Hotararile Consiliului Local Cluj Napoca privind activitatea de taximetrie ar putea fi scoase in afara legii daca propunerile Consiliului Concurentei privind modificarea legii taximetriei vor fi validate.

Consiliul Concurentei a formulat o serie de propuneri de modificare a legilor privind activitatea de taximetrie, urmare a materialelor jurnalistice publicate in "Buna ziua, Ardeal" in care se divulga un posibil cartel al companiilor clujene de taximetrie. Seria de articole a fost dublata de doua sesizari la institutiile competente.

Deocamdata insa investigatia solicitata nu a avut o finalizare concreta. De altfel, nici propunerile de modificare a legii taximetriei nu sunt intr-o situatie finala. "Dureaza foarte mult, are un parcurs mai greoi", a explicat purtatorul de cuvant al Consiliului Concurentei, Simona Barbu.

Inspectorii Consiliului Concurentei au identificat intr-o serie de hotarari ale Consiliului Local Cluj "mai multe dispozitii cu efect anticoncurential", se arata intr-o informare remisa redactiei.

Intre acestea se numara si stabilirea unui tarif minim, care potrivit purtatorului de cuvant al Consiliului Concurentei, Simona Barbu, este "una dintre cele mai nocive practici interzise de legislatia concurentei". In plus, aceleasi acte normative stabilesc si numarul maxim de taximetre care pot opera pe piata din Cluj Napoca.

"Intr-o piata concurentiala, numarul de operatori ar trebui sa fie rezultatul actiunii cererii si ofertei", a mai precizat Simona Barbu.

Consumatorul "nu va beneficia de preturi sau tarife mai mici decat cele stabilite si impuse, fiind eliminata prin urmare posibilitatea sa de a alege", a declarat purtatorul de cuvant al Consiliului Concurentei, fara sa mentioneze insa ca avand in vedere faptul ca oricum toate tarifele din Cluj Napoca sunt identice aceasta posibilitate de a alege a consumatorului dispare.

"In prezent se tinde catre eliminarea reglementarii sub orice forma a tarifelor deoarece prin impunerea unpor limite, de orice fel, concurenta prin pret este restransa.

In practica, atunci cand sunt stabilite limite minime si maxime ale unor preturi sau tarife, se tinde catre una sau alta dintre aceste limite, in functie de cererea existenta pe piata", a precizat Barbu.

Amintim trei hotarari ale CL Cluj Napoca ce, potrivit acestor elemente, ar fi ilegale in contextul subliniat, este vorba de HCL 501/2001, 140/2005 care reglementeaza numarul de licente de taximetrie care pot fi acordate in municipiul Cluj Napoca pe categorii, 246/2005 care stabileste plafonul de ruinare si cel excesiv al tarifelor la serviciile de taximetrie, si 152/2004.

Aceasta din urma arata la art. 1 numarul maxim de autorizatii care vor fi emise in Cluj Napoca e vorba de 6.000, din care numarul maxim de autorizatii permanente pentru operatorii de transport este de 4.000.

Presedintele Consiliului Concurentei, Mihai Berinde, era ieri prezent in sedinta de guvern astfel incat a refuzat sa preia apelurile telefonice. Vicepresedintele George Musliu era ieri absent motivat iar al doilea vicepresedinte, Constantin Ciutacu, este in concediu de odihna.

Investigatia solicitata de la Bucuresti biroului de concurenta din Cluj a ramas deocamdata in coada de peste. Adresa inaintata Primariei CLuj Napoca de inspectorul – sef Aurel Rus a primit un raspuns saptamana trecuta si nu a fost urmata de nici o actiune a inspectorilor de concurenta.

Amintim, daca mai e necesar, ca toate companiile de taximetrie din Cluj Napoca au adoptat in acelasi timp un nou tarif pe kilometru. Practica este ilegala si anticoncurentiala, si vine dupa ce acum doi ani aceleasi companii de taximetrie au marit in acelasi timp, pentru prima data, tarifele la servicii.

Conducerile companiilor sustin ca principalul motiv pentru care preturile la serviciile de taximetrie au fost marite este faptul ca s-au scumpit combustibilii.

In realitate, acestia chiar s-au ieftinit la cei mai importanti furnizori de combustibili, si chiar si asa, justificarea nu acopera faptul ca toate companiile au marit tariful exact in acelasi timp, la exact aceeasi suma.(