Primaria si Consiliul Judetean se bat in centurile Clujului

de Iuliana Borzescu; Claudiu Padurean     Romania libera Editia Transilvania-Banat
Sâmbătă, 3 iunie 2006, 0:00


Una dintre cele mai banoase afaceri din Romania a devenit refacerea sau construirea de drumuri. La Cluj, venirea la Putere a Aliantei PNL-PD si castigarea alegerilor locale de catre presedintele PD, Emil Boc, a adus o abundenta de fonduri. Insa acolo unde sunt bani apare intotdeauna si zanzania. Una dintre cele mai costisitoare afaceri este realizarea unei centuri de ocolire a orasului.



Ministerul Transporturilor si Primaria Clujului au propus o varianta mult mai scumpa decat o varianta initiata de Consiliul Judetean. In paralel cu investitiile in centura de ocolire, valoarea terenurilor de pe traseu va creste exponential.



O centura, doua variante



Lucrarile la centura ocolitoare Cluj-Est vor incepe in aceasta toamna. Varianta aleasa de ocolire a orasului a fost cea propusa de catre Primaria din municipiu. Potrivit secretarului de stat PD in cadrul Ministerului Transporturilor, Constructiilor si Turismului, Constantin Dascalu, aceasta ar avea o serie de avantaje fata de varianta propusa de Consiliul Judetean Cluj.



Spre exemplu, varianta propusa de Primarie nu are raze de curbe mai mici decat 40 de metri, iar cea a Consiliului Judetean avea si raze de 25 de metri, adica unele curbe mai stranse.



Un alt dezavantaj al centurii Consiliului Judetean era si acela ca ar fi trecut prin trei localitati, ori scopul construirii unei centuri este tocmai acela de a scoate traficul greu din localitati, spune Constantin Dascalu.



Centura va avea o lungime de 18,6 kilometri. Lucrarea cuprinde doua poduri si patru viaducte. De asemenea, vor fi construite si cinci parcari, doua de cate 120 de metri si trei de cate 60 de metri.



Vor exista si doua noduri rutiere la Sanicoara si la Valcele a caror valoare este de 14,5 milioane de euro, adica aproximativ 20 la suta din valoarea totala a lucrarilor, care este de 68 de milioane de euro. Banii pentru realizarea acestei lucrari au fost alocati de la bugetul de stat in proportie de peste 90 la suta.



Practic, aceasta centura, care ar urma sa fie gata in doi ani, ar prelua traficul greu dinspre Turda spre Baia Mare, Satu Mare, Zalau si Bistrita.



Inel cu finantare de la BEI



Primara Cluj-Napoca are si un proiect de construire a unui inel ocolitor al orasului. Acesta va permite soferilor sa ajunga dintr-un capat al orasului in celalalt fara sa fie nevoiti sa traverseze centrul. Conform primarului clujean, Emil Boc, lucrarile la inelul de ocolire a municipiului vor dura aproximativ doi ani.



Proiectul va fi finantat printr-un imprumut pe care ministerul transportului il va lua de la Banca Europeana de Investitii (BEI). Potrivit lui Constantn Dascalu, chiar in aceste zile se fac ultimele "retusuri" pentru incheierea contractului cu BEI. Dupa semnarea contractului si dupa organizarea licitatiei, lucrarile ar urma sa dureze doi ani.



Inelul de circulatie, cu o lungime totala de 50 de kilometri, ar face legatura in zona comunei Apahida cu centura de ocolire dinspre Turda spre Baia Mare si cu drumul european care urca, prin Dej, spre nordul tarii.



Din aceasta sosea va pleca o centura de ocolire care face legatura cu drumul spre Zalau, precum si o centura de ocolire care face legatura cu drumul european spre Oradea si, prin comuna Floresti, cu autostrada Transilvania.



Aceasta centura va fi continuata cu un drum care va permite soferilor sa plece din zona cartierului Manastur si sa ajunga in cartierul Someseni, in apropierea aeroportului international, precum si cu o prelungire a Bulevardului Muncii spre Apahida, cu o lungime de 8,3 kilometri. Ultima lucrare va fi finantata in intregime de Primarie.



Grecii incurca circulatia



Spre nord, sistemul de centuri ar trebui continuat cu drumul european care trece prin Dej. Reabilitarea acestuia a inceput insa se pare ca va fi reziliat contractul cu firma greceasca ce a primit anul trecut lucrarea, pe motiv ca firma care a castigat licitatia nu isi indeplineste obligatiile contractuale.



Intre timp, traficul pe principala cale de acces catre Bistrita este blocat in fiecare zi de miile de masini obligate sa circule doar pe un singur fir.



Firma greceasca "Efklidis" a castigat licitatia pentru repararea unui tronson a drumului national 1C in 2005. Insa autoritatile locale nu sunt multumite de stadiul lucrarilor nici la un an de la inceperea lor.



Desi este vorba despre bani publici, valoarea contractului cu firma greceasca de constructii nu este facuta publica de catre Compania Nationala a Drumurilor si Autostrazilor, din cauza unei clauze de confidentialitate. Surse din cadrul Prefecturii clujene spun ca aceeasi firma a contractat o lucrare si in judetul Timis, insa si acolo stadiul lucrarilor sunt, de asemenea, intarziate.



Pana cand va fi reziliat contractul de la Cluj sau va fi convins constructorul sa lucreze intr-un ritm mai alert, traficul in zona se desfasoara cu dificultate. Mii de masini sunt blocate zilnic pe tronsoanele pe care se circula pe un singur fir.






Citeste doar ceea ce merita. Urmareste-ne si pe Facebook si Instagram.

















371 vizualizari


Abonare la comentarii cu RSS

ESRI



Hotnews
Agenţii de ştiri
Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.



powered by
developed by