"Babilonia" facturilor europene

De la 1 ianuarie 2007, orice agent economic isi va putea "fabrica" facturi la imprimanta din dotare

Sistemul european care va fi introdus permite beneficiarului facturarea in numele vanzatorului

In Italia, "beneficiarii" emit facturi in numele mortilor

In Lituania, numarul documentelor contabile falsificate a crescut spectaculos dupa integrare

Sistemul care urmeaza a fi introdus ar putea permite tunuri de miliarde la rambursari de TVA

Conform noilor norme incluse in Codul Fiscal, sunt stabilite urmatoarele:

- semnarea si stampilarea facturilor nu sunt obligatorii;

- se poate intocmi o factura centralizatoare pentru mai multe livrari separate de bunuri sau prestari separate de servicii;

- se pot emite facturi de catre cumparator sau client in numele si in contul furnizorului/ prestatorului;

- se pot transmite facturi prin mijloace electronice;

- se pot emite facturi de catre un tert in numele si in contul furnizorului/ prestatorului.

Incepand cu sfarsitul anului 2002, Ministerul Finantelor si Imprimeria Nationala au declansat o "revolutie" in domeniul formularelor tipizate cu regim special (chitantiere, facturiere etc.), cu scopul declarat de a stopa traficul cu documente falsificate de acest gen.

Dupa ce modul de tiparire si de distribuire a acestor formulare a fost modificat la sfarsitul anului 2002 si la mijlocul anului 2004, acum, cand lucrurile intrasera pe un fagas normal si sistemul incepuse sa se regleze, mintile luminate din Guvern pregatesc o noua "babilonie" a facturilor.

De vina este... integrarea in UE, care ii precipita pe guvernanti sa adopte masuri inspirate din experientele statelor membre. Cat de bune sunt aceste practici din ograda vecinilor nu se mai intreaba nimeni... Schimbarea anuntata in sistemul de facturare are sanse mari de a crea un haos financiar si goluri enorme in bugetul de stat.

De la 1 ianuarie 2007, dispar facturile personalizate si securizate

Conform propunerilor din noul Cod Fiscal, incepand cu data de 1 ianuarie 2007, se abroga:

- prevederile referitoare la factura fiscala (cod 14-4-10/A), factura (cod 14-4-10/aA) si avizul de insotire a marfii (cod 14-3-6A) din Hotararea Guvernului nr. 831/1997 pentru aprobarea modelelor formularelor comune privind activitatea financiara si contabila si a normelor metodologice privind intocmirea si utilizarea acestora;

- prevederile referitoare la factura fiscala din Normele privind circulatia materialelor lemnoase si controlul circulatiei acestora si al instalatiilor de transformat lemn rotund, aprobate prin Hotararea Guvernului nr. 427/2004, cu modificarile si completarile ulterioare;

- orice alte prevederi referitoare la facturi si facturi fiscale tipizate, cu regim special.

Mai exact (si mai complet spus), orice agent economic isi va putea "fabrica" facturi pe calculatorul si imprimanta din dotare, respectand doar cateva reguli minimale.

Altfel spus, tot sistemul de personalizare si securizare a formularelor cu regim special pus la punct de Ministerul Finantelor "se duce pe apa sambetei", pentru ca... asa prevede o Directiva a Uniunii Europene.

Am dat legea, dar habar nu avem ce ne asteapta

Conform parerii exprimate de un "jucator" important pe piata formularelor cu regim special, Ministerul Finantelor nu a facut altceva decat sa traduca legislatia europeana in acest domeniu si sa o "plaseze" inconstient in noul Cod Fiscal.

Surse care au preferat anonimatul ne-au declarat ca ministrul Vladescu a fost avertizat cu privire la riscurile acestor prevederi, iar raspunsul acestuia a fost cat se poate de reprezentativ pentru iresponsabilitatea cu care se adopta legi in Romania: "astia de la Integrare Europeana au introdus regulile acestea!".

Dezinteresul ministerului condus de Sebastian Vladescu este demonstrat si de faptul ca aceasta institutie nu a avut nici un reprezentant in cadrul unei intruniri organizate recent la Sinaia, al carei scop a fost tocmai acela de a atrage atentia asupra pierderilor care pot fi inregistrate de stat in lipsa unor norme clare de aplicare a legilor europene.

Romania, ca si codasa la integrare, are avantajul de a putea analiza ce s-a intamplat in alte state si de a evita greselile comise de altii. Acest avantaj ar putea fi valorificat cu o singura conditie... aceea de a exista macar un sambure de dicernamant in tot acest "transfer" al legislatiei europene, denumit, in mod elegant, aliniere la acquis-ul comunitar.

Pana acum, Ministerul Finantelor nu a demonstrat ca este capabil sa analizeze si sa inteleaga consecintele grave care pot decurge de pe urma preluarii inconstiente a normelor comunitare, fara a fi pus la punct un sistem de supraveghere a emiterii de formulare cu regim special (facturi, in principal).

In unele state europene exista sisteme de control bine puse la punct

Si in alte state europene, agentul economic isi poate "fabrica" singur facturile, dar seriile acestora sunt stabilite la nivel national, existand o institutie (cum este "Imprimeria Nationala" la noi) care se ocupa de alocarea seriilor pentru fiecare agent care tipareste facturi (pentru uz propriu sau pentru comercializare catre alte firme).

Astfel, la orice ora, se poate afla cine a emis factura cu seria XYZ 123456, de exemplu.

In Romania, conform prevederilor noului Cod Fiscal, agentul economic care tipareste facturi poate da ce serie vrea, fara a exista o evidenta si un control la nivel national.

Un astfel de sistem al emiterii si controlului facturilor (asa cum exista in statele civilizate) nu poate fi pus la punct in cateva luni, iar Ministerul de Finante, nu numai ca nu a demarat nici o actiune in aceasta directie, dar nici macar nu a constientizat ca un asemenea sistem este strict necesar.

In aceste conditii, scenariul cel mai probabil este acela in care "babilonia" facturilor europene va incepe fara implementarea unui sistem de control.

In momentul in care prevederile noului Cod Fiscal vor intra in vigoare, exista sanse foarte mari de a fi emise facturi de miliarde de lei (noi) de catre firme care apoi dispar (sau care nici nu exista), beneficiarii unor asemenea "hartii" urmand sa solicite rambursare de TVA tocmai in baza facturilor respective.

Si pentru ca astfel de "tunuri" sa fie si mai facile, UE a inventat si o altfel de facturare.

Beneficiarul isi poate factura in numele furnizorului!

Conform legislatiei europene, transpusa in noul Cod Fiscal romanesc, clientul/beneficiarul sau chiar un tert poate emite facturi in numele furnizorului/prestatorului. Astfel de cazuri trebuie reglementate prin norme de catre statul roman, mai exact Ministerul Finantelor. Pana acum nu exista nici un semnal ca s-ar fi facut vreun pas pentru demararea actiunii de concepere a normelor.

Fara astfel de norme sau cu niste norme facute la repezeala, nu se va reusi altceva decat sa incurajeze unii "intreprinzatori", care vor emite facturi in numele prestatorului/ vanzatorului, tinta fiind... tot TVA. Prin astfel de miscari poate fi redus si impozitul pe profit, dar TVA ramane miza principala.

In Italia se factureaza in numele mortilor

In Italia functioneaza acest sistem al facturarii in numele vanzatorului/ furnizorului si, in plus, chiar si persoanele fizice pot emite facturi pentru marfurile sau serviciile oferite. Libertatea acordata de legislatie a permis celor mai ingeniosi "afaceristi" sa-si rotunjeasca veniturile pe seama celor trecuti in nefiinta.

Astfel, daca domnul X a murit astazi, persoane cu spirit inventiv au "inspiratia" sa emita o factura in numele decedatului (cu data de ieri sau de alaltaieri), prin care cumpara un produs valoros sau beneficiaza de un serviciu costisitor.

Cum mortul de la groapa nu se mai intoarce, statul italian nu face altceva decat sa banuiasca faptul ca tranzactia a fost fictiva si sa plateasca pentru ca nu are un sistem de control al facturilor.

Confruntati din ce in ce mai des cu situatii de acest gen, italienii si-au manifestat intentia de a "importa" sistemul nostru actual de emitere a facturilor (seriilor acestora) pentru a putea stopa "smecheriile" de acest gen, ale caror instrumente principale sunt facturile. Noi, romanii, renuntam la sistem si vrem sa utilizam unul similar cu cel italian.

6.000 de viitori someri dintr-un foc!

La ora actuala, in cadrul firmelor care tiparesc si distribuie facturi sunt angajate peste 6.000 de persoane (inclusiv agentii de vanzari). De la 1 ianuarie 2007, datorita faptului ca orice firma isi va putea tipari (la imprimanta) propriile facturi, acesti oameni - care, astfel, raman fara obiectul muncii - au sanse foarte mari de a deveni someri.

In plus, firmele respective au efectuat investitii importante in aparatura necesara unei astfel de activitati, inclusiv in aparatura de filmare a pesoanelor care comanda facturile.

Dupa 1 ianuarie 2007, aceste investitii devin inutile, probandu-se inca o data (oare mai era nevoie?) faptul ca modificarile legislative sunt de cele mai multe ori incoerente si plaseaza intreprinzatorii intr-o zona de risc maxim.

In 2005, numarul documentelor contabile falsificate in Lituania a crescut cu 71,9%

In Lituania, prin integrarea in UE si trecerea la sistemul european de emitere (neprotejat tehnologic), a crescut semnificativ numarul documentelor contabile falsificate. Astfel, in 2005 comparativ cu 2004, cresterea a fost de 71,9%, cele mai intalnite cazuri fiind inregistrate la facturi si documente de ordine de plata.

Falsuri numeroase au fost constatate si in ceea ce priveste tichetele de masa, documentele de asigurari, documentele doveditoare ale dreptului de proprietate si cartile de credit.

Conform unui raport al Serviciului de securitate tehnologica pentru documente de stat din cadrul Ministerului de Finante din Lituania, "majoritatea documentelor sunt falsificate prin utilizarea tehnicii de tiparire offset si imitarea filigranelor cu ajutorul unei imprimante.

(...) Motivul cresterii numarului de facturi si al documentelor de ordine de plata falsificate este faptul ca, din luna mai 2002, documentele contabile nu mai sunt protejate tehnologic".

Romania: de 2,58 ori mai multe facturiere vandute

In 2005, in Romania, conform unui raport al ANAF, au fost vandute 402,7 milioane seturi facturi, im timp ce in 2003 au fost vandute numai 156,27 milioane seturi. Aceasta crestere se datoreaza in principal introducerii personalizarii documentelor cu regim special, de la 1 iulie 2004, masura care a dus la eliminarea falsurilor.

In ceea ce priveste judetele din Regiunea Nord-Est, vanzarile de facturi au avut urmatoarea evolutie:

Bacau - 3,094 milioane seturi in 2003 si 4,78 milioane seturi in 2005;

Botosani - 1,8 milioane seturi in 2003 si 2,95 milioane seturi in 2005;

Iasi - 5,088 milioane seturi in 2003 si 8,342 milioane seturi in 2005;

Neamt - 2,747 milioane seturi in 2003 si 5,448 milioane seturi in 2005;

Suceava - 3,484 milioane seturi in 2003 si 4,958 milioane seturi in 2005;

Vaslui - 1,379 milioane seturi in 2003 si 2,575 milioane seturi in 2005.

O crestere spectaculoasa s-a inregistrat la nivelul judetului Cluj, de la 6,272 milioane seturi vandute in 2003, la 21,525 milioane seturi in 2005.

Liber la tunuri financiare

Daca va fi votat in timp util, noua varianta a Codului Fiscal va intra in vigoare la 1 ianuarie 2007, moment in care se va putea testa sistemul european de emitere a facturilor si de facturare.

Cu alte cuvinte, de la 1 ianuarie 2007 se da liber la tunuri financiare.

Legislatia comunitara in ceea ce priveste facturile si facturarea, in lipsa unui sistem national de control bine pus la punct, nu va face altceva decat sa "ispiteasca" operatorul economic in a "tepui" statul. Ceea ce nu ar fi o problema foarte mare daca statul nu am fi tot noi, cei care "cotizeaza" si care suporta consecintele mai devreme sau mai tarziu.

Lipsa unor norme clare ale Ministerului de Finante va avea ca efect diminuarea incasarilor la bugetul de stat, pe de o parte, si alimentarea spectaculoasa a conturilor celor mai ingeniosi si mai curajosi dintre intreprinzatori. Pasivitatea de care da dovada Ministerul Finantelor Publice nu va face altceva decat sa incurajeze "tunurile". Dar poate ca, de fapt, nici nu urmareste sa le previna.

Revista economica FINANCIARUL este editata la Iasi si se adreseaza companiilor nationale si internationale interesate de dezvoltarea afacerilor in judetele Regiunii de Dezvoltare Nord-Est.

FINANCIARUL se distribuie pe baza de abonamente (NU se vinde la chioscuri).