Intors dintr-o recenta vizita de lucru in Emiratul Dubai, Mircea Marius Banias, directorul general al CN Administratia Porturilor Maritime SA Constanta a declarat pentru „Replica" faptul ca Dubai World – compania proprietara a societatii CSCT care opereaza Terminalul de Containere din Molul IIS al Portului Constanta Sud – va investi in urmatorii doi ani aproximativ 80 milioane dolari americani pentru extinderea terminalului de containere constantean.

Totodata, Dubai World se afla intr-o competitie acerba cu Autoritatea Portului Singapore pentru preluarea celebrei companii de origine britanica P&O Ports – unul dintre cei mai mari operatori mondiali de terminale de containere, a adaugat Banias.

Seful Administratiei Porturilor Maritime Romanesti s-a intors dintr-o recenta vizita efectuata in Dubai la invitatia staff-ului CSCT - subsidiara romaneasca a Dubai World.

Aceasta din urma companie provenita din divizarea Dubai Port International in Dubai World (specializata in operarea terminalelor de containere) si Dubai Port Authority dispune de terminale de containere in mai multe porturi de pe mapamond, printre care si pe cel de la Constanta, construit in ultimii ani de CN APMC cu fonduri si tehnologie avansata din Japonia.

Dintre terminalele detinute de Dubai World, cel mai important este cel din porturile Jebel Ali si Rashid din Emiratul Dubai, care a atins cifra record la nivel mondial de peste 6 milioane TEU (unitate de masura pentru containere) operate de un singur terminal pe o perioada de un an.

Cu toate acestea, Dubai World nu se va limita doar la „imperiul" de terminale pe care il detine pana la aceasta ora, corporatia araba care apartine Guvernului Emiratului Dubai propunandu-si chiar sa castige competitia acerba cu Autoritatea Portului Singapore pentru preluarea uneia dintre cele mai mari si mai cunoscute companii originare din Marea Britanie - P&O Ports- care detine la

randul ei numeroase terminale raspandite in porturi strategice situate pe cele mai importante rute maritime ale comertului mondial.

Tarifele pentru utilizarea domeniului portuar s-au majorat

Pentru Portul Constanta Sud Dubai World, prin subsidiara sa din Romania – CSCT – are in vedere extinderea Terminalului de Containere din Molul IIS, obiectiv pentru care va investi in urmatorii 2 ani aproximativ 80 milioane dolari americani, a specificat Mircea Banias.

Aceasta decizie a corporatiei din Dubai de extindere a terminalului constantean se datoreaza inregistrarii in cursul anului trecut la acest terminal a unei cresteri spectaculoase a traficului de containere-cu mult peste asteptarile CSCT – astfel ca operatorul arab care a concesionat terminalul romanesc pentru o perioada de 20 de ani estimeaza dupa extindere atingerea chiar si a unui trafic

de 900.000 TEU, a mentionat directorul general al CN APMC. O astfel de investitie ce va intra in patrimoniul Administratiei Portului Constanta dupa expirarea termenului de concesionare va spori atractivitatea celui mai mare port romanesc de la Marea Neagra.

Tot pentru mentinerea unei atractivitati sporite a Portului Constanta, CN APMC nu a mai majorat de la 1 aprilie 2005 taxele pentru navele ce vin si pleaca din cel mai important port autohton (acces, cheiaj si bazin).

In schimb, cheltuielile mari pe care trebuie sa le suporte Administratia Portuara pentru asigurarea conditiilor optime de activitate pe platforma Portului Constanta a impus majorarea incepand cu data de 1 februarie a.c. a tarifelor pentru utilizarea domeniului portuar.

Astfel, tariful pentru operatorii care utilizeaza platforme portuare cu o suprafata totala mai mica de 10.000 mp s-a majorat de la 8 centi la 10 centi pe metrul patrat, in timp ce operatorii ce folosesc pe baza de contract suprafete ale domeniului portuar mai mari de 10.000 mp va trebui sa achite Administratiei Portuare un tarif majorat de la 4 centi la 5 centi pe metrul patrat, a adaugat Banias.