Consiliul Judetean Timis iese din afacerea "Interporto Romania", dupa ce investitia, evaluata la peste 100 de milioane de euro, treneaza de mai bine de cinci ani. Numele institutiei conduse de Constantin Ostaficiuc a aparut des in combinatia afacerii italiene, desi CJ a investit doar 6.000 de euro, adica 0,067 la suta din capitalul social al societatii.

Dupa scandaluri si dosare in care a intervenit inclusiv Parchetul National Anticoruptie, CJ vrea sa lase loc liber pentru o afacere exclusiv privata, peste care s-a asternut tacerea.

Ostaficiuc a introdus proiectul de concesionare a actiunilor pe ordinea de zi a plenului CJ de astazi, motivand ca proiectul nu a fost finalizat si asupra sa persista incertitudinea. "Din pacate, in toti acesti ani, italienii nu s-au inteles si suntem in situatia ca judetul sa piarda aceasta investitie. E mai corect sa iesim din proiect si sa lasam afacerea sa fie exclusiv privata.

In plus, procentul pe care il detinem este mic si nu poate influenta strategia economica", a spus sursa citata.

Totodata, presedintele CJ a recunoscut ca a primit deja o oferta pentru aceste actiuni, de 11.000 de euro, deci aproape dublu cat a investit initial. Astfel, alesii timiseni decid astazi formarea unei comisii de negociere pentru vanzare, care se doreste a fi facuta la un pret cel putin dublu fata de valoarea nominala a fiecarei actiuni.

In contractul de asociere a CJ cu SC "Interporto" SRL din 2001, pe vremea cand judetul era condus de fostul presedinte PSD al Consiliului, Dan Ioan Sipos, se mentioneaza ca actionarul poate sa isi concesioneze actiunile celorlalti actionari, iar daca in termen de 30 de zile acestea nu sunt cumparate, pachetul de actiuni poate ajunge la actionari terti. Dupa cum a declarat Ostaficiuc, oferta a venit de la unul din actionari.

O investitie cu iz penal

"Interporto-sud" trebuia sa fie, la aceasta data, un terminal intermodal de depozitare si triere a marfurilor, conceput sub forma unui mic oras industrial, ce dispunea de toate facilitatile. Proiectul avea la baza modelul realizat la Padova, unul dintre cele mai mari si mai cunoscute baze de acest gen din lume.

Afacerea trebuia sa relanseze economia judetului, sa creeze legaturi aeriene si feroviare cu vestul Europei si sa creeze peste 1.000 de locuri de munca. Dupa anuntata investitie la sud de Timisoara, in localitatea Sag, lansata cu surle si trambite in 13 decembrire 2001, a aparut al doilea proiect de acest gen, tot cu capital italian, dar in zona de nord a orasului, la Sanandrei.

Intre cele doua grupuri au existat mai multe disensiuni, dar si zvonuri ca fiecare parte ar avea legaturi la Palatul Cotroceni, respectiv la Palatul Victoria. Primul proiect a fost cercetat de PNA, dupa o sesizare a Directiei Finantelor Publice, pe cazul unor rambursari de TVA si prejudicii de peste 140 de miliarde lei vechi aduse statului in urma unor achizitii dubioase de terenuri.

La vremea respectiva cazul a fost prezentat drept o modalitate a italienilor de a spala bani. La un an de la lansarea oficiala a aparut si varianta "Interporto-nord", grupul "Terminal West" dandu-i in judecata pe sustinatorii primului proiect, "Maurizio Peruzzo IMP" SA, pentru ca folosisera marca inregistrata "Interporto".

Razboiul nu a fost niciodata la vedere, dar a lasat loc unor interpretari, mai ales dupa destituirea a doi sefi din cadrul SRI Timis, acuzati ca au avut legaturi prea stranse cu comunitatea italiana de afaceri.

Desi numele Consiliului Judetean a aparut des in combinatiile variantei de la sud de Timisoara, Ostaficiuc considera ca administratia nu a avut nimic de pierdut din participarea in acest parteneriat public-privat. "Oferta pe care am primit-o pentru actiuni este de aproape doua ori mai mare, asa ca CJ nu a avut de pierdut", a spus sursa citata.

Ostaficiuc a si fost, la un moment dat, presedinte al Consiliului de Administratie al "Interporto" Romania, dar s-a retras pe motiv de incompatibilitate cu functia obtinuta, in 2004, in fruntea administratiei judetene.