Doar 75,5% dintre firme au auzit despre clase de calitate la profilele din PVC

Doar 3,5% dintre firme (patroni, directori) considera coeficientul de transfer termic ca principal criteriu de calitate si doar 12,7% au considerat calitatea materialului ca un criteriu principal pentru clasificarea profilelor

Recent au fost publicate, partial, rezultatele unui studiu de piata, realizat de "Neomar Consulting" din Bucuresti cu privire la situatia si tendintele in domeniul tamplariei termoizolante in Romania.

Persoanele intervievate au fost patroni sau directori de firme producatoare de tamplarie termoizolanta.

Studiul, realizat cu profesionalism, este adresat furnizorilor si producatorilor de tamplarie.

Totusi, o serie de concluzii sunt utile beneficiarilor si poate in mod deosebit viitorilor beneficiari de tamplarie.

Dupa ce, in anul 2005, productia a crescut cu peste 20%, pentru anul 2006 tamplarii preconizeaza o crestere in medie de 27%, demn de mentionat fiind faptul ca 10% dintre societati apreciaza ca vanzarile vor creste cu peste 50%.

Banuiesc ca aceste cresteri mari le vor avea firmele mai noi in domeniu.

La aceste cresteri se va adauga si productia realizata de firmele care incep aceasta activitate in anul 2006.

Piata producatorilor va creste in continuare, iar acest lucru este dovedit si de faptul ca peste 38% dintre firme au o vechime de sub 4 ani.

Din punct de vedere al ponderii tipurilor de profile utilizate, studiul arata ca 69% este constituita din profile din PVC, 29% din profile din aluminiu si numai 2% din lemn stratificat, aluminiu-lemn, otel etc.

Se constata o crestere a ponderii utilizarii profilelor din PVC, dupa parerea mea, pe fondul cresterii cererii de tamplarie pentru locuinte, dar si al noilor firme care apar si care sunt specializate numai pe prelucrarea PVC-ului.

Din punct de vedere al tipului de profile din PVC, constatam o crestere a ponderii utilizarii profilelor cu 4-6 camere cu circa 5%.

Valoric, profile cu 4-6 camere au reprezentat 33,6%, ceea ce reprezinta din punct de vedere fizic circa 25% din totalul tamplariei produse.

Ponderea relativ mica fata de profilele cu 3 camere este determinata, din experienta mea, de diferenta de pret destul de mare intre profilele cu 4-6 camere fata de cele 3 camere.

Din punct de vedere al culorilor utilizate, remarc ca peste 78% s-au utilizat profile albe si peste 20% profile imitatie lemn.

Diferenta este datorata, de asemenea, pretului mai mare la imitatiile de lemn, pe de o parte, iar pe de alta parte imitatia lemn nu prea este utilizata la ferestrele de bloc.

La tamplaria din aluminiu, ma surprinde negativ faptul ca se utilizeaza profile fara rupere termica intr-o proportie foarte apropiata de cele cu ruperea puntii termice.

Sper ca acestea sa fi fost folosite numai pentru tamplarie interioara pentru ca altfel va plange si tamplaria (datorita condensului) si clientul dupa banii dati.

La glafurile de exterior, sunt preferate cele din aluminiu (59%) - mai durabile, urmate de glafurile din PVC (32%).

Celelalte sisteme de glafuri (tabla zincata, marmura, gresie etc.) sunt utilizate doar in proportie de 9%.

Pentru protectie termica, foarte importanta este si calitatea geamului utilizat. Din pacate, doar jumatate din tamplaria moderna este dotata cu geam de joasa emisivitate.

Reamintim ca pierderile de caldura printr-un asemenea geam sunt reduse cu 50-60% fata de un geam termoizolant obisnuit.

Cine sunt producatorii?

Majoritatea societatilor participante la sondaj sunt firme mici. Astfel, 35% produc pana la 250 mp/luna, iar 19,5% intre 251 si 500 mp/luna.

Din punct de vedere al experientei in domeniu, repartizarea este relativ normala. Doar 13,8% au o experienta de sub 2 ani, iar peste 60% au peste 4 ani de experienta.

Cu toata vechimea in productia de tamplarie moderna, sondajul releva un fenomen, dupa parerea mea, foarte grav.

Doar 75,5% dintre firme au auzit despre clase de calitate la profilele din PVC.

Mai grav este faptul ca, la o intrebare cu referire la criteriile principale de delimitare a claselor de calitate a profilelor din PVC, doar 3,5% dintre firme (patroni, directori) au considerat coeficientul de transfer termic ca principal criteriu de calitate si doar 12,7% au considerat calitatea materialului ca un criteriu principal pentru clasificarea profilelor, iar cand vorbim de calitatea materialului ne referim la rezistenta, durabilitate in timp la expunerea la soare, la imbatranire etc.

Cei mai multi respondenti (47%) au considerat grosimea peretilor exteriori ca principalul criteriu de calitate, cand, standardul precizeaza ca grosimea peretelui nu reprezinta, in nici un fel, un indiciu pentru calitatea ferestrelor.

Pe de alta parte, la intrebarea privind achizitiile de profile din PVC, 81% au raspuns ca achizitioneaza profile de clasa A, adica cu grosimea cea mai mare. Ma indoiesc.

Principalii furnizori de profile din PVC declara ca cele mai solicitate profile sunt cele din clasa B, deoarece sunt mult mai ieftine. Raspunsurile la aceste intrebari dau de gandit.

Acestea demonstreaza necunoasterea de catre producatori a unor caracteristici si criterii de calitate a propriilor produse.

Mai grav este ca, prin necunoastere, vor induce in eroare si clientii. Acestia au o incredere mare in informatiile date de cate un director sau un patron.

In concluzie, apreciez ca ne aflam intr-o perioada de expansiune cantitativa a productiei de tamplarie din aluminiu si PVC. Etapa de crestere calitativa este abia in faza incipienta.

(Articol realizat de ing. Corneliu VELISCU - "Melcret Fonoterm")

Revista economica FINANCIARUL este editata la Iasi si se adreseaza companiilor nationale si internationale interesate de dezvoltarea afacerilor in judetele Regiunii de Dezvoltare Nord-Est.

FINANCIARUL se distribuie pe baza de abonamente (NU se vinde la chioscuri).