Calea ferata ingusta de pe tronsonul Abrud - Vidolm (judetul Alba) pe care circula celebrul trenulet al motilor, cunoscut sub numele de "Mocanita", va fi inclusa pe lista monumentelor istorice din Romania. Acest lucru va salva tronsonul de cale ferata de la topit, cu scopul de a fi introdus in circuitul turistic.

Comisia Nationala a Monumentelor Istorice (CNMI) a avizat, vineri, clasarea Mocanitei, dar pentru introducerea sa pe lista monumentelor istorice din Romania, trebuie rezolvate mai multe probleme de natura juridica. "Monumentele istorice se bucura de protectia legilor in vigoare, indiferent de proprietar persoana fizica sau juridica.

Rezolvarea problemei juridice consideram ca este o formalitate", a declarat directorul Directiei Generale pentru Culte, Cultura si Patrimoniu Cultural National (DGCCPCN) Alba, Gabriel Rustoiu.

Calea ferata ingusta a fost construita intre anii 1911 si 1913. Locomotiva cu aburi ce a tractat trenuletul cu o viteza de aproximativ 20 de km/h dateaza din 1949, fiind construita la Uzinele Resita. Vagoanele, refacute in intregime, au fost fabricate la Arad, in urma cu 10-20 de ani.

Garnitura de tren Mocanita a circulat pe un tronson de cale ferata ingusta care facea legatura intre Alba Iulia si mai multe localitati din Apuseni. In timp, calea ferata ingusta a fost dezafectata in mare parte, ramanand doar cea din Muntii Apuseni. Dupa decembrie 1989, acest tronson a fost desfiintat si conservat de autoritatile feroviare.

Repunerea in circulatie a Mocanitei este unul dintre cele mai importante proiecte turistice avansate de catre autoritatile din Alba, blocat, insa, din cauza unei datorii de zeci de miliarde lei, pe care Societatea de Administrare a Activelor Feroviare (proprietarul caii ferate) o avea la SC "Tunele" Brasov.

Firma a apelat la instanta pentru a-si recupera banii si a primit la schimb tocmai linia de cale ferata din Alba.

In aceste conditii, Mocanita urma sa aiba aceeasi soarta ca si alte linii de cale ferata din tara pe care le-a castigat in instanta si pe care ulterior le-a taiat si le-a topit. Aceasta, avand in vedere ca CJ Alba a intocmit un plan de repunere in functiune in scopuri turistice a liniei.

Practic, conform planurilor, Mocanita trebuia sa devina un trenulet de agrement, una dintre atractiile Muntilor Apuseni. Planurile prevedeau ca linia sa fie concesionata, iar in apropierea statiilor urmau sa se dezvolte pensiuni turistice. Autoritatile au ajuns la concluzia ca singura modalitate de a impiedica vanzarea si topirea liniei este de a o declara monument istoric.