Desfiintarea taxelor si comisioanelor vamale dupa aderare, cresterea salariilor romanesti la nivelul Uniunii Europene (UE), modalitatile de reducere a taxei pe valoarea adaugata (TVA), reducerile la impozitele pe cladiri, taxele antidumping, transferul sediilor sociale ale firmelor romanesti, plata asigurarilor sociale pentru cei care muncesc in statele europene sunt cateva dintre provocarile

adresate, ieri, la Cluj, de cea mai mare companie de consultanta financiara din lume, PricewaterhouseCoopers (PwC).

“O data cu integrarea, care va fi la 1 ianuarie 2007 sau la o data putin ulterioara, taxele si comisioanele vamale pentru aceste tari vor disparea, barierele vamale mutandu-se la marginea UE. Totusi, de la acea data, vor fi eliminate si facilitati fiscale precum ajutoarele de stat”, a avertizat Ruxandra Stoian, tax services director PwC.

Ea a mentionat ca, pentru a se pune la punct cu toate prevederile UE, managerii romani ar trebui sa lectureze 90.000 de pagini, adica 31 de capitole de reglementari europene, ce trebuie respectate, chiar daca acestea nu sunt cuprinse in legislatia romaneasca.

Cele mai importante investitii pe care trebuie sa le faca firmele clujene sunt in protectia mediului si in imbunatatirea conditiilor de munca, a apreciat reprezentanta PwC.

“Este clar ca, in domeniul conditiilor de munca si a securitatii muncii, nu vom ajunge la nivelul cerintelor nici in 20 de ani, pentru ca in UE se monitorizeaza cat praf avem in spatiul unde muncim sau cati metri cubi are incaperea pentru o conferinta la care participa 60 de oameni.

Deocamdata, nu va veni nimeni sa ne verifice pentru ca nu dispunem inca de un asemenea organ de control, dar, daca suntem in relatii de afaceri cu un partener din Uniune, acesta ne va solicita sa ne conformam acestor cerinte.

De pe acum sfatuiesc firmele clujene care stiu ca au probleme cu protectia muncii sa faca investigatiile necesare, pentru ca acest subiect este unul delicat!”, a spus Stoian. “Exista un mit al salariilor romanesti la nivel european, dar el nu se sustine in practica pentru ca UE nu impune asa ceva, ci doar un salariu minim.

In schimb, dupa integrare, printr-o mai mare flexibilitate in privinta resurselor umane promovate la nivel european, apare pericolul ca nu numai forta de munca necalificata, precum capsunarii, ci mai ales, specialistii sa ne plece la lucru in statele UE, care platesc mai bine”, a spus Stoian.

Codasi la protectia mediului

De la data aderarii, pentru evitarea dublei impuneri, romanii care vor lucra intr-o filiala din Uniune a companiei lor vor plati asigurarile de sanatate in tara noastra si asigurarile sociale in statul respectiv, iar suma datorata pentru fondul de pensii se va putea plati, la revenire, si in Romania, pe 1-5 ani.

Intrarea in UE va insemna importante modificari in legislatia companiilor romanesti, a anuntat Costin Sandu, avocat la David & Baias, partener PwC. Schimbarile vor fi operate in 2006. Astfel, consiliile de administratie (CA) ale societatilor vor avea doua tipuri de membri: executivi si neexecutivi, primii fara contract de munca, ci numai cu contract de mandat.

Adunarea generala a actionarilor (AGA) va putea delega CA sa urgenteze demersurile necesare pentru majorarile de capital. “Pentru constituirea unei societati pe actiuni vor fi necesari cel putin doi actionari si nu cinci. Pe de alta parte, compania va distribui dividendele in opt, si nu in sase luni, ca pana acum.

Agentii economici vor depune situatiile financiare numai la Oficiul Registrului Comertului (ORC), si nu si la administratiile fiscale, deoarece ORC le va trimite acestora”, a precizat Sandu. O societate ce vrea sa isi mute sediul nu va trebui sa fie lichidata, iar transferul intr-o alta tara din Uniune, decis de AGA, nu va fi impozitat.

Pentru a face fata valului UE, Romania va beneficia, pentru primii trei ani de dupa aderare, de fonduri structurale de 11 miliarde de euro, toate accesibile numai pe baza de proiecte. Dintre acestea, o treime va fi alocata dezvoltarii regionale si resurselor umane.

“De asemenea, din 5 euro, 1 va fi folosit pentru protectia mediului, capitol la care Romania sta cel mai prost”, a spus reprezentantul David&Baias.

Sfaturi pentru directorii societatilor clujene

Sa identifice ariile de risc si impactul aderarii asupra mediului de afaceri

Sa isi primeneasca sistemul informatic (pentru contabilita-tea UE)

Sa amane distributia de dividende pana dupa intrarea in Uniune

Personalul sa fie pregatit sa faca fata schimbarilor

Sa isi clarifice situatia marcilor si a drepturilor de proprietate intelectuala

Daca au o situatie delicata, sa se gandeasca la fuziuni transfrontaliere (cu companii din Ungaria, Bulgaria)

Sa identifice oportunitatile de dupa aderare

Sa stabileasca o strategie adecvata noului mediu de afaceri

Sursa: PwC