia de publicitate detine domenii pe care le exploateaza, adica inchiriaza locuri de afisaj de la Primarie sau asociatii de locatari.

Clientii subinchiriaza de obicei spatiul unde isi afiseaza reclamele, dar unii prefera chiar sa il cumpere si sa schimbe periodic forma mesajului publicitar.

Agentiile mici pot subinchiria la randul lor de la cele mai mari, dar se intampla si invers, in special in cazul agentiilor care lucreaza la nivel national si colaboreaza cu cele clujene care detin spatii disponibile pe plan local. "Avantaj au agentiile care sunt pe piata de mai mult timp.

Sunt cateva agentii mari care domina piata si care detin impreuna mai mult de jumatate din spatiile disponibile", spune un director executiv al unei firme de publicitate care incearca sa se extinda pe piata de outdoor, pentru a satisface cererea clientilor care vor servicii tot mai complexe de publicitate.

Schimbari si tendinte

Demersurile necesare pentru a obtine o autorizatie de constructie sunt la fel de greu de parcurs ca pentru a construi un imobil si pot dura chiar trei luni pentru obtinerea unui aviz, spun cei care se ocupa de asta. "Pentru o autorizatie de panou se fac aceleasi acte ca pentru a construi o casa", spun cei implicati in fenomen.

Pe langa taxele de inchiriere, agentiile mai platesc si o taxa de publicitate la Primarie, in valoare de 1% din cat plateste clientul, taxa in Cluj fiind una dintre cele mai mici din tara. Firmele mari, nationale sau internationale, cu puncte de lucru in Cluj, sunt in general specializate si lucreaza strict pe outdoor, cele din Cluj se ocupa si de alte tipuri de publicitate.

Amplasarea trebuie gandita in functie de publicul tinta. De exemplu, pentru o reclama la bere fara alcool, cel mai bine e sa o amplasezi intr-o benzinarie. "In perioada asta, cam de un an incoace, sunt la moda mesh-urile. Acum sunt intr-un punct maxim, dar s-ar putea sa mai tina doar un an. In domeniul asta lucrurile se misca foarte repede. De cateva luni au aparut in oras podiumurile cu masini.

Sunt tot o forma de publicitate outdoor", spune un director zonal al unei agentii din Bucuresti. "Ca noutati, s-ar putea sa apara si la noi panouri electronice instalate pe cladiri sau proiectoare cu laser. Se pot imbina elementele clasice cu cele moderne foarte bine", adauga acesta.

Promovare eficienta

Publicitatea de exterior face parte dintr-o strategie mai larga si de cele mai multe ori vine ultima, e campanie de sustinere pe langa celelalte forme de promovare, cum ar fi radioul sau reclamele TV. "Publicitatea outdoor este un mijloc eficient de comunicare, e eficienta ca promovare daca se tine cont de raportul pret/impact, dar face parte dintr-o campanie integrata.

Odata cu aparitia a din ce in ce mai multe firme straine, au crescut si standardele si calitatea in ceea ce priveste publicitatea de exterior", spune unul dintre directorii outdoor & productie clujeni. In functie de tipul de mesaj, clientul hotaraste daca accepta spatiul disponibil sau daca vrea sa asteapte un alt spatiu pentru o vizibilitate mai mare.

"Publicitatea asta e foarte agresiv facuta, dar in sensul pozitiv. Pe o cladire veche, degradata, poate sa arate bine un panou", conchide sursa citata. "Agentiile au interesul de a iesi cu un mesaj publicitar in zonele tinta. E firesc sa fie o dezvoltare salbatica la inceput, pentru ca lucrurile sa se reglementeze pe parcurs.

In ultima vreme, jucatori importanti din strainatate isi arata interesul pentru Romania si de aici e doar o chestiune de timp pana la aparitia si pe piata clujeana a marilor companii de outdoor", e de parere acelasi director.

Reguli, reguli, da’ sa stim si noi

Zona centrala e protejata, din acest an au aparut restrictii noi in acest domeniu.

Inspectorii din cadrul Directiei Politia Comunitara au verificat in perioada iunie-iulie 547 panouri, iar firmele au fost somate sa isi monteze placute de identificare (care sa contina denumirea firmei si numarul autorizatiei de constructie), s-au dat amenzi in valoare de 10.000 lei, iar pentru zona centrala firmele au fost somate sa isi ridice panourile.

In ceea ce priveste noul regulament referitor la mijloacele de publicitate exterioara la care Primaria lucreaza de ceva vreme, expertii din publicitate par sa aiba o opinie comuna – e bine ca se lucreaza, dar sa existe reguli clare respectate de toata lumea. "Nu e neaparat un lucru rau ca Primaria impune restrictii. Banii alocati bannerelor au fost redirectionati.

Mai multa atentie si respect fata de spatiul public cred ca ar fi binevenite, dar acest lucru e o raspundere a tuturor", sustin cei implicati in industria publicitara. "Pana anul trecut a fost o crestere constanta in acest domeniu, de anul acesta a regresat. Piata isi va continua evolutia ascendenta dupa ce se va cunoaste noul regulament.

E bine ca se fac reguli noi, dar ele trebuie respectate de toata lumea", spune directorul de productie al unei agentii de publicitate. In ceea ce priveste viitorul, e de asteptat o restrictionare in ceea ce priveste amplasarea in locurile istorice si cresterea calitatii panourilor, dar si a complexitatii cererii si a serviciilor in acest domeniu.