Unii oameni de afaceri romani au dovedit - in ultimii 17 ani - ca au imaginatie cand vine vorba de exploatarea contractelor cu Statul. Presa a prezentat numeroase “furturi cu acte” ale unor obiective importante (hoteluri, fabrici etc.), rezultat al unor privatizari sau contracte masluite.

ZIUA de Cluj a descoperit, insa, o afacere dintre societatea clujeana Aviatrans SRL si Aviatia Utilitara Timisoara SA, care s-a lasat cu acapararea de catre Aviatrans a peste 8.000 de metri patrati din suprafata Aeroportului Cluj, reprezentand “cale de rulare avioane si platforma parcare avioane”.

Schimbarea proprietarului s-a facut prin Biroul de Carte Funciara Cluj, o institutie demna de Dosarele X. Consiliul Judetean face demersuri in justitie pentru a trece terenul in proprietatea judetului Cluj, asa cum apare in Hotararea de Guvern 969 din 2002.

Unicul asociat al Aviatrans, gherleanul Liviu Oros, cere respectarea contractului cu Aviatia Utilitara si recunoasterea legalitatii intabularii pistei de aterizare.

Dupa promulgarea Hotararii de Guvern (HG) 969 din 2002 privind atestarea domeniului public al judetului Cluj, Consiliul Judetean (CJ), condus atunci de PSD-istul Gratian Serban, a avut surpriza sa constate ca nu-si poate intabula 8.344 mp, reprezentand o platforma a Aeroportului Cluj.

Motivul: dreptul de proprietate era inscris, din 2001, in Cartea Funciara (CF) pe numele societatii Aviatrans SRL din Cluj. Asadar, CJ a demarat un proces impotriva firmei pentru ca instanta sa dispuna rectificarea CF, adica inscrierea dreptului de proprietate a judetului Cluj, asa cum este scris intr-una din anexele HG 969.

In aprilie 2004, Judecatoria Cluj-Napoca a admis actiunea CJ, insa Curtea de Apel, prin judecatoarea Denisa Baldean, a trimis cazul spre rejudecare pe fond Tribunalului, motivand ca Judecatoria nu avea competenta sa-l solutioneze. “Instanta ne-a dat dreptate, dar ei (reprezentantii Aviatrans - n.red.) trag de timp”, a spus Serban.

Mai nou, avocatii societatii comerciale au ridicat o exceptie de nelegalitate ce vizeaza HG din 2002. Ei se bazeaza tocmai pe incheierea Biroului de CF din 2001, pe care juristii CJ o considera abuziva.

Intabulare in fals

Ce a determinat instanta si Biroul CF, in 2001, sa dispuna intabularea dreptului de proprietate a Aviatrans asupra platformei de 8.344 mp ramane o necunoscuta chiar si pentru actualul presedinte al CJ, Marius Nicoara.

Cert este ca, in 21 decembrie 1999, Aviatrans SRL a incheiat un contract de vanzare-cumparare cu societatea de stat Aviatia Utilitara Timisoara (AUT) SA, pentru preluarea activelor sucursalei Cluj a AUT. Conform caietului de sarcini, Aviatrans a cumparat un hangar (in suprafata de 864 mp), doua magazii (42,5 mp si 39 mp) si pista pentru avioane utilitare (8.344 mp) cu 1,071 miliarde de lei vechi.

La doua zile de la semnarea contractului dintre Aviatrans si AUT, cele doua parti au intocmit o anexa la contract, prin care AUT se obliga sa faca demersurile pentru obtinerea actelor doveditoare privind proprietatea asupra terenului de 36.000 mp din Aeroportul Cluj, in care este inclusa platforma vanduta la Aviatrans.

AUT nu a reusit sa respecte prevederile cuprinse in anexa contractului, deoarece terenul era in proprietatea municipiului Cluj-Napoca, fiind ulterior inclus in inventarul judetului Cluj, lucru parafat prin HG 969. Presedintele CJ, Marius Nicoara, spune ca AUT era doar administrator al unitatii de la Cluj si ca, in 1999, a incheiat un contract de vanzare pentru ceva ce nu-i apartinea.

“Daca am un obiectiv in administrare, nu inseamna ca sunt si proprietarul lui”, a declarat Nicoara. Intre timp, Aviatrans si-a intabulat constructiile pe care le-a cumparat, incluzand la acest capitol si “calea de rulare avioane si platforma de parcare avioane”, in suprafata 8.344 mp.

Directorul Aeroportului Cluj, David Ciceo, institutie ce a intervenit in proces de partea CJ, a declarat ca Regia Autonoma Aeroportul Cluj administreaza pista, proprietar fiind judetul Cluj. Ciceo considera cel putin dubios modul in care s-a facut intabularea Aviatrans, deoarece “n-au (reprezentantii societatii - n.red.) nici un act”.

“Vin tantarii si aviara!”

Patronul Aviatrans, Liviu Oros, a recunoscut ca avocatii sai vor face demersuri catre CJ Timis, sub tutela caruia este AUT SA, pentru a-si duce la bun sfarsit planul.

La momentul incheierii contractului cu Aviatrans, directorul sucursalei Cluj a AUT, Valentin Matica, a cerut oficialilor Primariei sa predea terenul societatii de stat, dar cererea sa a fost respinsa, dupa care terenul a fost trecut in proprietatea judetului.

Curios este faptul ca, desi Matica este asociat in trei societati de profil, Aerosol SRL, Eastern Europe Aviation SA si Wings & Wheels SRL, nici una dintre acestea nu s-a aratat interesata de baza AUT din Cluj. Oros invoca acum HG 834 din 1991 privind patrimoniul societatilor de stat, chiar daca bunurile folosite de AUT nu au intrat niciodata in proprietatea acesteia.

In acelasi timp, patronul Aviatrans este de parere ca “platforma este una, iar terenul de sub ea, alta”. In acest sens, spune ca CJ Cluj poate sa se intabuleze pe teren, dar constructia (adica pista) sa-i ramana lui. Avocatii societatii au incercat, la un moment dat, pe cale judecatoreasca, sa oblige CJ sa incheie un contract de concesiune cu Aviatrans.

Pentru aceasta firma, patronata de un inginer agronom, contractul din 1999 este crucial. Aviatrans are sediul pe strada Traian Vuia nr. 151, intr-una din cladirile achizitionate de la AUT, “Nu ma las pana nu obtin ce-mi apartine”, a declarat Oros, care crede ca afacerea sa a fost stopata de oamenii PSD-ului.

Acesta afirma ca AUT a facut demersuri inca din 1996 pentru a lua platforma de la Cluj in proprietate. De mentionat ca directorul tehnic al Aviatrans, Viorel Circa, a lucrat timp de 25 de ani pentru AUT, pana cand activele de la Cluj au fost preluate de societatea privata.

Interesant este ca Oros si avocatii sai se lupta in justitie cu CJ Cluj, cu Aeroportul, cu Guvernul, insa nu pare sa remarce ca, de fapt, AUT i-a vandut pielea ursului din padure. Intre timp, Aviatrans a ramas fara certificat de operator aerian si nu mai are activitate. “Mi-au stricat toata afacerea (CJ si Aeroportul Cluj - n.red.).

Vin tantarii si aviara peste noi si nu putem imprastia substante chimice”, avertizeaza Oros.