Autoritatea pentru Valorificarea Activelor Statului a eliminat, pentru a doua oara, din cursa pentru privatizarea CNM Petromin SA consortiul format din SC Algoritm Consult SRL Bucuresti si Asociatia Salariatilor Petromin.

Comisia de negociere desemnata de AVAS pentru privatizarea Petromin a stabilit ca ofertantul eliminat nu a reusit sa indeplineasca singurul criteriu de precalificare impus, respectiv „o experienta de minimum cinci ani in domeniul transportului pe apa".

Avem de-a face cu o situatie absurda, in conditiile in care precedenta tentativa de privatizare a esuat din exact aceleasi motiv: cei doi ofertanti, aceiasi ca si acum, au fost eliminati pentru ca nu aveau cei cinci ani de experienta. Singurul ramas in cursa, grecul Sotirios Emmanouil, va avea parte de aceeasi soarta, iar Petromin va intra pe mainile cui trebuie.

Potrivit unui comunicat remis ieri de catre AVAS, „documentele de participare ale celui de-al doilea ofertant ramas in cursa, Sotirios Emmanouil - persoana fizica din Grecia, sunt analizate de catre comisie, pentru a stabili daca este admis la negocieri in vederea privatizarii companiei constantene".

Este doar un fel de-a anunta ca nici de aceasta data nu va avea loc privatizarea Petromin. Si asta pentru ca in urma cu cateva saptamani, acelasi grec a fost scos din cursa de aceeasi comisie pentru acelasi motiv: lipsa de experienta.

Or, este greu de crezut ca in cele mai putin de doua luni scurse de la ultimul termen, comisia va considera ca Sotirios a putut aduna cinci ani de experienta in domeniul transportului naval. In aceste conditii, este doar o chestiune de zile pana cand AVAS va anunta eliminarea din cursa pentru privatizarea Petromin si a ultimului concurent.

In acest fel se confirma speculatiile potrivit carora Petromin va fi, in cele din urma, preluat de catre cercuri de interese apropiate conducerii AVAS.

Mandria marinei romanesti, acum o epava

Petromin a reprezentat, imediat dupa 1990, corpul de elita al flotei comerciale romanesti, dupa dezmembrarea Intreprinderii Navrom Constanta - care constituia a noua forta navala a lumii. Din cele 286 de nave in stare de functionare ale Navrom, Petromin a preluat 89 de nave de cea mai mare capacitate.

Guvernarile au avut „grija" de acest obiectiv strategic, astfel incat intreaga flota a disparut, fara a se gasi pana acum vreun vinovat. In acest moment, Petromin mai are doua vrachiere de 25.000 tdw, Kavo Matapas si Kavo Maleas, dar nici acestea nu se simt prea bine, fiind implicate intr-un litigiu international.

Petromin se mai lauda cu impingatorul Pluto, care se afla sub contract cu o societate privata. Activele societatii insumeaza insa cateva milioane bune de euro, in urma investitiilor facute in ultimul timp si a profiturilor aduse de noile activitati economice, bazate pe comertul cu cereale.

Numai sediul Petromin depaseste 3 milioane de euro, la care se adauga un complex turistic la Saturn si doua blocuri de locuinte cu spatiile comerciale aferente aflate in zona Faleza Nord. In urma inchirierii bunurilor sale, Petromin detine si cantitati impresionante de lichiditati si mai multe milioane de euro de incasat.

Tocmai din acest motiv este lesne de inteles interesul celor care urmaresc preluarea rapida si fara batai de cap a Petrominului. Eliminarea repetata a ofertantilor de pana acum, cu toate ca se baza pe realitati evidente, nici una dintre partile implicate nefiind in stare sa indeplineasca termenii minimali impusi de AVAS, este totusi suspecta.