O initiativa legislativa a Partidului Initiativa Nationala (PIN) vizeaza artistii care fac playback. Conform legii inaintate de PIN directorii de spectacole vor fi nevoiti sa scrie pe afise care trupe presteaza live si care fac playback astfel incat publicul sa fie avertizat cu privire la calitatea show-ului la care ia parte. Utilizatorii forumurilor specializate in muzica dezbat intens acest subiect si sunt de parere ca aceasta lege va “curata” piata muzicala de pseudo-artisti.

De cealalta parte, reprezentantii trupelor romanesti considera ca legea este binevenita, dar ca are numai caracter de avertisment, iar in cele din urma, publicul hotaraste ce vrea sa vada si ce vrea sa asculte.

Initiativa legislativa a PIN, prin “Legea playback”, este binevenita pe piata muzicala, din moment ce peste noapte apar trupe care mizeaza pe aparitia scenica si nicidecum pe prestatia live.

Lista trupelor care fac playback este foarte “densa” si se situeaza mai ales la nivelul trupelor dance si pop - dance, al caror show implica multa miscare si ale caror calitati vocale lasa de dorit.

Trupele de fete mizeaza strict pe aparitia scenica: haine cat mai putine, care sa compenseze lipsa talentului muzical si o eventuala lalaiala pe mai multe voci, in cazul unei incercari de prestatie live.

Conform “Legii playback” organizatorii de spectacole, prezentatorii de radio si TV vor trebui sa mentioneze intr-un fel sau altul daca prestatia artistica la care fac referire in prezentarea lor sau care face obiectul spectacolului organizat de ei este “live” sau “playback”.

Prin urmare publicul va fi avertizat asupra calitatii spectacolului la care urmeaza sa asiste si va putea alege ceea ce vrea sa auda. Cu toate ca legea este bine primita pe diferitele site-uri specializate in muzica, intrucat “va curata” piata muzicala de asa-zisii artisti, trupele romanesti sunt de parere ca legea e mai mult cu caracter de avertisment si ca va fi mai greu de aplicat.

In plus, publicul cunoaste deja trupele care presteaza live si care fac playback si vin mai mult pentru a vedea “carne” sunt de parere artistii.

Pareri impartite

“La noi publicul inca nu stie sa faca diferenta intre live si playback. Majoritatea noilor aparuti pe piata urca pe scena pentru a-si promova imaginea nu vocea. Unii au inceput sa se mai prinda, dar prea putini si oricum daca vin sa-i vada pe cei de pe scena nu mai conteaza calitatile vocale.

Trebuie educatie muzicala in acest caz. Dar e si vorba de legi ca sunt destule, dar mai greu de aplicat. Mai e si problema organizatorilor de spectacole, daca vor sa investeasca sau nu in show-ul respectiv, ori trupele live costa mai mult, pe cand la cele cu playback pretul scade.

Si apoi instalatia e costisitoare pentru o trupa, motiv pentru care unii prefera playback-ul, dar si datoria calitatilor vocale ce lasa de dorit. Live suta la suta inseamna voce si instrumente”, apreciza Flavius Buzila, solistul trupei Hara.

“Daca ajuta la ceva aceasta lege nu stiu. In plus a spune ca se canta live e pleonasm, a canta inseamna automat a fi live, iar playback-ul e un soi de dans si o mima jalnica la microfon. Oricum intr-un final toate se sorteaza, publicul este cel care trebuie sa-si dea seama cand e mintit si ce anume a platit pentru acea minciuna”, este de parere Adrian Barar, liderul Cargo.

“Nu e o chestie rea aceasta lege. Omul poate alege daca asculta la un spectacol CD-ul sau il asculta acasa. La spectacolele in aer liber, unde nu dai bani, nu prea te intereseaza cum canta, dar la cele unde achiti contravaloarea unui bilet si esti mintit pe fata, normal conteaza.

Publicul isi da seama cand un artist face playback, de altfel, deja se cam stie care presteaza live si care nu”, considera Calin Goia, solistul trupei Voltaj.

“E buna initiativa, dar n-o sa foloseasca la nimic. E un fel de avertisment ca si pe o sticla de suc, unde ti se spune cate E-uri contine acea bautura si lumea tot o consuma. Nu cred ca o sa curete piata de cei care fac playback. Adica, daca omul vine sa vada niste trupuri goale, nu-l mai intereseaza cum se canta.

E o chestie de respect a artistului pentru sine si pentru public, respect pe care multi nu-l au”, este de parere Sendy Deac, liderul trupei Desperado.

“Playback-ul e un mod de aparitie general peste hotare. Legea e un fel de a profita de necunostinta publicului, care va fi avertizat ca va avea parte de prestatii live sau de playback. Cei care practica acest gen de prestatii o fac pentru ca nu au altceva de facut pe scena sau stiu sa se miste si atat.

Deja multi isi dau seama de live sau playback, dar aleg sa vada artistii”, declara Mugurel Vrabete, chitaristul trupei Holograf, formatie care, de altfel, a cantat in cadrul spectacolului de promovare si sustinere a “Legii playback”.

Muzica difera in functie de showbizz

In asentimentul trupelor sunt si impresarii, care considera ca playback-ul este rusinos, dar ca face parte din showbizz, nicidecum din muzica.

“Nici nu ma intereseaza playback-ul. Trebuie facuta distinctia intre muzica, ce presupune compozitie, creatie, si showbizz, unde fiecare face ce poate pentru a castiga mai mult, implicit playback. Muzica e muzica, iar showbizz-ul e altceva si nu cred ca e nevoie de lege, pentru ca lumea sa constientizeze acest lucru”, a declarat Sorin Bocerean, impresar al trupei Taxi.

“A canta live sau concert live sunt pleonasme mioritice, intrucat a canta inseamna automat a fi live. Iar cei care fac playback, nu fac decat sa minta publicul. Sunt curios, daca la televiziune vor fi probleme. Oricum sper sa treaca aceasta lege, deoarece ar fi in avantajul formatiilor care presteaza live”, a sustinut Richard Constantinidi, impresar trupa Luna Amara.