* Concluzie devastatoare a raportului Corpului de Control al Ministerului Sanatatii: la Spitalul din Sighet se fura! * Timp de noua luni, raportul a fost tinut “la secret” * Responsabilii dezastrului incearca minimalizarea situatiei * Operatiunea “Musamalizarea”, deconspirata *

Cine, ce, cand si cum a furat de la Spitalul Municipal din Sighet? Aflati concluziile raportului Corpului de Control din Ministerul Sanatatii, document tinut „la secret” de responsabilii din conducerea institutiei si de cei din administratia sigheteana. Peste concluzii, dupa o perioada de „graviditate” de noua luni, s-a asternut praful si musamalizarea. Dezastrul din Sanatate continua.

In 23 august 2005, o comisie de control a Ministerului Sanatatii, condusa de directorul adjunct Eduard Armeanu, a incheiat controlul de fond la Spitalul Municipal Sighetu Marmatiei. Raportul, ascuns publicului, contine constatari extrem de grave.

Culpe administrative * Spitalul nu a respectat prevederile legii, atribuind prin cerere de oferta (si nu prin licitatie publica deschisa) o lucrare de reabilitare a sectiei Boli Infectioase catre SC Consim SA Sighet, in valoare de 2,1 miliarde lei. La acest contract s-au efectuat si lucrari suplimentare in valoare de 1 miliard de lei.

In acelasi mod s-a atribuit un alt contract, catre aceeasi SC Consim SA Sighet, in valoare de 3,2 miliarde lei, pentru reabilitarea sectiilor ATI si CPU, prelungit si acesta cu un act aditional ilegal, pentru lucrari de 3,9 miliarde lei. Suma de 357 milioane lei n-a fost inregistrata in evidenta contabila si nu s-a emis vreo factura.

De retinut: si in 2003 (an care n-a facut obiectul controlului), lucrarile de reparatii s-au executat cu acelasi constructor, sustine comisia.

In cateva luni, SC Consim SA a beneficiat de contracte (semnate in afara cadrului legal), in valoare de 10,2 miliarde lei! * Bugetul local a alocat 500 de milioane de lei pentru amenajarea laboratorului computerului tomograf, lucrari executate de SC Fodorut SRL, si care au depasit 600 de milioane, bani pentru care nu s-a prezentat nici o justificare (facturi, chitante etc.)! * S-au descoperit plusuri de inventar in valoare de 1,05 miliarde lei (donatii neinregistrate?).

* S-au incheiat contracte de furnizare alimente cu SC Sarpanif SRL Sarasau, SC Vlady SRL si SC Aunda Carn SRL Sighet, fara respectarea cadrului minim legal, nestipulandu-se nici macar valoarea achizitiei totale sau a produselor, acte care au fost prelungite la infinit, fara a se organiza vreo licitatie de achizitie! * Nu existau planuri de reparatii curente si nici justificare pentru suma de 5

miliarde lei, cheltuiti pe astfel de reparatii. * Pentru directorul administrativ nu exista vreo fisa a postului (cea prezentata data din 1993 si se referea la atributiile directorului… economic).

Ceilalti membri ai conducerii aveau fisele intocmite in 1999, neactualizate conform legii! * S-au cheltuit aiurea 2,6 miliarde de lei, pe jumatati de norma suplimentare adaugate „din burta” pe statele de plata ale unor angajati ai spitalului.

De exemplu, 20 de asistenti medicali au fost transformati ilegal in asistenti medicali principali, prejudiciind bugetul spitalul cu 100 de milioane de lei. Nereguli au fost depistate si la acordarea salariilor de merit. * Gradul de ocupare al paturilor din institutie era de doar 63%, ceea ce inseamna ca in viitor va urma reducerea proportionala a numarului de paturi (poate chiar la jumatate).

* S-a constatat lipsa oricarei forme de control intern in spitalul sighetean. Culpe pe sectii Si la nivelul sectiilor s-au depistat o serie de grave abateri, care ar putea duce chiar la acuze de fals si uz de fals. * La sectia Pediatrie erau angajati ilegal doi medici (fara aprobarea Ministerului, din cauza depasirii cu mult a varstei de pensionare - Anton Wirtz si Viorica Fabry).

S-au gasit o multime de copii internati fictiv (intr-o singura zi a controlului, in timp ce in acte erau trecuti 25 de internati, pe sectie se aflau doar 11).

* Sectia Chirurgie: jegoasa („stare de igiena necorespunzatoare”), cu operatii neinregistrate in registru, sau bolnavi cu internari suspect de lungi, nejustificate; medici care profesau fara aprobarea Ministerului pentru prelungirea activitatii, dupa pensionare.

* La sectiile Psihiatrie Acuti si Cronici Barbati: foi de observatie necompletate, semnate, parafate, fara evolutia bolii etc. * La sectiile Cardiologie, Ortopedie si Obstetrica-Ginecologie era haos in foile de observatie si bolnavi internati in regim de urgenta, desi nu au trecut pe la compartimentul CPU, cum prevede legea.

La sectiile Chirurgie si Cardiologie s-au mai depistat cheltuieli dubioase la capitolul medicamente. * In spatiul ambulatoriului functiona policlinica SCM „Prof. Dr. N. Ghergulescu” fara contract de comodat valabil (lucru valabil si azi, pe rolul instantelor aflandu-se mai multe procese si recursuri pe aceasta tema, n.red.).

S-a mai dovedit ca internarile de urgenta se efectuau tot prin policlinica privata, la fel ca si internarile obisnuite, scurtcircuitandu-se serviciul medical public. Concluzia raportorilor: „ocuparea abuziva a spatiului spitalului”. * Spitalul incasa abuziv o taxa pentru examinarile cu EKG sau spirometru (dare eliminata ulterior).

Despre toate acestea au luat la cunostinta cei din echipa de conducere a Spitalului Municipal: director general Reimond Pozman, director adjunct Vasile Pavel, director administrativ Liviu Pop, si contabil sef Emilia Bolchis.

Gaz pe foc Desi raportul a incremenit in hatisul birocratiei autohtone, in 3 februarie 2006, in publicatia „Viata Medicala”, Valentin Radu, director al Directiei de Audit si Control din Ministerul Sanatatii, a declarat: „la spitalul din Sighetu Marmatiei, unde, in sectia Pediatrie, figurau la un moment dat 22 de copii, echipa de control a gasit in patuturi doar 9.

Ce s-a intamplat? Un sir de infractiuni: fals, uz de fals, consum ilegal de medicamente, utilizarea fictiva a paturilor... Totul decontat de CAS Maramures.

Scopul? Sa demonstreze ca in respectivul spital exista adresabilitate, cazuri rezolvate, s.a.m.d.” Administratia Spitalului si diriguitorii Primariei au incercat sa piteasca concluziile raportului dand raspunsuri evazive, sau chiar declarand ca acesta nu exista, sau ca nu are valoare juridica.

Efectele raportului: surse din sistem sustin ca Politia a inceput cercetarile premergatoare urmaririi penale impotriva celor banuiti de savarsirea infractiunilor. Oficial, in Sighet, la noua luni de la controlul Ministerului Sanatatii, totul este perceput ca si cum nota de constatare n-ar exista! Intre timp: Spitalul Municipal Sighet este muribund, inglodat in datorii de zeci de miliarde de lei.

Raportul demonstreaza faptul ca spitalul sighetean a avut bani, dar ca i-a folosit aiurea si in afara cadrului legal. Daca sumele „investite” in buzunarul unor firme agreate ar fi fost bine gospodarite, angajatii n-ar mai fi avut de suferit in privinta drepturilor salariale (salariile si bonurile de masa se acorda cu intarziere, ceea ce a dus la doua greve). In rest, tacere.

Contrariant, in Sanatate acuzele nu se materializeaza in justitie, din cauza sistemului protectionist. Solutia: privatizarea partiala a acestor facilitati, pentru crearea unui mediu concurential.