Cezar Dumitru este senior brand manager la compania URSUS de la inceputul lunii februarie. Cariera lui, pana in momentul de fata, se leaga de trei momente importante: a lucrat timp de sapte ani in marketing la o alta societate, a practicat consultanta in marketing pe cont propriu, apoi a fost director de export pentru o societate producatoare de bauturi alcoolice.

In cadrul companiei Ursus are menirea de a planifica, coordona si implementa tot ceea ce inseamna marketing la nivelul tarii. Ii place foarte mult colectivul cu care lucreaza si berea Ursus.

Reporter: In ce masura considerati ca URSUS este un brand si carui fapt se datoreaza acest lucru?

Cezar Dumitru: Berea URSUS este una dintre cele mai cunoscute marci romanesti, care are radacini foarte adanci in trecut, din 1878. Inseamna traditie si calitate. Marca de bere URSUS si-a castigat pozitia de lider pe segmentul "Premium” datorita schimbarilor si inovatiilor care au venit pe piata. Am lansat "Ursus Black” care este o varianta inovativa.

Apoi noua sticla de la "Ursus Gold” si capacul twist-off la berea de 330 ml.

Rep: Ce s-a schimbat in ultimii ani la URSUS, incat ati atins o cota de piata de 23% ?

C.D.: Pe de o parte sunt investitiile care au fost facute in fabrici. Ca sa atingi cota de piata de 23% trebuie sa produci, in primul rand. Pe linie de marci, noi producem cinci sortimente de bere si se mai importa un sortiment. Ursus a continuat sa creasca, "Timisoreana” a avut o dezvoltare senzationala si datorita extinderii pe piata nationala - cativa ani a fost numai marca locala.

"Ciucas” a cunoscut o crestere. Iar odata cu venirea pe piata a noilor marci "Stejar” si "Perroni Nastro Azzuro”, vanzarea a crescut simtitor. Apoi, la nivel de imagine am pastrat ideea ca Ursus este "regele berii in Romania”.

Rep: Care sunt concurentii cei mai putenici ai brandului URSUS pe piata romaneasca? Care sunt punctele forte ale marcii URSUS?

C.D.: Trebuie sa amintesc ca Ursus este pe o piata "Premium”. Suntem lideri pe acest segment, unde ne batem numai cu produse recunoscute international. Iar punctul nostru forte este acela ca suntem o bere cu traditie romaneasca, de foarte buna calitate si care ne-am uitat la consumatorul roman. Tot ce am facut a fost pentru el.

Festivalul Ursus, o recunostinta pentru locul unde s-a nascut URSUS

Rep: De ce Festivalul URSUS se tine doar la Cluj si nu este organizat si in alte orase din tara?

C.D.: Festivalul de la Cluj, pentru noi, este un fel de semn de recunostinta pentru locul unde Ursus s-a nascut. E deja traditie, ajuns la a patra editie. Prin urmare, Ursus e clujean, unde sa-si faca ziua, unde sa sarbatoreasca, daca nu la Cluj.

Rep: In ce manifestari, pe langa Festivalul URSUS, se implica direct compania?

C.D.: In anul 2004, compania derula programul educational "Cei buni reusesc”, in parteneriat cu Junior Achievement Romania si Central Europe Consulting Romania. Programul ii ajuta pe studenti sa-si dezvolte abilitatile personale, munca in echipa, comunicarea, luarea deciziilor, managementul timpului, gandirea creativa si sa inteleaga modul de functionare al mediului de afaceri.

In 2005 s-a investit peste un miliard de lei in statia pilot, pentru tehnologia berii, din cadrul "Universitatii de Stiinte Agricole si Medicina Veterinara” din Cluj-Napoca, urmand sa se asigure si materia prima si asistenta specializata.

E astfel o combinatie intre experienta specialistilor de aici din fabrica si un sistem performant de producere a berii, pe care studentii il au in cadrul universitatii lor.

Rep: Exista un ritual al degustarii berii? Cum se procedeaza?

C.D.: Pentru a deveni degustator de bere trebuie antrenament. Pentru degustarea berii exista o tehnica speciala si un limbaj al berii agreat pe plan international. Sunt 122 de termeni alocati pentru a descrie aromele care pot sa apara in bere. Dar nu stiu mai mult de atat, oricum Ursus are un gust inconfundabil.

Rep: Ca si consumator de bere, cu ce asociati gustul berii URSUS? Si cum ati caracteriza "persoana” URSUS? (care este personalitatea produsului si care ii sunt valorile?)

C.D.: Ca si consumator de Ursus, pot spune ca are un gust "bitter”, un pic amarui si pe care consumatorii il stiu. E destul de usor de baut, nu este o bere grea. Despre personalitatea brandului consider ca este o persoana tanara, careia ii place distractia. Este liantul distractiei. Daca va uitati la toate campaniile de comunicare, Ursus e acel magnet care atrage distractia.

Acea persoana, care nu e lider, dar de fara care, daca nu ar fi parte din acel grup, distractia nu ar mai fi. Este cel care incepe distractia si cel care o intretine. Fara el poate prietenii s-ar intalni, dar nu ar mai fi atat de distractiv.

Rep: Care dintre urmatoarele afirmatii: "URSUS made in Ardeal” sau "URSUS made in Romania” se potrivesc, in opinia dumneavoastra, berii cu traditie URSUS si de ce?

C.D.: Ursus este si "made in Ardeal” si "made in Romania”. Ursus a fost foarte mult timp o marca locala - "made in Ardeal”, pentru ca aici s-a nascut. Odata ce a fost lansata pe piata romaneasca, s-a extins, a devenit automat "made in Romania”.

Rep: Cum ati caracteriza consumatorul URSUS? Care este publicul tinta?

C.D.: In general consumatorul este un tip carismatic. Se potriveste foarte mult cu ceea ce am spus despre Ursus, pentru ca in ultima instanta vrei ca personalitatea brandului sa fie foarte apropiata de personalitatea grupului tinta. Consumatorul Ursus are un dezvoltat simt al umorului, leaga prietenii, e spontan, stie sa se bucure si sa fie in mijlocul oamenilor.

Apreciaza cel mai mult familia si prietenii. Este un tip modern totusi, cu picioarele pe pamant. Crede ca lucrurile cu adevarat bune sunt cele de calitate, fara a face compromisuri. Iar publicul tinta este cel sub 40 de ani.

Rep: Exista diferente intre cum percepe producatorul marca si cum o percepe consumatorul? Care sunt acestea?

C.D.: Noi dorim ca ceea ce comunicam despre marca sa se afle si in mintea consumatorului. Noi facem permanent cercetari, in care incercam sa aflam ce gandesc ei, pentru a inova. Sunt extrem de apropiate, din acest punct de vedere, parerile.

Rep: Castiga berea neagra teren, fiind mai tare, in defavoarea celei blonde? E acesta un motiv pentru introducerea berii STEJAR, care are o alcoolemie de 7%?

C.D.: Din pacate, berea neagra este un segment minuscul, sub 1% din piata, berea fara alcool nu depaseste 2%, in timp ce berea blonda ocupa mult peste 90% din piata de bere romaneasca. Berea neagra este pentru cunoscatori. "Stejar” este un produs inovator, care a vrut sa deschida o noua piata, de bere mai puternica.

Este totodata raspunsul la cererea consumatorilor, aceea de a avea o bere "strong”.

Rep: Cum e vazuta marca URSUS in strainatate?

C.D.: Trebuie sa ne gandim ca Ursus este o bere romaneasca, pe care vrem sa o facem o bere a romanilor. Noi ne adresam, in strainatate, mai ales comunitatilor romanesti, pentru care Ursus este berea de acasa. Cei mai multi comanda aceasta marca. Apoi numeroasele premii pe care le-am castigat sunt o dovada a calitatii brandului.