Problema pensionarilor anticipate este un subiect transat constant de presa locala si nationala. In cursul acestui an s-au tras mai multe semnale de alarma vizavi de expansiunea nemaiintalnita a cazurilor de pensionare anticipata.

In luna iunie a acestui an, presedintele Casei Nationale de Pensii, Mihai Seitan s-a declarat public foarte ingrijorat de faptul ca pensionarile anticipate se tripleaza de la un an la altul.

Seitan spera ca, pana la sfarsitul acestui an, sistemul de pensii sa fie modificat, sa se creeze un sistem pur de pensii, fara sa fie amestecat cu alte servicii. Lucru care nu s-a intamplat inca, desi din acest an mai avem foarte putin.

Raportul Institutului European din Romania, pe 2004, a aratat ca sistemul de pensii autohton s-a confruntat, dupa ‘89, cu probleme extrem de grave.

Printre acestea, se numara inechitatea calcularii pensiei pentru persoanele pensionate in perioade diferite, amanarea reformei si instabilitatea legislatiei, scaderea numarului de contribuabili, cresterea alarmanta a numarului de pensionari (de la 3.5 milioane in 1990 la 6.11 milioane in ianuarie 2004).

Programul de guvernare PSD+PUR prezenta solutia rezolvarii inechitatilor din sistemul de pensii. "Toate inechitatile din sistemul public de pensii vor fi eliminate prin recalcularea tuturor pensiilor provenite din fostul sistem al asigurarilor sociale de stat.

Ne propunem ca aceasta operatiune sa se finalizeze in 2007" specificau politicienii de la putere.

Cam aceeasi rezolvare o vedeau si cei din alianta PNL-PD: "Eliminarea inechitatilor din sistemul public de pensii, prin recalcularea tuturor pensiilor astfel incat sa fie respectat principiul: la conditii egale de pensionare, pensii egale, indiferent de anul iesirii la pensie".

Ultimului comunicat de presa, publicat pe site-ul oficial al Casei Judetene de Pensii Bihor (CJP Bihor), la data de 31 octombrie 2005 specifica: "Potrivit Ordonantei de urgenta nr.4/2005, plata drepturilor de pensie recalculate se face pe etape, data stabilindu-se prin hotarare de guvern.

Conform hotararilor de guvern emise, au fost puse in plata primele trei transe, respectiv dosarele de pensii recalculate pentru persoanele pensionate pana in 1996 inclusiv, ultima transa platita fiind cea din septembrie 2005".

Reglementarile autohtone

Bianca Zaha, purtator de cuvant al cadrul CJP Bihor, precizeaza ca ultimele statistici arata ca numarul total al pensionarilor din Bihor, platiti din bugetul asigurarilor sociale si bugetul de stat, este de 197.221 de persoane.

"La 31 octombrie anul curent, in judet erau 171.074 de asigurati, deci anul acesta s-a inregistrat o crestere semnificativa" considera Zaha. „Multi nu cunosc faptul ca pot sa-si faca contract de asigurare la casa Judeteana de Pensii, nu sunt bine informati. O alta problema este munca la negru.

Acestor oameni le convine sa ia salar fara sa fie asigurati, insa de aceasta problema se ocupa Ministerul de Finante si cei de la inspectia muncii" a mai spus reprezentanta CJP Bihor.

"Tot ce sta in prerogativele noastre", spune Leontin Tarle, directorul adjunct al Casei Judetene de Pensii Bihor, "este sa aplicam legea, exact asa cum este ea, in functie de prevederile in vigoare si modificarile aduse". Tarle a mai specificat ca legile romanesti sunt conforme cerinselor uniunii.

"In ceea ce priveste normele legislative ale Uniunii Europene, referitoare la sistemul de pensii si alte sisteme de asigurare, Legea 19 din 2000 este compatibila cu legislatia europeana. Si noi am aflat tot din presa faptul ca Guvernul doreste innasprirea prevederilor referitoare la pensionarea anticipata.

Probabil ca, dupa inegrare, vor exista norme europene care sa se implementeze pe specificul normelor de la noi din tara" a mai declarat directorul adjunct de la Pensii.

Despre modificari anterioare ale prevederilor referitoare la pensionarea anticipata, Tarle spune ca "acestea nu au existat si din cate stim noi, guvernul nu are, deocamdata, nici un proiect pentru modificarea lor. De fiecare data cand se anunta astfel de modificari, presa este instiintata prin transmiterea de comunicate.

Chiar si la ultima intrunire, de la Arad, a reprezentantilor caselor de pensii din mai multe state, la care eu nu am participat, s-a dovedit ca legislatia romaneasca este similara celor din alte state europene, cu diferente de la stat la stat, in ceea ce priveste varsta de pensionare sau alte dispozitii specifice statului respectiv".

Stagiul de cotizare

Site-un oficial al CJP Bihor informaza ca stagiul minim de cotizare, in conditiile legii, este de 15 ani. Stagiul complet de cotizare este de 30 de ani pentru femei si 35 de ani pentru barbati. Acesta se va realiza intr-un interval de 13 ani, de la aplicarea legii.

Pentru realizarea stagiului complet de cotizare se porneste de la: zece ani stagiu minim si 25 de ani stagiu complet de cotizare, pentru femei, zece ani stagiu minim si 30 de ani stagiu complet de cotizare, pentru barbati.

In sistemul public de pensii, stagiul de cotizare se constituie din insumarea perioadelor pentru care s-a datorat contributia la bugetul asigurarilor sociale de stat de catre angajator si asigurat, sau dupa caz, s-a datorat si platit de catre asiguratii prevazuti la articolul cinci, aliniatul unu (punctele patru si cinci), respectiv aliniatul doi.

Constituie stagiu de cotizare, si perioadele in care o persoana a beneficiat de prevederile Legii 118/1990, a realizat timp util la pensie in sectorul agricol (reglementat prin Legea 80/1992), a desfasurat activitati incadrate in grupele unu si doi de munca in baza legislatiei anterioare, sporul acordat utilizandu-se la deschiderea dreptului de pensie.

Totodata, stagiu de cotizare este si perioada in care o persoana a realizat vechime in munca sau dupa caz, vechime in serviciu, in celelalte sisteme neintegrate in sistemul public de pensii, pana al intrarea in vigoare a Legii 19/2000 privind sistemul public de pensii si alte asigurari sociale.

Vechimea fiind utilizata doar la deschiderea dreptului de pensie de limita de varsta si urmas, precum si a altor drepturi de asigurari sociale prevazute de lege.

Stagiul de cotizare se asimileaza cu perioadele necontributive in care asiguratul: a beneficiat de drepturi de asigurari sociale (indemnizatie pentru incapacitate de munca, indemnizatie pentru cresterea copilului sau ingrijirea copilului bolnav), sau pensie de invaliditate, a urmat cursurile de zi ale invatamantului universitar, cu conditia absolvirii acestora.

Dovada duratei normale a studiilor se face cu diploma de absolvire, fisa matricola sau cu adeverinta eliberata de Ministerul Educatiei si Cercetarii.

De asemenea, stagiul de cotizare se asimileaza cu perioadele necontributive in care asiguratul a satisfacut stagiul militar, ca militar in termen sau militar cu termen redus, pe perioada legal stabilita, a fost concentrat, mobilizat sau in prizonierat.

Dovada incadrarii in aceste situatii, se face cu livretul militar sau cu adeverinte sau certificate eliberate de institutiile militare competente, in care sunt precizate cu exactitate perioadele si natura situatiei respective.

Aceste perioade asimilate se valorifica, numai pentru obtinerea pensiei pentru limita de varsta, de invaliditate si de urmas.

De cele mai multe ori, bihorenii sunt pusi in fata unor metodologii care le complica si mai mult drumul spre pensionare. Lipsa informatiilor este una din problemele nici acum rezolvate. Se pare ca bihorenii vor neaparat sa se pensioneze cat mai repede.

Totusi, masurile de inasprire a prevederilor privind pensionarea anticipata intarzie sa apara.

Pensionari anticipate si anticipate partial

In Bihor, numarul pensionarilor este mai mare decat numarul de asigurati. Situatia principalilor indicatori ai casei Judetene de Pensii Bihor, la data de 30 septembrie 2005, arata ca numarul total de pensionari (asigurari sociale in plata) este de 189.365, iar numarul total de asigurati este de 170.426.

Pentru intocmirea dosarului de pensie de limita de varsta, pensie anticipata si pensie anticipata partial sunt necesare: cerere tip, carnet de munca, carte de indentitate sau pasaport (original si xerocopie), adeverinta de confirmare a perioadei lucrate in grupa superioara de munca (original), adeverinte cu sporurile de vechime, alte sporuri cu caracter permanent (original), carte de identitate (xerocopie), certificat de nastere (xerocopie), certificat de casatorie (xerocopie), adeverinta cu plata CAS incepand cu intai aprilie 2001 (original), adeverinta cu perioadele de incapacitate temporara de munca si cuantum aferent dupa intai aprilie 2001 (original), livret militar (original si xerocopie).

In perioada esalonarii varstelor standard de pensionare si a stagiilor de cotizare: cererea de pensionare pentru limita de varsta, anticipata si anticipata partial, impreuna cu actele doveditoare, se depun de catre solicitant, in termen de 90 de zile de la data indeplinirii conditiilor de pensionare, la Casa Judeteana de Pensii.

In cazul peroanelor prevazute la articolul cinci, aliniatul unu (punctele unu, doi, trei, patru), cererea de pensionare, impreuna cu actele doveditoare, se depun de catre angajator sau institutia care efectueaza plata drepturilor de somaj, dupa caz, in termen de 90 de zile de la data indeplinirii conditiilor de pensionare.

Beneficiarii anticipatelor

Site-ul oficial al Casei Judetene de Pensii (www.cjpensiibihor.rdsor.ro) contine date referitoare la asiguratii care beneficiaza de pensie anticipata si conditiile in care se poate obtine. Cei care beneficiaza de pensie anticipata sunt asiguratii care au depasit stagiul complet de cotizare cu cel putin zece ani.

Solicitarea acestui tip de pensie se poate realiza cu cel mult cinci ani inaintea indeplinirii varstei standard de pensionare.

Drepturile de pensie se acorda si se platesc de la data indeplinirii conditiilor, daca cererea a fost depusa in termen de 90 de zile, de la data depunerii cererii, in cazul persoanelor care indeplinesc conditiile de pensionare (si a caror cerere a fost depusa in termenul de 90 de zile), dar nu inainte de data incetarii calitatii de asigurat, in cazul persoanelor prevazute la articolul cinci, aliniatul unu, punctele unu, doi si trei.

Drepturile se mai acorda de la data indeplinirii conditiilor de pensionare, daca cererea a fost depusa in termenul de 90 de zile, in cazul persoanelor prevazute la articolul cinci, aliniatul unu, punctele patru si cinci, si de asemenea, de la data depunerii cererii, dar nu inainte de data incetarii calitatii de asigurat, in cazul persoanelor care solicita pensie anticipata si anticipata partial si a caror cerere a fost depusa peste termenul de 90 de zile.

In articolul cinci din Legea 19/2000 privind sistemul public de pensii si alte asigurari sociale, se prevede ca "in sistemul public sunt asigurate obligatoriu, prin efectul legii: persoanele care desfasoara activitati pe baza de contract individual de munca, persoanele care isi desfasoara activitatea in functii elective sau care sunt numite in cadrul autoritatii executive, legislative ori judecatoresti, pe durata mandatului, precum si membrii cooperatori dintr-o organizatie a cooperatiei mestesugaresti, ale caror drepturi si abligatii sunt asimilate, in conditiile prezentei legi, cu ale persoanelor prevazute la punctul unu, persoanele care beneficiaza de ajutor de somaj, ajutor de integrare profesionala sau alocatie de sprijin, ce se suporta din bugetul Fondului pentru plata ajutorului de somaj, denumite someri".

Sunt asigurate obligatoriu "persoanele care realizeaza un venit brut pe an calendaristic, echivalent cu cel putin trei salarii medii brute pe economie, si care se afla in una dintre situatiile urmatoare: asociat unic, asociati, comanditari sau actionari, administratori sau manageri care au incheiat contract de administrare sau de management, membri ai asociatiei familiale, persoane autorizate sa desfasoare acitivitati independente, persoane angajate in institutii internationale, daca nu sunt asiguratii acestora, proprietari de bunuri si/sau arendasi de suprafete agricole si forestiere, persoane care desfasoara activitati agricole in cadrul gospodariilor individuale sau activitati private in domeniul forestier, membri ai societatilor agricole sau ai altor forme de asociere din agricultura, persoane care desfasoara activitati in unitatile de cult recunoscute potrivit legii si care nu au incheiat contract individual de munca".

Din aceeasi categorie, de asigurate obligatoriu, fac parte si "persoanele care realizeaza, prin cumul, venituri brute pe an calendaristic, echivalente cu cel putin trei salarii medii brute pe economie, si care se regasesc in doua sau mai multe situatii prevazute la punctul patru, persoanele care desfasoara activitati exclusiv pe baza de conventii civile de prestari de servicii si care realizeaza un venit brut pe an calendaristic echivalent cu cel putin trei salarii medii brute pe economie".