Seminarul organizat de revista Banii Nostri la finalul saptamanii trecute, in Poiana Brasov, a reprezentat un eveniment aparte fata de conferintele de peste an, prin cadrul mai degraba informal al dezbaterilor.

Caracterizat de organizatori drept un eveniment de final de an, seminarul a reprezentat, totusi, un bun prilej pentru specialistii din domeniul bancar de a comenta indemnul la moderatie lansat de guvernatorul BNR, Mugur Isarescu, cu doar doua zile inainte.

Evenimentul de la Poiana Brasov a reunit, sub deja cunoscutul brand Conferintele Banii Nostri, specialisti din domeniul bancar, precum si reprezentanti ai celui mai important retailer din Romania in domeniul bunurilor electronice si electrocasnice - Altex -, care au discutat despre trendul actual in ceea ce priveste utilizarea instrumentelor de creditare pentru achizitionarea bunurilor de consum.

Corneliu Cojocaru, director executiv al Directiei de Comunicare din cadrul BCR, si Petru Rares, presedintele Institutului Bancar Roman (IBR) si Senior Country Advisor al National Bank of Greece Group in Romania, au discutat, in acest context, mesajul lui Mugur Isarescu, guvernatorul bancii centrale, care a lansat catre populatie, cu doua zile inainte, un indemn la moderatie in ceea ce priveste consumul, avertizand ca o crestere a acestuia, pe baza creditarii, ar putea duce la derapaje si ar pune presiune inflationista asupra economiei.

Cei doi au subliniat conflictul de interese dintre BNR, care urmareste atingerea indicatorilor economici, si bancile comerciale si retailerii, al caror scop este cresterea profitului si a cotei de piata, dar si faptul ca este si in interesul acestora din urma ca derapajele amintite de Isarescu sa nu aiba loc.

Totusi, asa cum a precizat Petru Rares, piata retailului este una in dezvoltare si va urma un trend ascendent, specific zonei est-europene, caracterizata de o apetenta crescuta pentru consum.

Potrivit acestuia, mesajul lui Isarescu a fost unul codificat, orientat catre bancheri, si nu catre populatie - care nu poate fi convinsa sa renunte la achizitionarea de bunuri, in preajma sarbatorilor de iarna.

Dezvoltarea pietei de retail va fi stimulata, a apreciat presedintele Institutului Bancar Roman, si de venirea in tara a marilor companii internationale, care si-au anuntat intentia de a opera in Romania incepand cu 2006.

O consecinta a acestei dezvoltari va fi si cresterea concurentei in domeniul bancar, marile banci anuntand pentru anul viitor tinte foarte optimiste (cumulate, tintele pentru cota de piata ating 300% din valoarea pietei romanesti).

Si Corneliu Cojocaru, directorul executiv al Directiei de Comunicare din cadrul BCR, s-a referit la relatia dintre BNR, bancile comerciale si retaileri, in conditiile in care BCR are un parteneriat strategic cu Altex, impreuna cu care a emis un card de credit cobranded.

Acest card, al carui succes a depasit previziunile bancii, ofera consumatorului posibilitatea obtinerii facile a unui credit de consum, limitat doar de castigurile clientului, la un cost apreciat de reprezentantul bancii drept unul dintre cele mai reduse de pe piata.

Printre lucrurile ingrijoratoare pentru anul 2006, cei doi bancheri au amintit scaderea nivelului de economisire, in conditiile cresterii consumului, ceea ce pune o presiune majora pe creditori, si probabilitatea ca fondurile speculative, intrate in Romania in decursul ultimului an, pe fondul aprecierii leului in raport cu moneda europeana, sa paraseasca tara.

Cu toate acestea - o estimare care nu poate decat sa bucure clientii -, este de asteptat o orientare, incepand cu luna martie, a bancilor catre produsele de economisire, pentru ca goana dupa credite in aceasta perioada va genera o scadere a nivelului activelor, ceea ce va duce si la cresterea dobanzilor la depozite (care in prezent nu acopera, in multe cazuri, nici rata inflatiei).

2006, anul creditului ipotecar

Cea de-a doua parte a seminarului a fost dedicata produselor oferite de Banca Romaneasca, la discutii fiind prezent si Andreas Maragkoudakis, presedintele institutiei. Acesta a subliniat, la randul sau, potentialul de crestere al pietei bancare in anul 2006, in relatie cu piata creditelor de consum.

De asemenea, presedintele BR a vorbit despre discrepanta intre ceea ce doreste BNR si ceea ce urmaresc bancherii, care trebuie sa satisfaca asteptarile actionarilor in privinta profitului.

Potrivit lui Maragkoudakis, bancile comerciale trebuie sa intretina relatii bune cu BNR, prin urmare vor lua in considerare mesajul guvernatorului Mugur Isarescu, insa a apreciat ca este nevoie de atingerea unui echilibru intre interesele celor doua parti.

Bancherul grec a prezentat doua noi produse de economisire pe care le va introduce Banca Romaneasca incepand cu anul 2006, dintre care unul, avand o componenta de investitii - reprezinta o noutate pentru banca.

Lansarea produselor de economisire vine, a declarat Maragkoudakis, ca o consecinta a faptului ca lichiditatile de pe piata vor trebui atrase, in conditiile in care cresterea creditului presupune cresterea fondului de garantare, in concordanta cu cerintele BNR referitoare la creditarea in valuta.

O alta componenta a pietei bancare ce va cunoaste o dezvoltare majora in viitorul apropiat o reprezinta cea a creditelor ipotecare, au apreciat specialistii prezenti la Poiana Brasov.

"Locomotiva retailului va deveni creditul ipotecar", a declarat in acest sens presedintele IBR, Petru Rares, care a precizat ca, potrivit unui studiu realizat de Institut, principalele tinte ale bancilor sunt acoperirea teritoriala, in domeniul retailului, si cresterea cotei de piata, in conditiile intensificarii concurentei si a scaderii marjei de profitabilitate.

Final de an

Evenimentul s-a incheiat cu un foc de tabara, urmat de o cina vanatoreasca, la care au fost reluate, intr-un cadru detasat, temele zilei. Organizatorii au apreciat anul care se incheie drept unul reusit, aratandu-se optimisti pentru 2006.

Radu Cosarca, vicepresedintele Media On, a subliniat inca o data faptul ca intalnirea din Poiana Brasov s-a vrut una mai putin rigida, tocmai pentru ca este una de final de an, iar cei trei bancheri nu au ezitat sa dezbata, in fata unui pahar de vin, teme economice cu reprezentantii presei.