Oferta manualelor scolare de pe piata este atat de variata, incat la o materie pentru un an de studiu pot sa fie si opt asemenea manuale. Fiecare conceput de altcineva, avand o alta optica asupra aceluiasi eveniment sau subiect, cu explicatii mai mult sau mai putin pertinente sau la obiect.

Ministerul Invatamantului publica anual oferta manualelor agreate care au primit avizul pentru a fi distribuite gratuit elevilor de gimnaziu si liceu. Avizele se primesc in urma unei evaluari efectuate pe plan national, de o comisie formata din oameni competenti pe domenii de activitate.

Astfel se presupune ca orice manual care va fi folosit ca material didactic trebuie sa respecte aria curriculara ceruta pe an de studiu.

Uneori un manual denumit "alternativ" poate avea un pret dublu fata de cel cerut pe an de studiu, dar elevii trebuie sa il cumpere pentru ca dascalul le-o cere, desi programa scolara nu prevede expres asa ceva.

Inspectoratele scolare judetene nu au nici o autoritate in impunerea unui anumit tip de manual care trebuie folosit obligatoriu in timpul cursurilor.

Greseli si omisiuni

Cand o editura ca Humanitas iese pe piata cu un nou manual, ai siguranta ca il rasfoiesti pe cel mai complet, ca acuratetea informatiilor nu poate fi pusa la indoiala. Surpriza este foarte mare cand constati ca de fapt nu este nici vorba de asa ceva.

Din curiozitate am rasfoit cateva asemenea manuale de istorie si de literatura pentru elevii de gimnaziu si de liceu. Textele propuse studiului de autorii manualelor lasa de dorit, sunt total nepotrivite, iar explicatiile date elevilor sunt total insuficiente.

In manualul pentru clasa a VII a, erorile autorilor sunt atat de multe si de grave, incat cu greu ne-am hotarat pe care sa o alegem. Si totusi… in lectia despre balada culta li se spune elevilor ca "balada ca gen literar prezinta o confruntare intre doua sau mai multe personaje". Punct.

Asadar, elevul poate sa creada ce vrea el, pentru ca orice fel de scriere, de la schita la fabula sau la roman, poate sa fie o balada. Si dintr-o data nu ne mai miram ca la simularea examenului de capacitate au picat copiii pe capete. Ne miram ca au fost din cei care au trecut….

Revenind la balada, la cea populara de data asta, explicatia genului literar lipseste cu desavarsire.

Alta editura, aceleasi explicatii

In manualul pentru clasa a V-a al editurii ALL, lectia despre personificare este exemplificata cu "Basmul Toamnei" de Ionel Teodoreanu. Am citit lectia cuvant cu cuvant de cateva ori, dar definitia personificarii nu am gasit-o. Am aflat si am retinut totusi, ca "operele epice fac parte din genul epic".

Chiar asa o fi? De parca greselile, erorile si omisiunile nu ar fi de ajuns, autorii "comit" si altfel de fapte si mai regretabile. Cele mai importante opere literare romane au fost date uitarii, doar 12 clasici romantici si interbelici fiind reprezentati timid intre 21 de scriitori moderni sau chiar post-modernisti.

Oricat am incercat sa gasim o explicatie, una pertinenta nu am gasit. Sa mai spunem ca pe langa faptul ca aceste manuale se numesc de "literatura romana", intre paginile burdusite de informatii aiurea mai sunt inserate si o serie de texte de scriitori straini.

Oare ce o fi in capul celor care se ocupa de educatia copiilor nostri? Nu se mai gandeste nimeni ca acesti elevi vor trece prin niste examene si vor trebui sa stie toate conceptele genurilor literare? Sau la faptul ca aceste manuale ar trebui sa fie o oglinda a literaturii romane, oferind o imagine de ansamblu a scriitorilorreprezentativi si a scrierilor lor?

Oricum peste putin timp, ne vom vaicari din nou ca nivelul invatamantului a scazut, ca elevii sunt din ce in ce mai slab pregatiti, ca nivelul de cultura generala a scazut vertiginos. Avem o singura intrebare.

Oare cine e de vina? O rezolvare simpla si fireasca a acestei probleme ar fi revenirea la clasicul si unicul manual pe an de studiu.

Asa, poate toti cei care se impart intre a-si arata gratuit muschii prin diferite edituri, ar pune cap la cap tot ce stiu ei intr-un singur volum si sigur din atatea minti luminate ar iesi ceva bun. Si de folos elevilor.