Statia CFR Targu Mures este una din caile importante de intrare in oras, punct prin care zilnic trec intre trei si patru mii de oameni. La o asemenea afluenta de calatori te-ai astepta ca gara sa fie un spatiu primitor, luminos, calduros, cu scaune pentru cei care doresc sa se odihneasca in asteptarea trenului.

De la intrarea in spatiul garii, ceva se rupe, aerul de inceput de era a industrializarii facandu-se prezent. Metalic si greu plin de izuri, unele neidentificabile, te insotesc pana la ghiseele de dupa care chipuri deloc prietenoase nici macar nu te mai intreaba unde doresti sa calatoresti.

De binete, nici vorba. Cu biletul in mana te grabesti catre trenul garat in statie in speranta ca odata urcat in tren vei gasi un loc curat, intr-un vagon cu vecini de scaun normali. Dar cautarea trenului este de multe ori o sarada. Pentru ca panoul de afisaj arata linia trei, dat trenul este pe linia doi. Apoi odata gasit trenul mai ai o dilema.

Este sau nu trenul pe care-l cauti? Desi toate indiciile adunate te indreptatesc sa crezi ca da, tablita de pe vagoane arata o alta destinatie…Cei care calatoresc de ani de zile cu trenul te incurajeaza sa urci pentru ca sigur asta e trenul pe care-l astepti…

Sport extrem

Si unii il vor mai astepta multa vreme din cauza neputintei de a se urca in vagoane. Peroanele existente acum, doar la liniile 1, 2 si 3 sunt inguste, joase, denivelate. Absolut toata lumea care circula cu trenul este nemultumita din cauza problemelor pe care le au la urcatul si coboratul din tren.

"Cand eram mai tanar nu ma plangeam, pentru ca era mai usor. Acuma ma sui in genunchi si dupa aia ma salt in vagon. Da si in tren ii murdarie, plin de cersetori si de oameni de care mie mi frica", ne-a spus Vasile Boita din Cuci.

O alta femeie, Maria Laurean din Cipau, spune ca de cand s-a desfiintat statia CFR din sat, problemele s-au inmultit. "Cand ne urcam in tren alegem o parte de peron care ii mai inalta. Daca trenul opreste in dreptul ei e bine.

Daca depaseste peronul atunci distanta de la scara la pamant e de aproape un metru. Acuma era vorba ca o sa faca gara in Ogra si jumate din peronul din Cipau l-au demontat si l-au depozitat pe locul, viitoarei statii", ne-a spus tanti Maria.

Daca escaladatul vagoanelor se dovedeste a fi sport extrem pentru persoanele sanatoase, pentru cele cu handicap inseamna misiune imposibila. De parca trenul ar fi apanajul sportivilor de performanta. Si totusi singurii "handicapati" care circula cu trenul sunt cersetorii.

Andrei are aproape intotdeauna in mana un mar si ceva maruntis atunci cand isi stabileste "Zona de atac". "Sunt vagoane in care se urca oameni care nu fac naveta, care se plimba numai cu trenul. Astia au bani si de cele mai multe ori imi dau si mie", ne-a spus baiatul.

Am simtit pe propria piele adevarul rostit de el. Cand a intrat in vagon si a inceput sa cante cap-coada un cantec de jale despre copiii parasiti de parinti, toti am dus mana la buzunar rasplatindu-l cu cate o bancnota. Ajuns pe peron, Andrei isi numara victorios agoniseala.

Pana in ziua urmatoare nu va mai lucra… Cam asta e atmosfera unei gari care se doreste europeana in cel mai scurt timp posibil. Acum cateva luni, responsabilul cu infrastructura CFR, Cosmin Cotoara, ne-a spus ca marea problema a statiei CFR Targu Mures sunt spatiile inguste dinte linii.

Conducerea garii stie de aceste probleme legate de "escaladare" a vagoanelor, dar deocamdata nu are ce face. S-a reusit in urma cu doi ani inaltarea peroanelor si cam atat. "Pe viitor dorim aducerea peroanelor la nivelul vagoanelor, dar configuratia statiei nu permite deocamdata asa ceva din cauza spatiului ingust dintre linii.

Iar extinderea dispozitivului de linii este imposibila", ne-a spus atunci Cosmin Cotoara. Una din posibilele solutii ar fi desfiintarea unei linii de cale ferata, miscare prin care s-ar castiga un spatiu pretios.

Acum cativa ani a existat un asemenea proiect, considerat foarte bun de catre expertii CGR, dar a fost respins nu se stie din ce motive de Ministerul Transporturilor.

Un prim pas spre modernizarea statiei CFR Mures, statie prin care zilnic trec intre 70-80 de garnituri de tren pe rute nationale si internationale, s-a facut prin executia rampelor de acces pentru handicapati. Totul in conformitate cu Normele Europene.

Rampe bune ce e drept, dar care nu ii ajuta cu nimic pe acestia sa faca saltul de pe peron in tren.