Piata telefoniei fixe din Romania a devenit, de la an la an, tot mai competitiva. Incepand din 2003, cand monopolul Romtelecom a disparut, piata fiind liberalizata, lupta pentru atragerea clientilor a fost tot mai acerba, odata cu cresterea numarului de operatori pe acest segment.

Intrarea noilor furnizori de servicii de telefonie fixa s-a facut simtita, in special, prin scaderea constanta a numarului de abonati ai Romtelecom. Acesta s-a depreciat de la 4,338 milioane la 31 decembrie 2004, pana la 4,185 milioane, sase luni mai tarziu.

La sfarsitul anului 2005, din cei 4,3 milioane de abonati ai serviciilor de telefonie fixa, peste 460.000 proveneau dinspre furnizorii alternativi. Astfel, cota Romtelecom a scazut in detrimentul operatorilor alternativi, care au atins o cota de piata de 9,8% in decembrie, fata de numai 4,5% in luna iunie a anului trecut.

Asadar numarul abonatilor Romtelecom a scazut pe parcursul anului trecut cu 8,8%, potrivit datelor furnizate de Cristina Popescu, media relations manager Romtelecom.

Decaderea “fixului”

Totusi, aceste date pot contura o imagine nu tocmai apropiata de realitate a acestui sector al comunicatiilor. Potrivit lui Dinu Malacopol, B2B Director UPC-Astral, piata telefoniei fixe este foarte concurentiala pe segmentul business to business (B2B) si in marile orase, dar mai putin concurentiala pe segmentul rezidential si aproape deloc concurentiala in afara marilor orase.

Chiar daca dinamica acesteia este de crestere din punctul de vedere al utilizarii, al traficului, din punctul de vedere al numarului total de utilizatori, mai ales rezidentiali, se poate vorbi mai degraba despre o stagnare, insa, pe termen mediu, specialistii prevad o accentuare a concurentei pe toate segmentele, atat geografice, cat si sociale.

Insa, concomitent cu aceasta crestere a concurentei, este asteptata si o diminuare, in urmatorii ani, a interesului pentru telefonia fixa, tendinta inregistrata si la nivel international. De altfel, potrivit raportului Autoritatii Nationale de Reglementare in Comunicatii (ANRC), din totalul traficului de voce realizat in 2005, 53,1% dintre apeluri au fost initiate in retelele de telefonie mobile.

Traficul generat de cei peste 13,3 milioane de utilizatori ai telefoniei fixe a inregistrat, in 2005, o crestere cu aproximativ 44% fata de anul anterior, principala sursa a traficului constand in convorbiri realizate in cadrul aceleasi retele.

Trei in unul

In aceste conditii, in care chiar daca nu putem vorbi despre apusul telefoniei fixe, aceasta nu mai detine surpematia in comunicatii, si se asteapta intrarea ei pe o panta descendenta, furnizorii de telefonie fixa incearca sa se adapteze cererii, venind cu pachete care, pe langa abonamentul de „fix”, contin oferte de internet sau chiar de televiziune prin cablu.

De altfel, principalii furnizori alternativi de servicii de telefonie fixa, UPC-Astral si RCS&RDS, au intrat pe piata telefoniei fixe dupa o perioada petrecuta in sfera furnizarii de servicii de televiziune prin cablu, incercand sa isi fidelizeze clientii prin oferirea de servicii complete: voce, video si date.

Astfel, pentru a veni in intampinarea noilor nevoi ale populatiei, beneficiind de avantajul infrastructurii, UPC-Astral a integrat serviciile video, de date si voce in conceptul Triple Play, functional si in Cluj.

Si RCS&RDS a incercat, in localitatile in care beneficia deja de infrastructura pentru serviciile video, sa ofere acelasi pachet, respectiv televiziune prin cablu, telefonie fixa si internet. In conditiile in care UPC-Astral au instalate deja cabluri la toate scarile de bloc, fiind singura companie furnizoare de televiziune prin cablu din oras, misiunea clujeana a RDS a fost mai dificila.

Pentru a conecta un nou utilizator este nevoi de aprobari de la autoritatile locale, ceea ce conduce la o perioada lunga de asteptare a clientilor, chiar daca acoperirea RDS in oras este de 90%. Insa, problemele legate de obtinerea autorizatiilor sau de folosirea infrastructurii asociate - stalpi, canalizare, au fost indicate si de reprezentantii UPC-Astral.

Romtelecom, gigantul telefoniei fixe, s-a vazut pus in postura de a face fata unei concurente care, in incercarea de a patrunde pe falia telefoniei fixe, oferea si alte servicii, in special de internet. In judetul Cluj, potrivit datelor furnizate de Romtelecom, exista aproximativ 160.000 de abonati la servicii de voce, din care aproximativ 105.000 numai in Cluj-Napoca.

Pe segmentul de date, compania are in portofoliu 50.000 contracte semnate pentru internet de banda larga, la nivel national, in vreme ce pentru dial-up, Romtelecom este lider de piata din punct de vedere al traficului realizat. La nivelul regiunii Cluj, numarul clientilor de internet de banda larga este de aproximativ 5.000, tendinta fiind de crestere.

In plus, compania, asemeni altor mari operatori de telefonie fixa din lume, isi depaseste aria traditionala de activitate, incepand sa ofere nu numai servicii de internet&date, dar si servicii IT complexe, asa cum este centrul de gazduire a datelor inaugurat saptamana trecuta la Bucuresti.

Servicii targetate

Eforturile UPC-Astral de atragere a clientilor sunt orientate pe doua fronturi. Pe segmentul rezidential, publicul tinta este format, in principal, din clientii existenti de servicii video oferite de UPC-Astral si, in secundar, de clientii existenti care folosesc serviciile de acces la Internet.

Pe segmentul de afaceri, plaja companiilor este extrem de larga, iar ofertele sunt diferentiate in functie de obligatiile asumate (largime de banda, trafic de voce, numar de linii, durata maxima a deranjamentelor, orarul de suport tehnic etc.), la fel ca si preturile.

RCS&RDS a ales sa se axeze in special pe segmentul rezidential, mizand pe persoanele fizice, in vreme ce Romtelecom incearca sa acopere atat segmentul persoanelor juridice, cat si pe cel al persoanelor fizice. Pentru a incerca fidelizarea clientilor persoane fizice, au fost gandite optiuni care se pot adauga abonamentului telefonic de baza, care sunt definite special pentru aceasta categorie.

Noul val

Compania Atlas Telecom s-a pregatit, de la inceputul anului, de lansarea unei puternice ofensive in Transilvania. Dupa ce a intrat cu succes pe piata telefoniei fixe in Bihor, in aceasta vara, compania a programat luarea cu asalt a judetelor Timis, Arad, Sibiu si Satu-Mare.

Potrivit lui Pompiliu Tripa, presedintele Atlas Telecom, serviciile companiei vor fi disponibile si la Cluj, incepand cu luna august. Un sector aparte pe care il ataca aceasta societate este cel al internetului mobil, incercand sa patrunda si pe piata internetului broadband.

Un alt nou venit pe piata serviciilor de telefonie fixa este Combridge, subsidiarul roman al Magyar Telekom, parte a Deutsche Telekom. Serviciul Eufonika lansat de aceasta companie se adreseaza numai clientilor Romtelecom, carora li se ofera tarife reduse pentru apelurile interjudetene si nationale.

Unul din punctele slabe ale acestui serviciu consta in faptul ca prin intermediul sau pot fi apelate, deocamdata, doar numerele de telefon din retelele Romtelecom, Orange si Vodafone.