Finul fostului ministru Altexandru Athanasiu, Cristian Rizea, presedintele Agentiei Nationale pentru Sprijinirea Initiativei Studentilor (ANSIT), membru PSD, i-a indopat cu hamburgheri pe o parte dintre tinerii romani in baza unui protocol de colaborare dintre McDonald`s si ANSIT, privind accesul la reduceri la unele produse ale lantului de fast foud-uri.

In schimb, ANSIT s-a angajat ca Mc Donald`s sa sa fie mentionat ca partener in toate actiunile organizate de ANSIT. Practic, din 2003 pana in vara anului trecut, cand a expirat protocolul de colaborare, ANSIT, agentie guvernamentala, a promovat, din plin, brandul cunoscutului lant de fast foud-uri.

Aceasta intelegere, parafata si de fostul ministru al Educatiei, Alexandru Athanasiu, nu e tocmai intamplatoare, cu atat mai mult cu cat directorul general al McDonald`s Romania, Marian Alecu, era cunoscut drept un apropiat al fostului partid de guvernamant.

Ar mai fi de spus ca protocolul dintre concernul american si ANSIT face parte dintr-un proiect mai larg, privind eliberarea unui numar de 20.000 de carduri pentru tineri cu reduceri la diverse produse.

Presedintele ANSIT se face vinovat si pentru gestionarea defectuoasa a unor fonduri europene destinate unor programe pentru tineri, motiv pentru care Romania trebuie sa returneze un milion de euro. Mai mult, in primavara acestui an, din cauza acestui scandal, Romania nu va mai avea accesla fondurile europene din care sunt finantate proiectele pentru tineret.

In perioada guvernului PSD, existau doua structuri care se ocupau de tineret, Agentia Nationala pentru Tineret (ANT) si Agentia Nationala pentru Sprijinirea Initiativei Tinerilor (ANSIT).

In momentul in care a fost creata ANT, condusa de Daciana Sarbu, la nivelul Guvernului Nastase s-a hotarat ca fondurile europene sa fie gestionate de o alta agentie, ANSIT, trecuta in subordinea Ministerului Educatiei.

La conducerea ANSIT a fost numit Cristian Rizea presedinte in exercitiu si in prezent, membru PSD, dar si finul fostului ministru al Educatiei Alexandru Athanasiu. Numele lui Rizea a fost implicat intr-un amplu scandal legat de proasta gestionare a unor fonduri europene destinate tinerilor.

Drept urmare, la sfarsitul anului trecut, Comisia Europeana a decis suspendarea programelor destinate tinerilor din Romania. Mai mult, Romania este obligata in acest an sa returneze peste un milion de euro, bani cheltuiti fara respectarea de catre ANSIT a regulilor impuse de UE.

Ba mai mult, in aceasta primavara, Romania nu va mai avea acces la fondurile europene din care sunt finantate proiectele pentru tineret, in cadrul programului ‘‘Youth’‘. Nikolaus van der Pas, directorul general al Directiei pentru Educatie si Cultura din cadrul Comisiei Europene, a luat aceasta decizie la inceputul lunii decembrie.

‘‘Suspendarea a fost facuta pe motiv ca programul a fost condus gresit de agentia nationala (ANSIT, n.r.)’‘, se arata intr-un comunicat al Comisiei Europene.

Pe langa faptul ca, asa cum s-a dovedit, a gestionat defectuos banii europeni, Rizea a reusit ‘‘performanta’‘ sa creasca vanzarile si implicit profitul unor societati private.

Astfel ajuns in fruntea ANSIT, gratie relatiei de cumetrie cu ministrul Educatiei - la acea vreme, Alexandru Athanasiu -, dar si a apartenentei sale politice, Rizea a lansat un proiect destinat initial studentilor pentru a beneficia de reduceri la unele servicii.

Denumit pompos ‘‘Fabrica de discount’‘, programul a debutat cu un protocol incheiat intre ANSIT si McDonald`s Romania, in vederea oferirii unor reduceri tinerilor ‘‘merituosi’‘.

Protocolul de parteneriat a fost semnat in august 2003, in prezenta ministrului Educatiei, Alexandru Athanasiu, de directorul general McDonald`s si de directorul general ANSIT, Cristian Rizea.

Parteneriatul ANSIT - McDonald`s, accesibil pana in iunie 2005, s-a concretizat prin editarea unui numar de 20.000 de carnete cu discount-uri pentru diverse servicii si produse, fiecare dintre acestea urmand sa contina si patru file cu reduceri oferite de McDonald`s Romania, valabile in toate unitatile sale din tara.

Potrivit protocolului, cele 20.000 de carnete cuprindeau patru file cu urmatoarele reduceri oferite de McDonald`s Romania. ‘‘Cu aceasta fila (prima fila, n.r.) beneficiezi de o reducere de 25% pentru un Cheeseburger si o portie mica de cartofi prajiti cumparate impreuna.

Oferta valabila in toate restaurantele McDonald`s din Romania pana la data de 15.06.2005. Oferta de fata nu se cumuleaza cu nici o alta oferta McDonald`s. Cu fila a doua beneficiezi de o reducere de 25% pentru un Hamburger si o portie mica de cartofi prajiti cumparate impreuna.

Cu fila a treia beneficiezi de o reducere de 25% pentru un Hamburger si un Cheeseburger cumparate impreuna’‘, se arata in Protocol.

ANSIT era obligat sa distribuie carnetul in cadrul actiunilor organizate pe plan national, sa promoveze carnetul pe pagina de internet a Agentiei, sa mentioneze in activitatile sale numele partenerului si sa distribuie materialele promotionale ale acestuia, sa distribuie in actiunile proprii materiale promotionale

McDonald`s, dar si sa fie mentionat ca partener in toate actiunile organizate de ANSIT.

Pe langa faptul ca, prin acest protocol, concernul american isi asigura, la nivel national, un numar de 20.000 de clienti (reducand astfel decisiv costurile implicate de discount-uri la anumite produse), beneficia si de promovarea brand-ului la toate activitatile desfasurate de Agentie.

Ba mai mult, deducem din protocol ca materialele promotionale ale Mc Donald`s au fost distribuite gratuit de catre studenti, activitate denumita generic sampling care implica, in mod normal, costuri ridicate.

Marian Alecu, semnatarul protocolului McDonald`s se afla la conducerea McDonald`s Romania din 1997, iar de trei ani a preluat si conducerea retelei in Bulgaria si Moldova. ‘‘Relatia’‘ dintre ANSIT si McDonald`s Romania se datoreaza si afinitatilor politice impartasite de reprezentantii celor doua parti.

Astfle, in timp ce presedintele ANSIT este membru PSD, directorul McDonald`s Romania, Marian Alecu, a fost un apropiat al PSD, pe vremea cand acesta se afla la guvernare.

Pe langa aspectele deja subliniate in legatura cu beneficiile pentru McDonald`s ce au decurs timp de trei ani, in baza protocolului – asigurarea unui numar constant de clienti, ceea ce implica cresterea profitului, dar si publicitatea realizata in favoarea Mc Donald`s – ar mai fi de precizat un aspect legat de riscurile pe care le implica consumarea acestor produse.

Patronatul lantului de restaurante McDonald`s cheltuieste anual aproape 2 miliarde $ in domeniul publicitatii, incercand sa mentina o imagine pozitiva a unei companii multinationale ecologice primitoare si familiale.

Compania isi deschide anual noi restaurante in intreaga lume insa aceasta extindere inseamna uniformizare si mai putina alegere.

Chiar daca McDonald`s isi promoveaza produsele ca fiind sanatoase, acestea contin o cantitate mare de sare si zaharuri, au un continut crescut de grasimi si scazut in fibre si vitamine.

Mancarea din McDonald`s contine numerosi aditivi, unii fiind, potrivit unor studii, cancerigeni si care provoaca hiperexcitabilitate la copii. In Romania, primul restaurant McDonald`s a fost deschis in 1995 si de atunci reteaua s-a extins in toata tara, in Cluj existand doua restaurante.

Strategiile de marketing pe anul in curs avute in vedere de concer urmareste sa gaseasca o rezolvare a controverselor pe care le ridica problema obezitatii.

Cifra de afaceri a companiei McDonald's Romania s-a ridicat anul trecut la circa 60 de milioane de euro, in crestere cu 20% fata de anul precedent, in conditiile in care nu a mai deschis restaurante noi.

Precizam faptul ca, in ciuda insistentelor noastre, nu am reusit sa obtinem o pozitie oficiala a ANSIT Romania, in schimb, Marius Moldovan, coordonatorul Centrului Teritorial al ANSIT (ce cuprinde si Clujul), ne-a precizat faptul ca aceste carduri de reduceri au fost distribuite in teritoriu prin intermediul Inspectoratelor Scolare Judetene si de catre Universitati, de unde ajungeau la ‘‘beneficiari’‘. El a mai spus ca in acest program ‘‘Fabrica de discount’‘ erau cooptate mai multe societati de stat si private. ‘‘Din cate stiu eu, parteneriatul cu Mc Donald`s s-a realizat in urma unei oferte publice. Beneficiile societatilor a fost partea de imagine.

S-au asigurat mai multi clienti, chiar daca nu s-a urmarit ideea de a creste vanzarile’‘, a mai spus Moldovan. Pe de alta parte, pozitia oficialilor de la Mc Donald`s nu a putut fi luata pana la ora inchiderii editiei, intrucat numarul de telefon al centralei societatii era in cursul zilei de ieri deranjat.

PROTOCOL DE PARTENERIAT

Incheiat azi 16.09.2003

I. Partile

Agentia Nationala pentru Sprijinirea Initiativelor Tinerilor (ANSIT), cu sediul in Bucuresti, str. Dem. I. Dobrescu, nr. 4-6, tel. 021-310 03 35, avand cod fiscal 14559291, titulara contului nr. 500714559291 deschis la Trezoreria sectorului 2, reprezentata legal de dl. Cristian Rizea, avand functia de Director General,

si

McDonald`s Romania Srl cu sediul in Bucuresti, Intr. Straulesti, nr. 35-45, sector 1, avand codul fiscal R6205722 si contul bancar nr. 0724875017 la Citibank reprezentata prin domnul Marian Alecu, avand functia de Director General.

III Durata protocolului

Prezentul protocol este valabil incepand cu data semnarii acestuia, pana in data de 15.06.2005.

IV. Drepturi si obligatii

IV. 2. Obligatiile ANSIT:

- sa distribuie carnetul in cadrul actiunilor organizate pe plan national$

- sa promoveze carnetul pe pagina de internet ANSIT$

- sa mentioneze in activitatile sale numele partenerului si sa distribuie materialele promotionale ale acestuia$

- sa distribuie in actiunile proprii materiale promotionale McDonald`s$

- sa puna la dispozitia McDonald`s o pagina din carnet pentru promovare$

IV. 3. Obligatiile Mc Donald`s

- sa mentina cele patru oferte cu reduceri pe perioada stabilita, pentru un numar de 20 000 carnete de reduceri in toate unita‘ile McDonald`s din tara$

- sa trimita (daca este cazul) materiale promotionale pentru promovare

in cadrul actiunilor ANSIT

- sa mentina oferta stabilita pe toata durata derularii contractului$

IV. 4. Drepturile Mc Donald`s:

- sa beneficieze de spatiu pentru a prezenta logo-ul Mc Donald`s pe fiecare fila cu reducere$

- sa beneficeze de spatiu de promovare pe o coperta a carnetului cu reduceri$

- sa fie mentionat ca partener in toate actiunile organizate de ANSIT$

V.3. Partile convin sa depuna toate diligentele pentru a solutiona pe cale amiabila orice neintelegere sau litigiu decurgand din sau in legatura cu prezentul protocol.

Solutionarea amiabila a diferendului/litigiului va fi efectuata intr-un termen de 30 (treizeci) de zile de la data la care una din parti a notificat celeilalte dorinta sa de a incheia amiabil neintelegerea in cauza.

V.4. Daca oferta McDonald`s se va diversifica pe parcursul derularii prezentului protocol, aceasta va putea fi inclusa in carnetele care vor fi editate ulterior (daca este cazul) numai cu acordul McDonald`s , prin act aditional.

Prezentul protocol contine 3 pagini si a fost incheiat azi, 16.09.2003 la sediul ANSIT, in doua exemplare originale, cate unul pentru fiecare parte.

ANSIT Drector General Cristian Rizea

Mc Donald`s Director General Marian Alecu