Primarul Emil Boc a declarat ca a cerut, ieri la prima ora, clarificari referitor la cazul semnalat de ZIUA de Cluj in legatura cu aprobarea unui Plan Urbanistic de Detaliu (PUD) pentru Calea Dorobantilor numarul 128, colt cu strada Coastei.

"Mi s-a explicat clar ca acolo e vorba despre o diferenta de nivel foarte mare intre un capat al strazii si celalalt capat.

Pe deal, Primaria a facut o licitatie pentru realizarea unui bloc si a admis un regim de inaltime de doar P+2, pentru ca acolo traficul aerian nu permitea mai mult, strada respectiva fiind in conul de aterizare al Aeroportului Cluj.

Aici, la celalalt capat practic, constructia este mult sub nivelul dealului, astfel ca cele 8 etaje ajung pana la cota de inaltime a strazii si peste raman exact 2 nivele", a precizat Boc.

Intrebarea este daca diferenta intre cele doua capete ale strazii Coastei este de 24 de metri, avand in vedere ca diferenta de 8 etaje se regaseste minim intr-o astfel de inaltime? Potrivit Planului Urbanistic General (PUG), datorita diferentei de nivel, strada Coastei are doua zone reglementate diferit.

Pentru latura sudica, se admite un regim de inaltime de P+2 E (adica parter si doua etaje), cu un procent de acoperire a terenului (POT) de maxim 35% si o cota de utilizare a terenului (CUT) de maxim 0,9 ADC.

In aceste conditii, aprobarea Hotararii de Consiliu Local prin care firma Gimarom Invest a primit, pentru un teren situat in latura nordica a strazii Coastei, avizul pentru un PUD in care se prevede un regim de inaltime de S+P+10 E, un POT de 46,3% si un CUT de 2,3 ADC a starnit, cum era si firesc, nedumeriri.

Aceasta cu atat mai mult cu cat tot CL a adoptat, cu cateva luni in urma, o hotarare prin care in Cluj-Napoca nu se mai admit derogari. "Latura nordica a strazii Coastei are un regim diferit de latura sudica.

Aici, in PUG, era prevazut initial spatiu verde pentru ca, din cauza diferentei de nivel, s-a crezut ca nimeni nu va fi interesat sa construiasca. Aprobarea Planului Urbanistic de Zona (PUZ) si a PUD-urilor s-a facut pe baza unor propuneri concrete ale celor care au dorit sa construiasca aolo.

Toate propunerile au fost analizate in Comisia de urbanism si avizate ca atare", a precizat reprezentantul Biroului mass-media din Primarie, Diana Marginean. Surse din cadrul grupului consilierilor Aliantei D.A ne-au confirmat faptul ca proiectul Gimarom a fost respins de doua ori anterior.

Apoi, arhitectul Adrian Iancu a modificat special PUZ- ul (Planul Urbanistic Zonal) pentru ca proiectul sa poata fi votat in Consiliul Local. Adica, un fel de "furt pe lege". O alta problema despre care primarul Boc nu stie sau nu vrea sa stie este distanta dintre viitorul imobil Gimarom si vecini, care in proiect este de numai aproximativ 7 metri.

Distanta legala este jumatate din inaltimea cladirii, asta bineinteles in cazul in care in PUZ nu se specifica altfel. Si cum PUZ-ul a fost schimbat tocmai de Iancu, putem sa ne asteptam ca noul PUZ sa fi fost "croit" pe masura celor de la Gimarom.

In caz contrar, la un simplu calcul rezulta ca imobilul cu zece etaje va avea circa 30 de metri inaltime, iar distanta legala fata de vecini trebuie sa fie mult mai mare decat distanta aprobata de Iancu.

Aceste precizari referitoare la regimul vecinatatilor sunt mentionate inca in Codul Civil intrat in vigoare pe vremea lui Alexandru Ioan Cuza, mai precis in 1 decembrie 1865, si care, ce-i drept, a suferit in 150 de ani oarescare modificari, completari, abrogari si adnotari, dar nu si in punctele esentiale.

ZIUA de Cluj va reveni cu informatii despre proiectantul cladirii si legatura directa pe care acesta o are cu Adrian Iancu, arhitectul orasului.

In ceea ce-l priveste pe primarul Clujului, ii sugeram, cu tot respectul, consideratia si simpatia noastra, ca nu ar strica sa verifice sfaturile primite din partea arhitectului-sef cel putin de la inca o sursa.