De 1 iunie, calatorii unei curse TAROM au primit un cadou inedit * Bucuresti - Cluj in trei ore * Bonus, o escala la Timisoara * Amenintari cu puscaria * TAROM, precum o cursa IRTA

Avionul este in ziua de astazi cel mai convenabil mijloc de calatorie. Statistic vorbind, si cel mai sigur. De obicei, si cel mai confortabil. Intotdeauna si cel mai rapid. In cele mai multe cazuri, si unul ieftin. Toate aceste afirmatii sunt valabile in cazul in care nu calatoriti cu vreo cursa a Companiei Nationale de Transporturi Aeriene Romane TAROM SA.

In cazul in care alegeti TAROM, zborul devine unul costisitor. Lung. Inconfortabil. Plin de nervi. Cu stewarzi obraznici. Un cosmar!

Decolare intarziata

Cursa RO649 din 1 iunie 2006 avea ora de plecare 21.15, de pe Aeroportul International Henri Coanda (fostul Otopeni). Cursa urma sa fie efectuata cu un avion Boeing 737-700. Zborul, cursa directa, urma sa dureze 50 de minute. Pe bilet, care costa 220 de euro dus-intors, scria clar, Bucuresti - Cluj-Napoca, fara escala.

Deci, Aeroportul International Henri Coanda, joi 1 iunie 2006, Cursa TAROM RO649, Bucuresti - Cluj-Napoca. In momentul imbarcarii, pasagerii sunt anuntati ca avionul va face o mica escala la Timisoara. Asta, desi pe bilet se preciza ca este vorba de o cursa directa. “Ne pare rau, daca nu va convine, puteti renunta la zbor” , si-au informat reprezentantii TAROM clientii.

Odata ajunsi in avion, pasagerii sunt informati de capitan sa nu mai piarda timpul cu gasirea locurilor, ci sa ocupe locurile in ordinea sosirii, intrucat, oricum, avionul este plin. Ce mai, precum la cursa IRTA Sarmasag - Spermezeu. Calatorii simt ca ceva nu este in regula. Ora 21.20. Avionul inca nu a decolat. Capitanul anunta ca decolarea va avea loc din moment in moment. 21.30.

TAROM este inca pe pista. Pasagerii, nervosi deja, cu centurile puse, asteapta. In fine, la 21.42 cursa TAROM RO649 decoleaza cu o intarziere de 27 de minute.

La un pas de razmerita

Dupa un zbor lipsit de peripetii, cursa TAROM survoleaza, ati ghicit, Timisoara, in loc de Cluj-Napoca. Pasagerii ofteaza si isi spun ca o noua intarziere de maxim jumatate de ora (drumul relativ Timisoara - Cluj) nu e un capat de lume. Avionul aterizeaza la Timisoara. Minutele trec. 10. Un sfert de ora. O jumatate de ora. Pasagerii sunt deja din ce in ce mai nervosi.

Capitanul anunta de doua ori decolarea, dar avionul nu se clinteste din loc. Pasagerii au nevoi fiziologice. Toaleta este plina. Pe pista nu se poate cobori din motive de securitate. Telefoanele celulare suna in draci. Clientii TAROM isi contramandeaza intalniri de afaceri. Unii pierd zeci, poate sute de mii de euro. Rudele de la Cluj incep sa fie ingrijorate de posibilitatea unui atac terorist.

Pasagerii sunt la capatul rabdarii. Stewarzii sunt de o obraznicie debordanta. Pasagerii cursei TAROM RO649 sunt la un pas de razmerita.

TAROM ca RATA

In tot acest timp, o doamna sta si rade. “Nu va ingrijorati. Acum un an am patit la fel, dar atunci am stat mai mult de ora pe pista la Timisoara. Exact la fel, cursa directa Bucuresti - Cluj. Oricum, atunci au fost mult mai de treaba si ne-au lasat sa coboram pe pista sa facem pipi si sa fumam o tigara. A fost distractiv. Ca pe o RATA de pe vremea lui Ceausescu.

Numai ca acelea erau mai ieftine”. Cand aude de pret un domn sare ca ars. “Bine ca am dat 220 de euro si acum isi bat joc de noi. Ne-au dat un sandvis si multa indiferenta. De la Bruxelles incoace am venit cu mai putin de 100 de euro dus-intors. Si conditii, nu gluma”. Intre timp, capitanul anunta ca avionul are nevoie de o serie de acte si acestea intarzie.

Au trecut mai bine de 45 de minute de cand cursa TAROM RO649 sta pe pista de la Timisoara.

Amenintari cu puscaria

Un pasager cere lamuriri. Se ridica respectuos de pe scaunul sau si intreaba o stewardesa ce se intampla si, totusi, cand vor decola. Angajata TAROM il repede: “Domnule, e dreptul dumneavoastra sa coborati si sa renuntati la cursa. Daca nu doriti acest lucru, stati jos ca de nu, chem trupele antitero si primiti 12 ani de puscarie”, spune cu respect stewardesa.

Pasagerul ramane perplex. Apoi pufneste in ras. Trupe antitero…12 ani de puscarie… Sa fim seriosi!

Bucuresti - Cluj: trei ore

Dupa exact 55 de minute de stat pe pista aeroportului Timisoara cursa TAROM RO649 decoleaza cu destinatia Cluj-Napoca. Dupa un zbor normal, TAROM isi duce clientii la destinatie. Ora 24.07. Se aterizeaza la Cluj-Napoca. Trecusera mai bine de doua ore si jumatate de la decolarea din Bucuresti. Trecusera aproape trei ore de la ora prevazuta in decolare, 21.15. Dar, sa recapitulam.

Teoretic: cursa TAROM RO649, Bucuresti - Cluj, fara escala, zbor direct. Decolare 21.15, aterizare Cluj-Napoca 22.05. Practic: cursa TAROM RO649 si atat. Decolare 21.42. Aterizare Timisoara, apoi 55 de minute de zacut pe pista. Decolare Timisoara: 23.00. Aterizare la Cluj: 24.07. Intre timp, multa nesimtire din partea TAROM si amenintari cu puscaria si trupele antitero din partea stewarzilor.

Comoditate

Potrivit unor surse neoficiale dar extrem de credibile, intregul cosmar TAROM are o explicatie simpla, care denota fara putinta de tagada nesimtirea TAROM: joia, parlamentarii se intorc de la Bucuresti. Din acest motiv, TAROM are in curse avioane Boeing 737-700 - cu reactoare si mai comode - si nu ATR 42 - 500, mai mici, mai lente si cu elice.

In mod normal, joia exista doua curse, una care merge la Cluj-Napoca si una care merge la Timisoara. De obicei, ambele au clienti destui, fiind aproape pline. Joi, 1 iunie insa, probabil parlamentarii plecasera acasa mai devreme si, avand in vedere ca era Ziua Copilului, nu erau destui pasageri pentru doua curse.

Astfel, TAROM a luat decizia sa utilizeze o singura cursa, care sa faca bucla Bucuresti - Timisoara - Cluj. Pasagerii habar nu au avut de aceasta manevra.

GAZETA a incercat sa obtina un punct de vedere oficial din partea Companiei TAROM, dar Biroul de Presa al TAROM nu a dat nici un raspuns cererilor GAZETEI. Daca raspunsul oficial va veni, va promitem ca il vom publica.

Potrivit site-ului oficial al Ministerului Finantelor Publice, pentru Compania Nationala de Transporturi Aeriene Romane TAROM SA singurul an din 200 incoace in care a inregistrat profit a fost 2004. In rest, TAROM a lucrat in pierdere, acest lucru fiind explicabil, potrivit oficialilor TAROM, prin faptul ca TAROM si-a reinnoit flota.

Oricum, in 2004, TAROM a avut o cifra de afaceri ametitoare, de 8.114 miliarde lei vechi si un profit de 513 miliarde lei.

In 2003 TAROM a inregistrat pierderi de 343 milioane ROL la o cifra de afaceri de 7.281 miliarde ROL, in 2002, la o cifra de afaceri de 6.523 miliarde ROL pierderile au fost de 1.002 miliarde ROL, in 2001 pierderile au fost de 1.285 miliarde lei (cifra de afaceri de 5378), iar in 2000, la o cifra de afaceri de 4.007 miliarde ROL, TAROM a avut pierderi de 735 milioane ROL.