Consilierii locali ai municipiului Cluj-Napoca au luat o serie de hotarari legate de autorizarea unor constructii in zona Faget, incercand sa repare greselile din trecut, cand anumite hotarari au permis proprietarilor de terenuri din aceasta zona sa defriseze padurile si sa construiasca dupa bunul plac.

S-ar putea insa ca demersul reparator sa fie tardiv, intrucat revocarea unei hotarari de Consiliu Local ar putea avea urmari de ordin juridic: proprietarii pot actiona in instanta decizia consiliului. In cadrul aceleiasi sedinte a fost discutata o problema presanta a municipiului: locurile de parcare.

Reglementarea modului in care se vor elibera autorizatii de constructie in zona Faget a fost aprins discutata in sedinta Consiliului Local din aceasta saptamana. Cele doua puncte propuse in proiectul de hotarare impuneau revenirea asupra reglementarilor de construire si amenajare pentru zona Faget.

Astfel, se propunea ca in zona cuprinsa in studiul PUZ Faget, aprobat printr-o hotarare de Consiliul Local in 1999, autorizarea construirii sa se faca potrivit reglementarilor stabilite in acord cu Planul Urbanistic Zonal si cel de Detaliu (PUZ, respectiv PUD), iar persoanele care doresc sa construiasca in afara zonei vizate de studiu, sa fie obligate sa intocmeasca studii PUZ inainte de eliberarea autorizatiei de constructie.

Dupa lungi discutii, consilierii au decis sa adauge o serie de amendamente acestui proiect, pentru a impune o reglementare care sa interzica defrisarile in zona sau stabilirea unor exceptii in cazul anumitor proprietari.

Amendamentele aduse proiectului stabilesc ca pe viitor, in zona Faget se va putea construi doar respectand Planul Urbanistic General (PUG), ceea ce include si obligativitatea respectarii legislatiei de protectie a mediului.

De asemenea, proprietarii vor fi obligati sa refaca din nou PUZ-urile si PUD-urile pe propria cheltuiala, iar procentul de ocupare a terenurilor a fost scazut in cazul zonelor de padure de la 8% la 5%. Procentul de ocupare a zonelor de faneturi a ramas in schimb acelasi, de 20%.

Celor de mai sus li se adauga si faptul ca nimeni nu va putea beneficia de derogari de la aceste reglementari, fiecare din proprietari fiind obligat sa le respecte.

Consecintele proiectului aprobat de catre consilieri locali in forma amendata vor fi resimtite in principal de proprietarii de terenuri cu suprafata mai mica. Acestia nu vor mai avea posibilitatea sa construiasca, datorita limitei prevazute in aceasta hotarare de Consiliu Local.

Un alt proiect propus in cadrul sedintei de Consiliu Local din aceasta saptamana, caruia i s-a acordat o atentie deosebita, s-a referit la posibilitatea ca persoanele fizice sa achizitioneze maximum o suta de locuri de parcare in Parkingul suprateran care va fi construit pe strada Motilor.

Proiectul care a fost aprobat in final de catre consilieri ofera posibilitatea persoanelor fizice sa achizitioneze un loc de parcare la un pret ce poate depasi 7.000 de euro. Achitarea locului de parcare confera platitorului dreptul de utilizare, dar nu si pe cel de proprietate asupra locului de parcare.

Dreptul de utilizare al locului de parcare, pentru orice nivel al parkingului, include parcarea asigurata timp de opt ore pe zi, pe durata unui an. Societatile comerciale care vor dori sa isi desfasoare activitatea in centrul orasului vor fi nevoite sa compenseze prin inchirierea de spatii in parcarile auto.

Aceasta hotarare ar putea marca inceputul rezolvarii problemelor legate de lipsa spatiului de parcare, mai ales in zona centrala a municipiului.