Copartenera la fraudarea SAAF, societatea clujeana "General Invest" SRL a tranzactionat din triajele SNCFR, prin intermedierea cu puternic accent pesedist mai mult de 4500 de vagoane ca fier vechi, incepand din 1998, a caror destinatie, insa, a fost cea a reconditionarii si implicit repunerii in functiune in strainatate.

Aceasta afacere nu umai ca prejudiciaza SNCFR, dar afecteaza traficul feroviar al publicului, care este nevoit, de cele mai multe ori, la preturi inacceptabile sa calatoreasca in conditii rareori umane.

Pe langa faptul ca "General Invest" se ocupa cu afaceri dintre care cele ale Regionalei, implicata, printre altele in tranzactii in domeniul imobiliar, acum cercetata de membrii reprezentanti ai Corpului de Control ai Guvernului si de cei ai Camerei de Conturi, ea a reusit sa dea tunuri imense in bugetul statului, masurile aplicate impotriva prejudiciilor aduse de aceasta ramanand intens asteptate.

Afacerile SAAF (Societatii de Administrare a Activelor Feroviare) sunt deja cunoscute ca fiind prejudicioase pentru bugetul statului incepand cu anul de gratie 1998. In acest an, societatea care se ocupa cu revalorificarea activelor SNCFR era chiar Societatea de Administrare Active Feroviare-SAAF, care provenea din divizarea SNCFR. In conformitate cu Ordonanta nr. 12 emisa pe 7 iulie 1998 de catre Guvernul Romaniei, incepand cu 1 octombrie 1998 Societatea Nationala a Cailor Ferate Romane (SNCFR) se reorganiza prin divizare in cinci societati independente una fata de cealalta din punct de vedere legal.

Principalul obiectiv al reorganizarii a fost crearea unor noi entitati, numite "societati succesoare", care pot functiona pe baze comerciale, fapt care sa permita in cele din urma privatizarea societatilor nou create.

Societatile Succesoare sunt& Societatea Nationala de Transport Feroviar de Marfa – CFR Marfa SA, Compania Nationala de Cai Ferate – CFR SA, Societatea Nationala de Transport Feroviar Public de Calatori – CFR Calatori SA, Societatea de Servicii de Management Feroviar – SMF SA si Societatea de Administrare a Activelor Feroviare – SAAF SA, societate pe actiuni care administreaza excedentul de active si activele neutilizate rezultate din reorganizarea SNCFR.

Scopul acestei societati era de a vinde in sectorul privat vagoane si locomotive, astfel incat sa se creeze operatori privati in sectorul transportului de calatori si marfa.

Traian Basescu, ministru al transporturilor declara pe atunciS"SNCFR va continua sa fiinteze ca regie autonoma, cu un singur birou si un telefon, urmand a gestiona datoria si creantele existente la data reorganizarii sale, ea urmand sa-si piarda obiectul muncii in momentul rezolvarii problemei& incasarea creantelor bugetare de 1100 miliarde lei ale firmei si plata datoriilor de peste 4000 miliarde", ceea ce s-a dovedit a fi un eres. Tot in aceasta perioada se constata ca societatea devenit independenta de SNCFR are un excedent de locomotive de circa 1600 de bucati, fara a tine cont de unul cu doua sute mai mare in ceea ce privea vagoanele.

Astfel, ca sa nu bata prea tare la ochi perspectiva unei imbogatiri subite ce se preconiza in urma vanzarii fierului vechi provenit de la aceste vagoane, in forma de materie bruta rezultata in urma procedurii de casare sau chiar a vagoanelor in sine, directorul de atunci al SAAF, Mircea Dinu, declara ca existau pe rol discutii cu statul iranian si cu cel sarb in vederea "inchirierii" a cate 50 bucati de locomotive la valoarea de 400/500 de dolari pe zi pentru fiecare locomotiva.

Dupa aceasta miscare strategica in planul de actiune la SAAF, aparitia pestilor de prada era de asteptat. Printre primii, o societate americana, cu sucursala pe plaiurile mioritice – Greenbreier Romania.

Obiectul de activitate al noii societati consta in inchirierea excedentului de vagoane de marfa ale SAAF pe pietele vest-europene si est-europene, in cazul vagoanelor cisterna pentru transportul de combustibil. In 2001 societatea a inchiriat locomotive unei firme din Germania, existand posibilitatea extinderilor contractuale intre parteneri.

Societatea administra pe atunci 60 de mii de vagoane de marfa, 1.400 de vagoane de calatori, 1.800 de locomotive, precum si o serie de triaje si linii secundare. Scopul expres pe care aceasta societate il putea avea in vedere era desemnat ca si "privatizare" a unor sectoare, prin participarea cu active in cadrul unor societati private.

Un prim pas in aceasta privinta a fost facut la sfarsitul anului, cand SAAF s-a asociat cu compania americana, formand o societate de leasing in domeniul transportului feroviar. A urmat pasul colaborarii cu parteneri din Franta si America.

Este vorba despre compania "Vagon Leasing", formata prin participarea SAAF impreuna cu cea a unui grup de investitori desprins din societatea cu capital majoritar american Greenbrier Romania, fost partener al societatii ceferiste romane.

Ideea infiintarii societatii romano-americane se continua pe lait-motivul inchirierii din parcul propriu al societatii a peste trei mii de vagoane catre Turcia. Motivul invocat atunci era obtinerea de fonduri folosibile pentru a repara si a relansa exploatarii unui numar de 800 de vagoane.

Alta societate mixta, cu care SAAF a intrat in contact era compania franceza Touax, lider european pentru transporturile fluviale, leasing de containere si vagoane, precum si in domeniul realizarii de constructii modulare.

Societatea franceza negocia o linie de credit de 15 milioane de dolari pentru data la care urma sa intre in vigoare contractul de asociere, partea franceza a mixturii sustinandu-si financiar investitia de reabilitare a materialului rulant ce era menit a fi transpus in in leasing pe piata west-europeana.

Dupa cum ati putut opina din numerele trecute ale ziarului nostru, parteneriatul cu francezii ar fi adus SAAF un venit de aproape 13 milioane de dolari. Touax se angajase sa cumpere 10.000 de vagoane vechi, pe care sa le repare si sa le modernizeze. Dupa preluarea vagoanelor, Touax le-ar fi vandut mai departe sau le-ar fi inchiriat.

Odata constituit suportul afacerii in temei de legalitate, de curand, la deschiderea anchetei privitoare la acuzatiile de abuz in serviciu ce li se aduc lui Mircea Dinut si Mircea Vladuti, ex-director general al SAAF, respectiv fost director tehnic, se constata cu stupefactie ca cei doi au exportat ilegal, in perioada 1999-2001, 14 locomotive LDE 2001 CP si 164 de vagoane de tip EACS, sub preturile stabilite de Consiliul de Administratie al SAAF.

Dinut si Vladuti ar fi cauzat astfel societatii o paguba de 56,5 miliarde de lei exportand fier vechi sub pretul care era prevazut in contractele de livrare si care era practicat la nivelul pietei mondiale a momentului, respectiv de 55 de dolari tona, ei reusind sa vanda pe piata ungara 15 mii de vagoane casate – fier vechi – la incredibilul pret de 10 euro/tona.

De la despartirea de SNCFR SAAF a casat si a valorificat in jur de 500 de mii de tone! de fier vechi provenit de la vagoanele ceferistilor, in valoare totala de peste 4 milioane de dolari.

Nici Clujul ni a scapat de perspectiva acestui flagel fraudulos. In Cluj se afla in functiune firma General Invest SRL patronata de controversatul om de afaceri Ovidiu Nicula. Ziarul nostru a detaliat in numerele sale trecute afacerea societatii din Cluj, in cadrul careia au fost valorificate un numar de 4500 de vagoane pe model antecedent.

Aceasta inseamna ca societatea clujeana a obtinut vagoanele si le-ar fi expus mai degraba vanzarii unei societati din Ungaria, dupa care acestea, reconditionate, ar fi fost vandute la cea deaa treia mana in strainatate, evident cu un cu totul alt pret Iecat cel care s-ar fi obtinut din vanzarea lor in stare de degradare in Romania.

Toata tarasenia a fost strict supervizata de "parintii adoptivi" ai acestei afaceri& Mihai Necolaiciuc, director general al SNCFR si Nicolai Cosma, directorul general al SAAF.

Cu toate ca societatea clujeana a tranzactionat in valoare de miliarde de lei vechi, avand la activ mai multe domenii de activitate, destinul a persecutat-o implacabil, deoarece la finele anului 2004, potrivit datelor de pe pagina de internet a Ministerului de Finante, datoriile catre bugetul de stat depaseau cinci miliarde de lei, iar la data scadenta de 30 septembrie a acestui an totalul obligatiilor la bugetul statului insumau extraordinara cifra de peste noua milioane si jumatate de lei noi, ceea ce conduce la un salt infinitezimal de urias in perspectiva pierderilor.Sigur ca, din aceeasi sursa se poate afla totalul obligatiilor catre stat, adica peste douasprezece milioane de lei noi, cuantumurile obligatiilor sub forma de impozit pe profit de 3.111.800, T.V.A.1.494.844 si dobanzile cumulate cu penalitatile valorand 5.079.014.

Cu toate acestea, prejudiciul adus de fostul colectiv de conducere al SNCFR alcatuit din Necolaiciuc, Viorica Olaeru, ex-director economic si Gabriel Misir ex-director comercial depaseste ametitoarea suma de sase sute de miliarde, dintre care numai o suta ii apartin ca "executie" lui Necolaiciuc.

In cursul anului 2004 fosta conducere a CFR SA a fost deferita urmaririi penale, in frunte cu acesta din urma, intr-un prolog a nu mai mult de sase dosare penale, iar in alte zece dosare cercetarile aflandu-se atunci in faza actelor premergatoare. Ulterior, toate cele saisprezece dosare au scapat ca prin miracol de urmarirea penala, considerandu-se ca aceasta nu e necesitata.

Cazul General Invest este specific firmelor incadrate deja de mult in sinergismul factic al fraudelor repetate din interiorul Regionalei CFR Cluj, desi pentru infrastructura acesteia au fost preconizate douasprezece milioane de euro pentru anul 2006, cu doua treimi mai mult decat pentru acest an.

Nu ne ramane decat sa ne intrebam cum vor fi gestionati acesti bani?! Cu siguranta ca nu se doreste schimbarea firmelor care "colaboreaza" sinuos la golirea de venituri a Regionalei, printre care, pe langa SC General Invest, se pot aminti firme binecunoscute in specificul afacerist ca Trafer Dej sau Construct Mod. Despre acestea din urma vom oferi detali in numerele viitoare ale ziarului.

Ziarul Buna ziua Ardeal a incercat sa intre in contact cu firma clujeana pentru a primi mai multe raspunsuri in legatura cu acest articol, insa firma nu a putut fi gasita la adresa disponibila pe site-ul Ministerului de Finante si nici in alta locatie, iar biroul de presa al DNA nu a furnizat informatiile cerute de redactia noastra pana la inchiderea editiei. Vom reveni.