Anul 2006 a insemnat pentru Cluj-Napoca licitatii peste licitatii privind construirea de parkinguri in municipiu. Acestea au ca scop “aerisirea” circulatiei pe strazile deja sufocate de masinile parcate pe trotuare. Ultima propunere de parking viza un amplasament de pe Calea Motilor, care ar urma sa aiba o iesire pe langa Biblioteca Central Universitara.

Aceasta contesta proiectul primariei, sustinand ca se incalca Legea monumentelor istorice, care prevede o distanta minima de 100 m intre viitoarea constructie si cladirea BCU, considerata monument istoric. Nici locatarii din vecinatate nu sunt incantati de initiativa Primariei si fac demersuri pentru oprirea lucrarilor de constructie. Liceul de Coregrafie, in curtea caruia se va ridica parkingul, s-a vazut nevoit sa accepte solutia oferita de Primarie: mutarea pe Calea Turzii, intr-un nou sediu.

Primaria Cluj construieste cu frenezie parkinguri in zona centrala a municipiului, pentru a rezolva problema traficului auto. Totusi, unele din amplasamentele vizate de edilii clujeni starnesc controverse.

Discutii aprinse si nemultumiri genereaza parkingul preconizat a fi construit pe Calea Motilor. Construirea noului parking va afecta semnificativ Biblioteca Central Universitara, precum si pe locatarii strazii Petru Maior, ambele parti contestand legitimitatea acestui proiect.

Primaria Municipiului Cluj-Napoca a organizat in acest an licitatii peste licitatii pentru construirea de parkinguri, in locatii centrale: Calea Dorobantilor, Piata Avram Iancu, Piata Mihai Viteazul. Mai nou, s-a preconizat un parking pe Calea Motilor, care insa are o situatie cam neclara, datorita unor probleme de ordin tehnic.

Conform Hotararii de Consiliu Local din luna ianuarie a.c., s-a aprobat construirea unui parking supraetajat pe Calea Motilor in curtea Liceului de Coregrafie. Investitia este majora, valoarea totala fiind de 4 milioane de euro (aproximativ 14 milioane lei).

Capacitatea parkingului ar fi de 382 locuri de parcare, iar finantarea investitiei se va face din bugetul local si credit bancar. Esalonarea investitiei s-a facut pe durata a doi ani: 7,5 milioane lei in primul an, iar restul de aproximativ 6,5 milioane lei, in al doilea an. Pana aici totul e bine si frumos: inca o investitie la Cluj.

Dar nu de aceeasi parere sunt si persoanele ce locuiesc in zona vizata de acest proiect. Cei afectati de noul amplasament sunt Biblioteca Central Universitara (BCU), Liceul de Coregrafie, precum si locatarii de pe strada Petru Maior. Cu Liceul, primaria clujeana a reusit sa ajunga la un consens si sa rezolve situatia.

Marius Loga, directorul Liceului de Coregrafie, se arata multumit de solutiile oferite de primarie: “Ne-au oferit o varianta cu mutarea scolii pe Calea Turzii, vizavi de statuia lui Baba Novac. Iar pe viitor ni s-au promis extinderi si investitii. Suntem chiriasii lor, asa ca ne convine si aceasta solutie”. In tara exista doar doua licee de coregrafie, dintre care unul la Bucuresti.

Cu Biblioteca, insa, situatia este cam “albastra” in momentul de fata. Conducerea Bibliotecii considera ca solutia oferita pentru iesirea parkingului nu este tocmai potrivita. Tiberiu Trenea, sef serviciu administrativ in cadrul Bibliotecii Central Universitare, afirma: “Initial voiau sa faca servitutea chiar prin curtea noastra.

Oricum se incalca Legea monumentelor prin crearea unei servituti prin parculetul din fata bibliotecilor. Iar parcul e intabulat pe noi, suntem in proces cu ei pentru parkingul de pe Motilor”.

In 1926, Biblioteca Central Universitara a primit gratuit, prin declararea contesei Sarolta Wesselenyi ca expropriat, o fasie de 225 stanjeni patrati (care reprezinta parculetul). Conform Legii 422/2001 privind protejarea monumentelor istorice (cum este cazul cladirii BCU), zona de protectie este de minim 100 m in localitatile urbane, de jur imprejurul monumentului istoric.

Mai mult, “aplicarea de servituti care au drept consecinta desfiintarea, distrugerea partiala sau degradarea monumentelor istorice si a zonelor lor de protectie este interzisa”. Conducerea Bibliotecii a actionat Primaria in instanta in urma acestui conflict de interese.

Un alt aspect care ar putea ridica probleme este punctul de transformare electrica amplasat sub parculetul amintit: lucrarile de “mutare” a punctului de transformare, daca vor fi necesare, pot dura pana la sase luni.

Aruncand o privire pe Planul de Situatie al parkingului, intocmit in luna februarie, se constata un fapt surprinzator: pe strada Clinicilor va fi sens interzis dinspre strada Petru Maior, limita maxima fiind intrarea in parking. Prezinta, in acest caz, un deosebit interes ruta ce va fi propusa de Primarie pentru circulatia ambulantelor.

Dupa cum atesta certificatul de urbanism, procentul de ocupare a teritoriului (POT) trebuia sa fie de maxim 40%. Din planul intocmit de firma proiectanta, reiese ca ultima solutie oferita pentru amplasarea parkingului va avea POT de 76%.

Nici viitorii “vecini” ai parkingului nu sunt tocmai incantati de amplasamentul acestuia. La Tribunalul Cluj a fost depusa luna trecuta o contestatie, din partea locatarilor imobilului de pe strada Petru Maior nr. 6-8, impotriva construirii parkingului suprateran de pe calea Motilor.

Acestia apreciaza drept periculoasa constructia, prin cresterea nivelului de poluare a zonei in detrimentul sanatatii riveranilor. Cu acelasi prilej, a fost depusa si o cerere de Ordonanta Prezidentiala, pentru a se opri construirea parkingului.

Ramane de vazut cum se vor finaliza actiunile conducerii BCU si ale locatarilor de pe strada Petru Maior, precum si ce masuri va lua Primaria clujeana pentru a aplana conflictele generate de noua investitie.

Pana la ora inchiderii editiei nu am primit nici un raspuns din partea Primariei Cluj-Napoca pe tema in discutie. Vom reveni.