Primaria clujeana s-a pus pe construit de parcari. Parking-uri supraterane, parking-uri subterane.

Dincolo de repetatele licitatii pentru adjudecarea construirii parking-urilor, dincolo de scandalurile legate de firmele care vor construi parcarile si dincolo de discutiile referitoare la capacitatea financiara a societatilor respective de a duce la bun sfarsit investitii de milioane de euro, GAZETA ridica un alt semn de intrebare: cat de folositoare vor fi aceste noi parcari?

Indiscutabil, Cluj-Napoca are nevoie de parcari. In prezent, singurul loc din municipiu unde nu gasesti masini parcate este balconul apartamentelor. In rest, pe trotuar, pe carosabil, pe spatiul verde, in sensul giratoriu, peste tot, doar masini parcate.

Politia rutiera nu mai face fata incalcarii abuzive a indicatoarelor de “Oprirea/Stationarea interzisa” sau incalcarii regulilor privind interzicerea opririi sau stationarii. Astfel, de cele mai multe ori, politistii nici nu mai amendeaza soferii care au oprit aiurea. In aceste conditii, de parcari este nevoie.

Dar, oare, in ce masura vor satisface ele setea de parcari a clujenilor si, mai important, vor fi ele folositoare? Intrebarile par a fi deplasate, dar ele nu sunt deloc retorice.

Lipsa de educatie

Un parking suprateran sau subteran presupune o investitie uriasa, de cateva milioane de euro, suma putand ajunge chiar pana la 10-12 milioane de euro. Avand in vedere faptul ca intr-o asemenea parcare construirea unui loc costa peste 7.000 de euro si ca tariful va fi de cel mult 3 RON / ora, investitia se amortizeaza destul de greu, in aproape 10 ani.

Asta, presupunand ca marele parking va geme de clienti. In Bucuresti, unul din cele mai mari parking-uri supraterane, Unirea, este aproape gol. La primul etaj al sau exista cateva masini, ale clientilor magazinului, dar la etajele superioare, liniste, nici urma de masini.

Tariful de 3 RON / ora nu poate speria posesorii de masini, avand in vedere faptul ca in Bucuresti gasirea unui loc de parcare este o aventura cu putine sanse de happy-end. In aceste conditii, raspunsul ar putea fi lipsa de educatie a romanilor in ceea ce priveste parcarile supra si subterane. Astfel, nu ar fi exclus ca si la Cluj-Napoca parcarile supra si subterane sa zaca fara clienti.

Prea mici

O alta problema pe care GAZETA o ridica este cea a dimensiunilor unui loc de parcare. Prin actele normative in vigoare, parcarile sunt de doua feluri: in spic (inclinate sau perpendicular pe trotuar) si in lung (paralele cu trotuarul). Masurile acestor locuri de parcare sunt de 5,5 m x 2 m la cele in lung si 4,5 x 2,7 la cele in spic. Primariile pot insa sa modifice aceste dimensiuni.

Astfel, la Cluj-Napoca, potrivit, reprezentantilor primariei, dimensiunile standard ale parcarilor sunt de 5m x 2,5 m iar dimensiunile locurilor de parcare de la noile parking-uri vor respecta aceste norme. Normativele in ceea ce priveste dimensiunea parcarilor au fost elaborate in anii ’70 si de atunci ele nu au mai fost schimbate.

Numai ca, de atunci si pana acum, industria auto a evoluat. Iar masinile s-au latit si s-au lungit. La propriu. Volkswagen Golf avea in 1975 dimensiunile de 3,75 / 1,61 m. Peste 30 de ani, VW Golf a ajuns la 4,2 / 1,76, ceea ce inseamna o crestere de 45 cm in lungime si 12 in latime. BMW Serie 3 a pornit de la 4,37/1,61 m si acum inregistreaza o crestere de 12, respectiv 13 cm.

Asta, pentru a nu mai vorbi de “giganti” sau de SUV-uri. Land Rover, de exemplu, avea in 1975 4,47 / 1,78 m, iar 2005 a ajuns la 4,95 / 1,96m. Toate acestea, in timp ce dimensiunile locurilor de parcare au ramas la nivelul anilor ’70.

Astfel, acum, garaje in care efectiv nu incape masina sau trotuare unde parcarea este permisa, dar masina nu incape cu toate cele patru roti pe trotuar sunt la ordinea zilei.

De asemenea, daca tinem cont de faptul ca latimea medie a unei masini “obisnuite” este de 1,75, ca o usa deschisa are aproximativ un metru si ca locurile de parcare au o latime de 2,5 m ne dam seama cat de greu este sa deschizi o usa intr-o parcare unde ai un “vecin” si ambele masini au parcat regulamentar, pe cate un loc! In aceste conditii, nu este exclus ca in megaparking-urile clujene sa nu incapa masinile obisnuite, ce sa mai vorbim de mastodontii 4x4 sau SUV!

Paradoxuri

In Cluj-Napoca exista in prezent, potrivit reprezentantilor primariei, 27.199 locuri de parcare, din care 11.462 sunt cu abonament, iar 4.666 sunt cu contract. Restul sunt locuri de parcare pe care s-au construit garaje sau copertine. Fata de 1996, numarul locurilor de parcare a crescut cu 10.000, adica o medie de 1.000 de parcari amenajate anual. In 1997 s-au adunat aproape 35.000 de dolari din taxele pe parcari, iar anul trecut suma a ajuns la 0,5 milioane dolari. In total, din 1997 incoace, municipalitatea a adunat aproape 2 milioane de dolari din taxele de parcare.

Asta fara a pune la socoteala banii incasati din parcarea stradala. Paradoxal, desi din 1997 incoace sumele incasate au crescut de la an la an, pana acum, numarul locurilor de parcare a scazut de la an la an. Astfel, daca in 1997 s-au construit 2.114 parcari, in 2005 s-au amenajat doar 415 parcari.

Promisiuni marete

In prezent, in municipiul Cluj-Napoca este in plan, in stadiu mai mult sau mai putin avansat, realizarea a peste 2.000 locuri de parcare. Astfel, Clujul va fi mai bogat cu parking-uri supra si subterane. Locatiile sunt Piata Avram Iancu, Piata Mihai Viteazu, zona Marasti - Dorobantilor, zona Motilor - Primarie si, mai nou, chiar paraul Calvaria din Manastur.

Asta, pentru a nu mai vorbi de micile parcari, cum este cazul, de exemplu, al locurilor de parcare care se intentioneaza sa fie realizate pe Calea Turzii. In aceste conditii, pana la finele anului viitor, toate aceste parking-uri ar trebui sa fie gata sa isi primeasca clientii. Teoretic…

O masina la trei oameni

Cluj-Napoca este unul din orasele cele mai motorizate din Romania, fiind extrem de aproape la acest capitol de metropolele occidentale. Potrivit datelor furnizate de oficiali ai Politiei, in judetul Cluj exista aproximativ 130.000 de masini, 80% din acestea (peste 100.000) fiind concentrate in municipiul resedinta de judet.

Avand in vedere faptul ca in Cluj-Napoca traiesc 320.000 de oameni, rezulta un grad de motorizare de o masina la trei persoane. La nivel national, Cluj-Napoca este intrecut doar de Timisoara (o masina la 2 locuitori) si de Bucuresti (o masina la 2,5 locuitori).

Banii jos!

In Cluj-Napoca, la parcarile stradale, indiferent daca taxa se achita la parcometrele cu monezi sau la cele cu “bilet”, taxa este 1,5 RON ora sau 90 RON pentru o zi.

In ceea ce priveste parcarile persoanelor fizice, pentru abonamentele din zona centrala solicitate de persoane fizice, taxa este de 73,50 RON/an, iar pentru parcarile, copertinele si garajele situate in cartiere, persoanele fizice trebuie sa achite 4,36 RON/mp/an.

Ce spune un roman cand ajunge pe Luna? “Extraordinar! Cate locuri de parcare!”