Interesele anumitor grupuri de influenta s-au manifestat destul de agresiv. Senatorii de Arges Nicolae Vacaroiu si Constantin Nicolescu (supraveghetorul-sef al SIE) stiu multe, dar nu spun nimic. In centrul piramidei comerciale se afla SMD Automotive Group Inc., o companie americana.

In ultimul episod veti afla ce se ascunde dincolo de razboiul financiar, dincolo de lupta dintre doi oameni de afaceri din SUA.

Incepem sa va prezentam o poveste incredibila, al carei erou principal este autoturismul romanesc ARO. Scena este piata americana de automobile, devenita frontul unui razboi desfasurat intre Cross Lander, noul proprietar al ARO din Campulung Muscel, si un grup de firme americane.

Directorii de vanzari ai uzinei romanesti au descoperit ca, in SUA, marca ARO este traficata printr-un sistem bine pus la punct.

Razboiul de culise din spatele privatizarii ARO s-a acutizat dupa ce APAPS a incheiat contractul cu firma americana Cross Lander. De-a lungul timpului, interesele anumitor grupuri de influenta s-au manifestat destul de agresiv, inca din perioada in care ARO era in pragul falimentului, iar sindicatele organizau ample miscari de strada.

Ca privatizarea ARO a ramas unul dintre episoadele triste, printre atatea altele, este o realitate incontestabila. Mai-marii APAPS stiu de ce! La fel si “baietii” de la SRI, SIE sau sefii lor din PSD. Mai stiu si senatorii de Arges Nicolae Vacaroiu si Constantin Nicolescu (supraveghetorul-sef al SIE).

Domniile lor nu au avut de obiectat nimic impotriva bonitatii Cross Lander, ci dimpotriva. John Perez, patronul companiei americane si nasul de cununie al presedintelui Braziliei, Lula Da Silva, cunoaste cel mai bine “fenomenul”. Presa a tratat timid subiectul. Insa, ce a urmat in perioada post-privatizarii ARO vom povesti noi in cele ce urmeaza.

Unul dintre fronturile pe care se desfasoara lupta financiara pentru ARO este cea mai vasta piata de automobile din lume: cea din SUA. Numai ca noii directori de vanzari ai uzinei ARO s-au trezit, la randul lor, ca se confrunta cu o situatie de-a dreptul alarmanta, intretinuta constant si de anumite interese “mioritice”.

In SUA, o filiala financiara face de o vreme eforturi disperate de a pirata marca ARO. In centrul piramidei comerciale, de care s-au lovit cei de la Cross Lander, se afla SMD Automotive Group Inc., o companie americana, inregistrata de fiscul american la adresa 318, Oak Trace Drive, orasul Hoover, statul Alabama, 35022, si care, in 2003, avea doar zece angajati.

In jurul ei graviteaza si alte firme, care mai de care mai suspecte. Acum, afacerile acestora sunt investigate minutios de Biroul Federal de Investigatii (FBI). Inclusiv “antena” din Romania a FBI, care in afara Statelor Unite nu are decat competente informative, monitorizeaza toate conexiunile operatiunilor de piratare a marcii ARO. Ce anume supravegheaza FBI veti citi mai jos.

Incepem insa cu descrierea sumara a metodelor prin care interesele uzinei ARO sunt faultate pe piata americana.

Intre SMD Automotive Group Inc. si ARO nu s-a incheiat niciodata un contract de distributie a produselor uzinei din Campulung Muscel. Cu toate acestea, SMD se erijeaza in singurul distribuitor autorizat sa comercializeze automobile si componente ARO in SUA.

Campania de promovare a firmei bate absolut toate recordurile in materie de piraterie si culmineaza cu incercarea disperata a SMD de a omologa o noua marca de autovehicule, pe care reprezentantii firmei o numesc “Rhino”. Asa-numitele modele de masini produse, chipurile, de compania americana sunt identice de la cap la coada cu ARO.

Pana si fotografiile care impanzesc pagina de web a SMD sunt cele copiate din brosurile publicitare tiparite de Cross Lander. Asupra acestora s-au operat trucaje de mare finete, inlocuindu-se atat numele “Cross-Lander” cu “Rhino”, cat si emblemele marcii.

O alta pseudo-marca pe care SMD a incercat s-o distribuie ilegal in SUA este asa-numitul model “Comarth”. Acesta nu este altceva decat masina de teren ARO-Spartana, asupra careia doar producatorul are drepturi exclusive de distributie.

SMD si-a creat o retea proprie de dealeri americani pe care i-a intoxicat cu informatii false. De exemplu, prin intermediul Internet SMD a publicat un plan de marketing, in care a anuntat, fara prea multe greturi, ca firma este autorizata, in urma unui contract perfectat cu ARO, sa comercializeze si sa distribuie vehiculele produse la Campulung.

Unul dintre cei mai importanti dealeri ai SMD este firma Gulfstream Management Corp. LLC, condusa de americanul Howard Wiener, vechi partener de afaceri cu actionarii SMD, pe care ii vom identifica in continuare.

In momentul in care ARO SA - Cross Lander a semnat un acord cu Ford, in vederea echiparii vehiculelor cu motoare produse de cunoscuta companie, SMD a incercat sa saboteze aceasta actiune, declarand in fals ca numai ea are dreptul sa vanda masini ARO in SUA.

Pe de alta parte, reprezentantii SMD au “bombardat” cu e-mail-uri reteaua de distribuitori din Brazilia, ai Cross Lander, cerandu-le sa nu mai colaboreze cu acest concern. Intr-una dintre aceste scrisori electronice, trimise la 5 noiembrie 2003, SMD motiva ca ARO nu a intrat inca in proprietatea lui Perez, pentru ca o vor cumpara ei in cel mai scurt timp.

De fapt, la acea data, trecusera deja trei luni de cand APAPS adjudecase oferta Cross Lander, privind uzina din Campulung, iar SMD nici macar nu a participat la procesul de privatizare. Aceiasi reprezentanti au premeditat crearea unei stari de confuzie, care sa domine asupra sistemelor de dealeri inregistrati ai ARO.

Boicotarea acestora ar fi oferit prilejul interpunerii si preluarii neautorizate de catre SMD a vanzarilor ARO in SUA. Toate acestea induc ideea ca singura ratiune a existentei SMD este sa paraziteze efectiv uzina romaneasca.