Omul de afaceri Stefan Vuza si-a construit un imperiu. Explicatia succesului “imperatorului” moldovean consta in ajutorul acordat de doi functionari-cheie, care au detinut de-a lungul anilor functii de conducere, atat la Autoritatea pentru Valorificarea Activelor Statului (AVAS - fost APAPS, FPS), cat si la Consiliul Concurentei.

Adica tocmai institutiile cu care Vuza a negociat preluarea unor societati de la stat, care i-au acordat inlesniri sau reesalonari la plata sau cele care i-au dat aviz favorabil in vederea obtinerii unor ajutoare de stat, cifrate la cateva zeci de milioane de euro.

Cristiana Gociu, considerata “mama adoptiva” a lui Vuza, fost membru in Comitetul Interministerial de Ajutor de Stat, membru in Comitetul Interministerial de Concurenta, ocupa in prezent functia de director in cadrul AVAS. Un alt sprijin pentru Vuza vine din partea lui Gheorghe Musliu, vicepresedinte al Consiliului Concurentei si fost sef de cabinet al Cristianei Gociu.

Ar mai fi de spus faptul ca, sub guvernarea PSD, adica in perioada in care Vuza a preluat cele mai multe societati de la stat, Musliu a detinut functia de vicepresedinte, cu rang de secretar de stat, la APAPS.

AVAS, in genunchi pentru Vuza

AVAS a vandut, la putina vreme dupa stergerea datoriilor sau reesalonarea lor, rand pe rand, cele doua societati. Altfel spus, statul i-a pregatit terenul, in conditiile in care Vuza nu s-a sfiit sa se ante-pronunte vizavi de conditiile in care ar prelua o anumita societate aflata in lichidare si cu stergerea datoriilor.

Ascultator, Statul a hotarat in consecinta, doar nu era sa-i pericliteze lui Vuza sansele la premii si diplome.

Activele S.C. NOVATEX S.A. au fost adjudecate la licitatia publica cu unic participant din iunie 2004, pentru suma de 5.802.729,50 dolari (inclusiv TVA). La acea vreme, NOVATEX S.A. figura in portofoliul debitorilor AVAS cu o creanta neperformanta de 19.031.430,13 USD, preluata de la Ministerul Finantelor Publice ca urmare a dispozitiilor O.G. nr.29/2002, privind instituirea unor masuri pentru recuperarea creantelor statului si diminuarea datoriei publice.

Demn de subliniat este faptul ca, la solicitarea AVAS, patrimoniul Novatex a fost evaluat de catre o societate de evaluare desemnata prin licitatie publica, stabilindu-se ca valoare estimata de piata a activelor suma de 9.773.480 USD.

Cu toate acestea, in data de 6 iunie 2004, Iasitex (societate membra a grupupului SCR) a castigat licitatia organizata de AVAS, adjudecandu-si activele oferite la vanzare cu pretul de 5.802.729,50 USD. La acestea se adauga datoria Novatex preluata de AVAS, de 15,672 mil. USD, in contul unui credit extern luat cu garantia statului roman.

Prin urmare, Iasitex, controlata de Vuza, achita doar 60% din valoarea de piata a activelor Novatex si mai primeste bonusul de 15 mil. USD. Beneficiu Vuza de aproape 20 mil. USD, oferit de statul roman.

Statul a dat, statul a luat

Sistemul s-a verificat si in cazul Chimcomplex, doar dimensiunile difera. Combinatul din Borzesti a fost achizitionat de Serviciile Comerciale Romane in 2003 cu un pret al tranzactiei de 25.030.570 de Euro. Si in acest caz, datorii preluate de AVAS - 49.630 mil. USD. Cum spuneam mai sus, capitalul social al societatii era de 1.668.669.450 mii lei - aproximativ 51.610.000 euro.

Ca termeni de comparatie, mai mare decat al Rompetrol Bucuresti si Industria Sarmei (Mechel) Campia Turzii sau dublu decat cel al Tractorul Brasov si al Uzinelor Sodice Govora. Societatile aflate sub umbrela lui Vuza au achizitionat astfel Chimcomplex la un pret al tranzactiei de jumatate fata de valoarea nominala a actiunilor. La asta, adaugam datoriile Chimcomplex luate de AVAS, de 49 mil. USD.

Astfel, numai in cazul Chimcomplex, bunavointa statului se apropie de 100 mil. USD pentru societatile controlate de Vuza. Inca un amanunt& cu un an inainte de maritisul Chimcomplex, de neprofitabila ce era, societatea obtinuse un profit net pe sase luni de peste 20 de miliarde lei vechi.

Ar mai fi de reamintit faptul ca, in 30 iunie 2004, SCR au cumparat impreuna cu o persoana privata, de unde altundeva decat de la AVAS, 74.5 % din Metalurgica Aiud. Pretul tranzactiei - 5.3 mil. euro, in timp ce 3.2 mil. euro au reprezentat investitii asumate in dezvoltare, 450.000 euro investitii de mediu si 800.000 euro capital de lucru.

Pretul platit de Vuza fost un chilipir, in conditiile in care capitalul social la Aiud era de aproximativ 90 de miliarde de lei, iar pentru 75% din actiuni s-au platit 780.000 euro, adica 31 miliarde de lei si nu 60 de miliarde, cat ar fi fost valoarea nominala a actiunilor. Din nou, jumatate fata de valoarea nominala a actiunilor, ca si la Chimcomplex.

In acest caz, gratie calculelor AVAS, omul de afaceri a castigat, fata de valoarea capitalului social al societatii achizitionate, nici mai mult nici mai putin decat 30 de miliarde de lei.

Soldatii lui Vuza

“Buna ziua, Ardeal” a relatat pe larg in editiile anterioare cum controversatul om de afaceri, premiat la finele anului cu “Trofeul de excelenta in afaceri”, l-a pacalit pe seful statului.

Inainte de a participa la gala organizata de Camera de Comert si Industrie a Romaniei, presedintele Basescu s-a asigurat ca nici una dintre societatile ce urmeaza sa fie premiate nu are datorii catre stat. Astfel, inclusiv Stefan Vuza parea, la prima vedere, “alb” sub aspectul datoriilor catre stat.

Insa cu o luna inainte, Vuza si-a luat toate masurile de rigoare pentru a figura fara nici o datorie catre stat. In acest sens, el a solicitat AVAS si a obtinut, inclusiv o decizie favorabila in acest sens de la Consiliul Concurentei, un ajutor de la stat in valoare de aproape 10 milioane de euro. Adica datoriile catre stat, inregistrate de Caromet au fost fie reesalonate, fie sterse.

Pare la prima vedere inexplicabil cum o societate cumparata de Vuza in 2004 cu un pret de 8, 5 miliarde de lei (aproximativ 200.000 de euro) beneficiaza de un ajutor de stat in valoare de 316 miliarde de lei. Ajutorul consta in reesalonari, stergeri de datorii pe care societatea le inregistra fata de stat.

Consiliul Concurentei a avizat ajutorul de stat, in ciuda faptului ca in textul Deciziei favorabile se recunoaste ca acest ajutor creeaza premisele pentru o posibila distorsionare a concurentei. Ajutorul dat de stat i-a oferit lui Vuza posibilitatea sa primeasca premiul excelentei in afaceri, diploma fiindu-i inmanata de insusi presedintele Romaniei.

Artificii contabile

BZA va dezvaluie explicatia pentru rezultatele “exceptionale” ale grupului condus de Vuza. Acestea se bazeaza si pe complicitatea unor reprezentanti ai AVAS, care ii acorda sprijin pentru obtinerea de ajutoare de stat.

Spre exemplu, pentru a obtine autorizarea Consiliului Concurentei cu privire la acordarea ajutorului de stat pentru CAROMET si CHIMCOMPLEX, Vuza a dispus conducerii celor doua societati comerciale sa modifice bilantul contabil, astfel incat sa evidentieze pierderi financiare pe primul semestru al anului 2005.

Potrivit informatiilor obtinute tocmai din ograda lui Vuza, acest artificiu contabil (penal in esenta lui) era necesar pentru ca, in realitate, la sfarsitul lunii mai 2005 Chimcomplex a inregistrat un profit din exploatare de circa 22 de miliarde de lei, iar Caromet un profit din exploatare de 40 de miliarde de lei, situatie ce nu corespunde conditiilor mentionate in art.2 din Regulamentul Consiliului Concurentei din 23.11.2004, privind ajutorul de stat pentru salvarea si restructurarea intreprinderilor aflate in dificultate.

Toti functionarii “presedintelui”

Un alt motiv pentru care Chimcomplex nu putea, teoretic, accesa ajutorul de stat este acela ca societatea a mai beneficiat de facilitati fiscale prin conversia in actiuni a datoriei pe care aceasta o avea catre A.V.A.S. (circa 10,6 milioane de dolari SUA), conversie obtinuta de Vuza cu sprijinul “mamei adoptive” a lui Vuza, Cristiana Gociu.

Din 1993 pana in prezent, Gociu ocupa functia de director in cadrul Autoritatii pentru Valorificarea Activelor Statului (fost APAPS, FPS), adica tocmai institutiile care au “negociat” cu Vuza.

Gociu a detinut si functiile de presedinte al Comisiei de Privatizare BANC POST, a fost membru in Comitetul Interministerial de Ajutor de Stat, membru in Comitetul Interministerial de Concurenta si membru al comisiei de monitorizare a implementarii Programului de Privatizare in masa stabilit de Legea nr. 55/1995.

Potrivit informatiilor noastre, Vuza se bucura, totodata, de sprijinul si obladuirea lui Gheorghe Musliu, vicepresedinte al Consiliului Concurentei si fost sef de cabinet al Cristianei Gociu.

Ar mai fi de spus faptul ca, sub guvernarea PSD, adica in perioada in care Vuza a preluat cele mai multe societati de la stat, Musliu a detinut functia de vicepresedinte, cu rang de secretar de stat, la APAPS.

Cu concursul acelorasi functionari publici, Chimcomplex a mai beneficiat si in 2004 de un ajutor de stat, prevalandu-se de prevederile O.U.G. nr.40/2002, prin care i-au fost esalonate datorii la bugetul statului in valoare de aproximativ 78 de miliarde de lei.

Acest fapt contravine principiului “prima si ultima data”, asa cum este el stipulat in regulamentul mentionat, dar si potrivit prevederilor Legii nr.143/1999, privind ajutorul de stat.

Spre deosebire de unitatea din Borzesti, ale carei documente de solicitare a ajutorului se afla in prezent undeva intre Consiliul Concurentei si AVAS, societatea Caromet a primit, asa cum am aratat, un ajutor de stat de 8,83 milioane euro, potrivit deciziei Consiliului Concurentei nr. 210 din 24.11.2005.

Usurinta cu care au fost acordate facilitatile fiscale pentru Caromet intra in contradictie cu punctul 49 din decizia amintita, unde se mentioneaza expres ca acordarea sprijinului financiar creeaza premisele pentru o posibila distorsionare a concurentei pe pietele relevante. Ar trebui precizat in acelasi context ca societatea Caromet a cam ramas singura pe piata de profil de cand S.M.R. Bals (judetul Olt) a disparut.

Vom reveni.