Banii publici au reprezentat intotdeauna o tentatie pentru afaceristii romani. Fondurile institutiilor publice, ale politicienilor (a celor cu partide reprezentate in Parlament care primesc bani de la buget) i-au tentat, e drept ca intr-o alta masura, si pe reprezentantii media.

ZIARUL de Mures radiografiaza colaborarile trecute si prezente ale jurnalistilor cu reprezentantii institutiilor publice, politicienilor sau cu cei ai firmelor private. Sine ira et studio.

ZIARUL, mai ales ca am starnit o polemica, care a depasit pe alocuri regulile dezbaterii unui subiect la obiect, punctual si fara iesiri venale, lanseaza o provocare pe marginea intrebarii: "e moral sa faci PR pentru persoane sau institutii publice, in timp ce esti si jurnalist?".

Suntem constienti, asa cum inteligent remarca pe site-ul ZIARULUI un cititor, ca PR-ul si jurnalismul nu sunt in incompatibilitate, atata vreme cat nici o prevedere legala nu precizeaza acest lucru. Ridicam insa o problema de moralitate, asa cum, la fel, si noi am fost dezbatuti, criticati, infierati.

Frati in afaceri

Dragos Bardosi si Stefan Ormenisan, in timp ce erau corespondenti la doua cotidiane centrale, primul la Evenimentul Zilei, iar cel de-al doilea la Jurnalul National au inceput sa-si ajusteze veniturile intrand in business-ul de PR.

Cu toata aparenta de moralitate in care pozau cei doi, pulsul pietei media arata altceva, si anume ca cei doi erau suspectati ca publica articole la comanda, platite. Daca ar fi sa exemplificam ar trebui sa amintim articolele despre activitatea primarului Dorin Florea sau a judecatorului Andreea Ciuca. Un exemplu pozitiv, respectiv negativ.

In 2004, s-au ocupat de campania electorala a lui Florian Coman, liderul PD Sighisoara, in prezent presedinte executiv, care si-a incercat pentru a doua oara norocul la fotoliul de primar al Cetatii Sighisoarei. Firma care s-a ocupat de campanie a fost Bogart Media, firma cumparata apoi de PSD-istul, un obisnuit deja al Top Capital 300, omul de afaceri Mircea Musgociu.

De mentionat ca la acel moment, cei doi inca erau in presa, corespondenti ai celor doua cotidiane mai sus amintite. De asemenea, in acelasi an cei doi au fost interfata si pentru PSD.

Fane Ormenisan si Dragos Bardosi s-au mai remarcat prin "apararea" unor reprezentanti ai administratiei locale, printre cei care au beneficiat de "logistica" Bogart a fost Cornel Core, anchetat in prezent de DNA, pentru activitatea desfasurata ca sef al Administratiei Pietelor.

Cei doi detin, de asemenea, firma Mediafor, societate inregistrata din 1997, in Gaesti, care i-a apartinut, conform informatiilor noastre, senatorului PSD Radu Cristian Georgescu. Firma are activitate de productie tipografica, cu toate ca, daca memoria nu ne joaca vreo festa, Radu Cristian Georgescu a facut campania lui Florea pe aceasta societate.

Dragos Bardosi mai apare ca actionar si in firma Bogart Advertising, societate care a reprezentat in ultimii doi ani interfata balurilor presei.

Marcel Huciu si Cristian Uifalean si-au folosit farmecele de jurnalisti, rodati in televiziune, pentru a-i consilia in campania electorala pe candidatii PD, dar in primul rand pe deputatul fost democrat, actual PIN, Lavinia Sandru, fiind si in prezent persoanele care se ocupa de biroul parlamentar al deputatului.

Alesul lui Florea & Pascan

PR managerul de facto al Studioului Teritorial de Radio Targu Mures, Sergiu Zeres, s-a remarcat prin organizarea in ultimii trei ani a evenimentului Omul Anului. Interesant este ca firma care se ocupa de buna desfasurare a evenimentului este Imagine Communication, firma detinuta de fratele lui Sergiu Zeres, Calin.

In piata este de notorietate insa ca firma este, de fapt, detinuta de Sergiu Zeres. Costurile evenimentului au fost partial acoperite din vanzarea evenimentului, prin stabilirea unor parteneriate sau prin gasirea unor sponsori. Restul banilor - de la buget.

Poate ca Zeres nu s-a ales cu o caruta de bani in urma Omului Anului, dar a avut de castigat, din punctul sau de vedere, mult mai mult - simpatia primarului Florea si a vechilului sau, Marius Pascan. Aduceti-va aminte ca Zeres l-a scos pe Florea de trei ori Omul Anului. Mizand pe orgoliul fara margini al primarului, Zeres l-a castigat pe Florea de partea sa.

Iar acesta s-a revansat dandu-i printr-un singur contract aproape 4 miliarde de lei, timp de un an. Avand aceste date nu putem afirma decat ca Imagine capuseaza Radio Targu Mures, alimentandu-se in al doilea rand din bani publici.

Sa nu uitam insa ca tot Sergiu Zeres a fost, in anii de glorie ai Societatii Romane de Radiodifuziune, adica atunci cand nici banii nici managementul defectuos al lui Seuleanu nu reprezentau pentru nimeni o problema, cel care gestiona la modul concret bugetul Radio Tg. Mures pe partea de promovare, obiecte promotionale, tiparituri etc. In acest sens, elocvent este faptul ca Radio Tg.

Mures s-a rebranduit de vreo doua ori in patru ani. Or, specialistii in domeniu stiu ca una din cele mai dificile decizii ale oricarei companii este procesul de rebranding, care se face in general la intervale mari de timp. In tot cazul, nu o data la doi ani!

Omul Anului, dupa cum aminteam mai sus, nu este cea mai mare lovitura administrata de Zeres, din umbra. In luna martie a acestui an, Imagine Communications a concurat, ca agentie, pentru obtinerea contului de client al Primariei Targu Mures.

Competitorul a fost Info Statistics, firma detinuta oficial de fiul sefului Serviciului Informatizat pentru Evidenta Persoanelor, Bogdan Ilies, si avandu-l in spate pe Marius Catana, fostul director executiv al cotidianului, iar apoi saptamanalului Recurs, fost sef al Serviciului Administrativ din cadrul Directiei pentru Protectia Drepturilor Copilului, suspectat, dar nedovedit de trucarea unui sir de licitatii al caror "beneficiar" era Directia.

Extrem de contestata, deoarece cotidianele si televiziunile erau aproape nominalizate in caietul de sarcini, iar radiourile erau excluse (motivul este lesne de inteles), singurul criteriu de selectie fiind oferta financiara cea mai redusa, licitatia a fost castigata de catre Imagine Communication. Contractul intr-o forma sintetica este disponibil pe site-ul Primariei Targu Mures.

Suma care va intra in contul Imagine Communication, pentru a fi apoi distribuita canalelor media oferite la pachet, din care se va scadea comisionul agentiei, se ridica la 3,28 miliarde de lei ROL, inclusiv TVA.

Legat de acest contract mai mentionam ca in balanta incredintarii contractului Imagine Communication a contat foarte mult si amicitia dintre Marius Pascan si Sergiu Zeres sau faptul ca, de fapt, licitatia a fost aranjata in urma intelegerii dintre cei doi competitori.

Nu insistam asupra afacerilor de PR de mai mica anvergura derulate de Imagine Communication.

Energocompetentii

Radu Balas, un vechi jurnalist muresean care a inceput la 24 ore muresene, a fost corespondent al Romaniei libere, a activat ca ziarist in SUA, a revenit la 24 ore muresene, iar apoi si-a mutat bagajele la Radio Targu Mures, ca realizator de talk-show-uri, a intrat in parteneriat cu Valentina Lucian, in firma Roger Raval, in 2005, conform informatiilor oferite de ONRC.

Cu toate acestea, in 2004 Radu Balas si Valentina Lucian au supervizat campania electorala a Aliantei DA, in special a deputatului Eugen Nicolaescu, a senatorului Mihail Antonie, fost liberal, in prezent independent, dar cu bagajele mutate deja la PD, si a deputatului PIN Lavinia Sandru, una dintre cele mai puternice, financiar vorbind, campanii derulate in Mures.

Probabil, doar campania lui Dorin Florea a fost mai finantata decat cea a lui Mihail Antonie. Un alt client de campanie a fost Doru Opriscan, in prezent consilier independent. Atat Radu Balas, autosuspendat pe perioada campaniei ca si ziarist, cat si Valentina Lucian au fost platiti ca persoane fizice, iar abia apoi si-au infiintat firma.

Roger Raval a obtinut, in urma unei licitatii publice, la care am fost si noi participanti, intreg contul SC Energomur SA Targu Mures, la doar o luna de zile de la infiintarea societatii. Am fi curiosi sa vedem ce a scris firma Roger Raval la sectiunea "experienta similara", din caietul de sarcini.

E de la sine inteles, tinand cont de apropierea de unul din membrii CA al Energomur, ca doar canalele media agreate au acces la publicitatea platita de furnizorul de energie termica, prin Roger Raval.

Roger Raval s-a remarcat, de asemenea, prin campania in lifturi, o actiune destept gandita, cu toate ca dupa o reteta deja arhiaplicata in marele orase romanesti.

Printre clientii firmei se numara Elsaco, firma clienta a Energomur, Federalcoop, Foraj Sonde, Citadin Prest, Asociatia Comunitatii Vaii Gurghiului, ANIMMC, Rotecom.

Radu Balas continua si in prezent sa activeze in mass-media, scriind un editorial intr-un saptamanal local. De asemenea, pe site-ul firmei apare mentionat faptul ca Roger Raval produce si realizeaza doua emisiuni TV: Raport catre oras si Kilometrul zero.

Teoreticienii banilor invizibili

Lansati pe cont propriu in presa scrisa anul trecut, Marius Libeg si Cristian Teodorescu au gasit prin crearea unui produs modalitatea prin care sa incaseze publicitatea unor clienti care altfel le-ar fi fost inaccesibili.

Cu toate ca acesti clienti au preferat sa nu apara intr-un mod direct, prin publicarea traditionalelor reclame, ei sunt vizibili in ziar prin articolele mai mult decat pozitive care le sunt dedicate. Consilierul Doru Opriscan, primarul Reghinului, Nagy Andras, in foarte multe cazuri primarul Dorin Florea, Borbely Laszlo, Frunda Gyorgy, Akos Mora etc.sunt doar cativa dintre clientii cu o imagine pozitiva, cu toate ca datorita pozitiilor pe care le ocupa sunt clienti cu potential de atragere de publicitate negativa. Asa cum persoane publice precum prefectul Ciprian Dobre, Dinu Socotar, Teodor Giurgea, primarul Sighisoarei, Dorin Danesan, etc. au avut parte mai mult de campanii mediatice negative sau neutre.

De asemenea, cei doi, prin firma Macromedia, detinuta de sotiile lor, Andrea Libeg si Cristina Ungureanu, se joaca, contra cost, de-a spalatul imaginii personajelor publice din judet anchetate de ZIARUL.

TV. Degeaba

Mircea Munteanu, director general al SC Marketing Politic si Sondaje (societate care detine o televiziune), firma detinuta de mama vicepresedintelui PD Mures, Bogdan Buda, s-a lipit in 2004 de PD sau a fost angajat pe filiera Florea - Opriscan - Mihai Porutiu pentru a intocmi pentru PNL cel mai contestat si controversat sondaj electoral, prin care liberali vechi erau mai slab cotati ca imagine decat membri cvasi-necunoscuti ai formatiunii. In rest viseaza la o iesire din anonimat golaneste, fiind frustrat ca este un necunoscut, dovada fiind faptul ca nici noi nu i-am ortografiat numele corect. Dar atata vreme cat locuieste la Nades ne explicam de ce. Iar in al doilea rand, desi are pretentii de PR, are probleme cu intocmirea unei scrisori - solicitare.

Imagine primara

Cornel Groza, redactorul sef al 24 ore muresene, si-a depasit limitele deontologiei profesionale, aparandu-l pe fostul purtator de cuvant al PSD Mures, Viorel Bubau. Explicatia acestor gesturi editoriale care nu au nici o legatura cu obiectivitatea jurnalistica este PR-ul pe care Cornel Groza il presteaza pentru primarul comunei Santana de Mures.

In 2004, Cornel Groza l-a consiliat pe Viorel Bubu in campania electorala. De asemenea, tot Groza a fost "purtatorul de cuvant", aparatorul primarului atunci cand acesta a intrat in conflict cu Directia Silvica Mures, dar si atunci cand si-a pierdut controlul si a batut-o pe una din elevele sale.

De asemenea, Cornel Groza este interfata pentru Viorel Bubau si pentru orice concurs de calarie, conferinta de presa la care Bubau pluseaza, in stilu-i grandoman.

Audio-vizualul de stat

Ovidiu Maior, vedeta de televiziune, a acceptat din pozitia de jurnalist sa ii consilieze pe reprezentantii unei companii nationale de stat. Aceasta pozitie, in afara ca i-a adus bani in plus, nu a reprezentat o trambulina pentru viitorul post pe care Ovidiu Maior il va ocupa la Bucuresti, in cadrul Antena 3.

PR privat

Paula Rusu este poate printre putinii jurnalisti care si-a infiintat o firma de PR, dar care nu administreaza conturile unor clienti persoane juridice de drept public. Printre firmele a caror imagine este administrata de firma P&R Parteners sunt Azomures, Bere Mures etc.

Ioan Chiorean, angajat al Radio Targu Mures, se ocupa de PR, dar, de asemenea, fara a se atinge de banii publici.

Vocile UDMR

Nagy Istvan si Farczadi Attila, primii doi din Radio GaGa, au fost alaturi de UDMR in mai toate campaniile electorale si actiunile pe care formatiunea comunitatii maghiare le-a organizat. Spre binele lor, speram sa ii fi platit UDMR.

PR-istul lui Nagy Andras

Fabian Andrei imbina si el utilul cu placutul, fiind in acelasi timp si corespondent al redactiei maghiare a Studioului Teritorial de Radio, dar si purtatorul de cuvant de nadejde nu atat al Primariei Reghin cat al primarului Nagy Andras. Nu comentam raportul dintre aparitiile primarului si cele ale vicelui sau ale altor sefi din Primarie.

Viceprimarul Sorin Pui insa se mai descurca prin firma condusa in prezent de fratele sau Florin, Grafis Art.

Folkist, repetent in imagine

In Sighisoara, orice se intampla, se intampla cu ajutorul holding-ului condus de Petru Basa si administrat de Marius Hartoaga (Radio Son, Teleson si firma cablu TV, JSR).

Adrian Ivanitchi, altfel un folkist de valoare si un editorialist in cautari, face un PR de toata jena, atata vreme cat are de gestionat un festival, a carui calitate si prestigiu depaseste cu mult putintele lui Adrian Ivanitchi de a asigura o buna strategie de comunicare. Cu alte cuvinte, festivalul ProEtnica este mult peste nivelul de imagine pe care il poate asigura Ivanitchi.

Salvati de stat

Adela Botan, fostul corespondent la Rompres, a ajuns la Biroul de Relatii cu Presa din Distrigaz Nord SA, datorita unui personaj influent din companie, aflat la varsta a treia, bolnav cu inima. Daca Vodafone a cheltuit 6 milioane de euro pentru rebrandare, E.ON a cumparat o afacere de 2 milioane de abonati si n-a cheltuit nimic pe rebrandare.

In companie se simte absenta vreunei strategii de comunicare. Poate de aceea nu au ajuns la inima cancelarului Germaniei, Angela Merkel, pentru ca nu aveau vreun mesaj.

Marius Pascan, trecut de la Recurs, saptamanalul aflat in coma, la Monitorul Primariei este purtator de vorbe frumoase, doar cand e cazul, al primarului Dorin Florea.

Nu mai insistam asupra fondurilor care s-au cheltuit in ultimii 6 ani pe acest asa-zis produs media, ci remarcam inca o data ca un alt fost angajat al Recurs si-a gasit acolo un post de jurnalist pe bani publici, Ileana Sandu, altfel un ziarist care ne poate tine lectii de limba romana, cel putin.

Corina Ruja, fost corespondent National TV, este de cateva luni bune, noul impresar al Teatrului National Targu Mures. Activitatea sa ca om de imagine al institutiei este, vorba lui Nenea Iancu, sublima dar lipseste cu desavarsire. Nationalul este in continuare o institutie fara pic de strategie atat la nivel artistic, cat si la nivel de relatii publice.

Cu toate acestea, trebuie sa remarcam tentativa Corinei Ruja de a manipula publicul de limba romana sa vina la teatru, la un anumit spectacol, sub amenintarea ca altminteri Compania "Liviu Rebreanu" va fi desfiintata.

Omul orchestra, Nicolae Baciut, directorul Directiei de Cultura, Culte si Patrimoniu National Mures, gazetar, fost reporter si fost sofer TVR, poet, publicist et caetera, se remarca in peisajul media muresean mai degraba prin talente si aptitudini de propagandist decat de piarist. Asa era pesemne pe vremea domniei sale: propaganda, iara nu PR. Si toate au un numitor comun - dragostea de banul public.

Noi in bransa

Rares Muresan, Agentia M&M, are cateva licitatii castigate la activ, unele dintre ele starnind deja controverse in presa locala.

Un alt jurnalist care s-a reprofilat mai nou pe PR public este Diana Sacarea, Publimedia, care a castigat pentru Ziarul de Sibiu publicitatea licitata de Universitatea Lucian Blaga din Sibiu.

Trend-ul Ziua

In Ardeal, dar si in Mures actioneaza, iarasi un tandem de ziarisi, Octavian Hoandra si Rares Bogdan, care conduc Ziua de Cluj, dar in acelasi timp si Trend Communication, firma care gestioneaza conturile unor clienti precum companiile de stat din domeniul gazului.

Corigenti la PR

Sunt si institutii publice in care lipsa PR-ului se vede. Drumurile Judetene sunt doar un exemplu, care nu au putut gestiona in mass-media locale situatia de criza declansata de falimentarea societatii de catre capuse, precum TMGIP, Multiprod Impex SRL, Globe Trotters etc.

Institutia prefectului, cu toate ca a incercat sa isi angajeze un om de PR profesionist a dovedit ca nu ajunge un prefect tanar, un subprefect matusalemic si un director de cabinet fara experienta in administratia publica pentru a face primavara, cand cei 30-40 de oameni ai lui Natea si a celorlati prefecti care s-au perindat prin institutie sunt tot acolo, agatandu-se de Codul muncii sa nu fie dati afara.

SRI nu se pricepe la gripa aviara, ceea ce a demonstrat, dar credem ca la ziaristi se pricepe foarte bine. Pentru informatii mai ample, contactati-i cu incredere moderata.

Analiza, succinta a activitatii ziaristilor, trecuti sau actuali, in domeniul vanzarii de imagine nu ne-ar fi interesat, daca nu s-ar fi inmultit cazurile in care junalistii si-au dublat activitatea cu cea de PR.

In plus, asa cum ar trebui sa dispara cazurile in care jurnalistii sunt platiti la negru in campaniile electorale, asa ar trebui reglementata si problema de incompatibilitate intre a fi jurnalist si a fi om de imagine si comunicare.

* 1. P&R PARTNERS SRL (2 asociati)

Asociat: Rusu Paula Felicia

Inregistrata din data 18 Februarie 2005

2. BOGART MEDIA SRL

Asociati: Ormenisan Stefan

Bardosi Dragos

Inregistrata in 3 noiembrie 2003

Bilant neraportat

* 2. MEDIAFOR

Asociati: Ormenisan Stefan

Bardosi Dragos

Inregistrata din data 23 decembrie 1997

Activitate nesemnificativa

Bardosi Dragos mai apare ca administrator la The Office Club si la Bogart Advertising.

* 3. ROGER RAVAL SRL

Asociati: Balas Radu Florin

Lucian Valentina

Inregistrata din data 26 ianuarie 2005

* 4. MACROMEDIA SRL

Asociati: Libeg Andreea

Ungureanu Cristina

Inregistrata din 13 decembrie 2004

AMEILIB IMPEX SRL

Libeg Marius George

Inregistrata din data 29 decembrie 1992

Neraportat bilantul

* MLG GROUP SRL

Libeg George Marius

Inregistrat din data 05 Mai 2004

Rezultate financiare 2004:

Cifra de afaceri 39106

Venituri totale 64616

Cheltuieli totale 49566

Profitul brut al exercitiului 15050

Profitul net al exercitiului 11388

Numar mediu de salariati 3

* 5. IMAGINE COMMUNICATION SRL

Asociat: Zeres Calin

Inregistrata din 2 septemrbrie 2002

Cifra de afaceri 327819

Venituri totale 327894

Cheltuieli totale 309314

Profitul brut al exercitiului 18580

Profitul net al exercitiului 13662

Numar mediu de salariati 1

* 6. Marketing Politic si Sondaje

Asociat: Buda Catalina Stela

Inregistrata din 20.03.2005

"Nu am ce sa comentez. Momentan nu fac PR, desi mi-ar placea, ci am o firma de productie", Dragos Bardosi

"Cel putin pe partea de imagine este implicat fratele meu. Nu pot sa neg ca il ajut. Din punct de vedere legal nu sunt in nici o incompatibilitate. Timpul in care il ajut este extra-radio. In plus si la radio ma ocup de comunicare, deci nu sunt jurnalist in sensul pur al termenului", Sergiu Zeres

"In acest moment, gazetaria este pentru mine un hobby, iar trecerea la PR si advertising este o provocare mai mare. Acest lucru nu inseamna ca nu voi mai face presa. Singura mea legatura cu presa este ca mai scriu un editorial. De aceea nu consider ca in acest moment combin presa cu PR-ul. Am facut intotdeauna bani cinstit si moral", Radu Balas