ZIUA de Cluj a analizat schimbarile suferite de partea executiva a Primariei Cluj-Napoca, la aproape doi ani de cand municipiul are un nou primar. Organigrama institutiei este, in mare, aceeasi cu cea de acum sase ani. Cea mai mare parte a sefilor de Directii si Servicii din vremurile “funariote” au ramas pe posturi sau au fost mutati pe alte functii de conducere.

Acolo unde, totusi, organigrama a suferit modificari la nivel de organizare si de personal, acestea nu s-au dovedit intotdeauna de bun augur. In plin avant al Romaniei catre Uniunea Europeana, executivul administratiei locale din Cluj pare incremenit in timp.

Administratia locala si-a marit, anul trecut, numarul de angajati, in loc sa devina cat mai “aerisita” pentru cetateanul de rand, care se plimba o zi intreaga prin Primarie pentru a-si rezolva o problema marunta. Astfel, Primaria Cluj-Napoca are acum 611 salariati ai aparatului propriu de specialitate, plus patru demnitari alesi sau numiti (primar, viceprimari, secretar).

In numarul total de salariati sunt cuprinsi si cei preluati in urma reorganizarii unor activitati, dupa cum urmeaza: 123 de persoane preluate de la Gardieni publici (conform Hotararii de Consiliu Local, prin care s-a aprobat infiintarea Directiei Politiei Comunitare), 23 de persoane preluate de la Serviciul de Evidenta Informatizata a Persoanelor din cadrul Politiei (conform HCL, prin care s-a

aprobat infiintarea Directiei de Evidenta a Persoanelor) si 18 persoane preluate o data cu trecerea Centrului de zi “Tara Minunilor” de la Consiliul Judetean Cluj la CL Cluj-Napoca. Cheltuiala bruta a Primariei pe salariile personalului este de aproximativ 2,14 milioane lei intr-o luna.

Infiintarea Directiei de Evidenta a Persoanelor, preluarea Centrului de zi si reorganizarea Directiei Control in Directia Politie Comunitara sunt singurele schimbari suferite de organigrama institutiei in ultimii ani.

Conform Legii 215 din 21, schimbarea organigramei se face astfel: “Primarul propune Consiliului Local spre aprobare, in conditiile legii, organigrama, statul de functii, numarul de personal si regulamentul de organizare si functionare a aparatului propriu de specialitate”.

In urma cu doua saptamani, consilierul local Remus Lapusan, presedinte PSD Cluj-Napoca, declara pentru ZIUA de Cluj ca “primarul Emil Boc face o politica duplicitara caci, in calitatea sa de primar, se gandeste la restructurarea Guvernului, in loc sa se gandeasca la o noua organigrama a Primariei Cluj-Napoca”.

Lapusan considera ca organigrama, “veche de zece ani”, nu mai este in concordanta cu realitatile actuale si ca aceasta ar trebui sa se plieze pe temele de integrare, sa pregateasca specialisti si domenii care sa asigure absorbtia de fonduri europene. “I-am prezentat (lui Boc - n.red.) organigrame din primariile altor orase resedinta de judet, cum ar fi Oradea, insa primarul intarzie sa dea un raspuns in privinta reorganizarii”, afirma Lapusan.

Din informatiile noastre, proiectul noii organigrame este tinut, deocamdata, in sertarul primarului, pentru ca schimbarile propuse ar crea o panica in Primarie. Varianta oficiala a Primariei este ca, “avand in vedere dispozitia legala (doua Ordonante de Guvern - n.red.), in vigoare in anii 25 si 26, de suspendare a ocuparii prin concurs a posturilor, nu s-a propus spre aprobare proiectul noii organigrame, intrucat posturile din noua structura organizatorica nu puteau fi ocupate”. ZIUA de Cluj va arata cum vad liderii grupurilor politice din CL actuala organizare a Primariei.

Organigrama mai flexibila

Liderul consilierilor locali ai PSD, Stefan Dimitriu, considera ca o organigrama ar trebui prezentata la fiecare lansare bugetara. “Dupa cum se stie, in cadrul fiecarei Primarii exista reglementari impuse de la Minister, care stabilesc numarul minim si cel maxim de functionari, in functie de mai multi factori.

O rezolvare ar consta intr-o descentralizare mai mare, care sa lase posibilitatea unei organigrame mai flexibile, care sa se suprapuna tendintelor de dezvoltare ale orasului”, apreciaza Dimitriu. Consilierul crede ca, fara a mari numarul de functionari din Primarie, se poate face o redistribuire a acestora pe servicii si directii.

“Am avut problema cu spatiile cu alta destinatie, de exemplu, care au fost scoase la vanzare pe baza Legii 55 Dupa ce le vinzi, functionari din cadrul acelui compartiment pot sa treaca la Directia de Urbanism, de pilda. Am dat doar un exemplu.

Intr-un oras inchis poate ca nu ai avea nevoie de mai multe persoane la urbanism, insa intr-un oras in dezvoltare, cum este municipiul nostru, poate ca ar fi nevoie”, spune Dimitriu. Liderul consilierilor PSD considera ca “sunt precepte ale domeniului privat care ar trebui preluate si in administratia publica, pentru a te putea suprapune peste tendintele de dezvoltare”.

Servicii in subordinea CL

La randul sau, Ovidiu Turdean, liderul consilierilor liberali din deliberativul municipal, ne-a declarat ca o organigrama trebuie prezentata, “independent de posibilitatea de a angaja ori nu personal, avand in vedere ordonanta care blocheaza acum posturile”.

Consilierul a opinat ca primarul ar trebui sa vina cu o noua organigrama in fata consilierilor, alcatuirea acesteia fiind atributul sau exclusiv. “Pe de alta parte, eu sunt adeptul descentralizarii, in sensul crearii mai multor servicii publice pe diverse domenii, in subordinea Consiliului local, in locul existentei unui aparat greoi, aflat in subordinea primarului.

Aceste servicii publice, fiecare cu aparat propriu, ar fi mult mai dinamice pe diverse domenii”, spune consilierul liberal.

Mai multi oameni la Urbanism

“Problema e veche de doi ani, iar, din pricina acesteia, apar situatii conflictuale cu colegii de coalitie si cu primarul”, este de parere Laszlo Attila, liderul consilierilor municipali ai UDMR.

Acesta a precizat ca, in 24, “a fost o alta intelegere, de eficientizare a activitatii, pentru ca am constatat ca exista o serie de suprapuneri intre forul decizional si cel executiv”. Liderul UDMR considera actuala schema organizationala din Primarie drept “foarte stufoasa”.

“In anul 24, l-am delegat pe primar sa ia legatura cu institutele de invatamant superior, care urmau sa ne faca un proiect de organigrama, ce sa ia in considerare aderarea la UE.

Nici pana in ziua de astazi nu ne-au fost prezentate aceste proiecte”, spune Laszlo, care a mai adaugat ca, in anul 26, cele mai multe reclamatii au fost pe probleme imobiliare, de retrocedare, pe probleme locative si pe urbanism.

Laszlo Attila, care face parte din comisia de urbanism a CL, considera ca, in aceasta directie mai este nevoie de personal si de o reorganizare urgenta, pe cu totul alte principii.

Problema personalului, redus la anumite Directii si prea numeros la altele, o ridica si liderul consilierilor PD, Florin Stamatian. ”Organigrama e constituita in mod corect. Problema este cu personalul. Din cauza ordonantelor prin care s-au blocat posturile, unele Directii, cum este cea de Urbanism, sunt subreprezentate.

A fost si o discutie, de a crea comisii de analiza”, a spus Stamatian. Acesta considera ca modificarea organigramei nu este posibila, din cauza blocarii concursurilor pe posturi prin ordonanta de Guvern ce are ca scop stoparea maririi numarului de angajati.

Stamatian crede, insa, ca ar fi oportuna mutarea angajatilor de la o Directie, care nu mai este solicitata ca in trecut, la alta Directie, mai de actualitate, in conformitate cu dinamica administrativa din UE. Consilierului nu i se pare normal ca la Directia Urbanism sa fie trei oameni, in conditiile numarului mare de solicitari de autorizatii de constructie cu care sunt asaltati.

Ciudat este ca, inainte de administratia Boc, Directia Urbanism avea cinci servicii subordonate, care, intre timp, s-au comasat in doua, pastrandu-se doi sefi, Eugeniu Horodnic si Corina Ciuban. In aceste conditii, numarul autorizatiilor de construire aberante, semnalate in repetate randuri de ZIUA de Cluj, este in crestere.

Boc are echipa ”subtire”

Cu mici exceptii, directiile si serviciile din Primaria Cluj-Napoca sunt conduse de aceiasi oameni care erau si pe timpul administratiei Funar. In 24, clujenii au votat pentru schimbare, fiind nemultumiti de fosta administratie locala.

Insa, in afara de primarul Emil Boc, viceprimarul Adrian Popa, patru sefi de Directii - nu tocmai cele mai inspirate alegeri ale lui Boc - si cateva noutati la nivelul serviciilor din organigrama, Primaria clujeana este aceeasi ca acum sase ani.

Din cele 59 de servicii si directii din organigrama, 35 sunt conduse de persoane care aveau aceleasi functii sau alte functii de conducere in aparatul administrativ din vremea lui Funar.

Cele mai notabile noutati aduse de Boc sunt: Aurora Tarmure (sef serviciu juridic), Adrian Iancu (sef Directia Urbanism), Sorin Apostu (sef Directia Tehnica), Stefania Ferencz (sef Directia Fondului Imobiliar de Stat) si Raimonda Boian (sef Directia Invatamant Cultura). Dintre acestia, nu putem spune ca vreunul s-a evidentiat cu ceva pozitiv pana acum.