Marcel Anghel este managerul ISDC Romania (Integrated Systems Development Corporation), companie de outsourcing in domeniul IT, unde detine 20% din actiuni, restul pachetului apartinand ISDC Olanda. A absolvit Facultatea de Informatica in 1991, la Cluj, iar primul sau job a fost in invatamant. Si-a dat seama rapid ca sectorul nu i se potriveste si s-a reorientat spre zona industriala.

Marcel Anghel spune ca a avut noroc atunci cand a gasit un serviciu in domeniu, la firma romano-olandeza de IT NethRom. Si-a inceput cariera in 1993 ca developer si a crescut odata cu firma. In 1996 a devenit manager.

In aceeasi perioada s-a inscris la “primele cursuri serioase de management”, sustinute de traineri olandezi, care ocupau pozitii de manageri in diverse companii din vest. In aceste circumstante l-a cunoscut pe Cor Geertsma, proprietarul companiei olandeze ISDC. Au stabilit ca in viitor sa deschida impreuna o firma de IT in Romania.

Ideea s-a materializat in 1999, cand ISDC Olanda si-a extins activitatea, prin infiintarea ISDC Romania.

Software pentru altii

ISDC este un software provider, o firma de outsourcing in domeniul IT.

Investitie initiala de doar 10.000 de euro, ISDC Romania a inregistrat anul trecut o cifra de afaceri de aproximativ un milion de euro, iar pentru 2006 este estimata o crestere de 80%. Marcel Anghel arata ca aceasta dezvoltare nu este fortata, ci calculata, sanatoasa, normala, asa cum ii sta bine unui manager care administreaza o afacere de cursa lunga.

Daca firma olandeza este responsabila de partea de front desk, avand competente in negociere, vanzare, consultanta, analiza, arhitectura si management de proiecte, firma din Cluj are rolul principal pe partea de development si garantia calitatii.

Compania are patru linii de business: prima este reprezentata de pachetul complet de servicii, ISDC realizand pentru client un program in intregime; linia a doua este constituita din colaborarea cu firmele mari care vand licente si care nu fac proiecte, ci lucreaza prin parteneri. Astfel, ISDC lucreaza cu Microsoft, Oracle, Getronics, fiind totodata Gold Partner Magic pentru Europa.

Compania realizeaza parteneriate strategice si cu alte firme de IT din Olanda si Marea Britanie. A patra linie de business consta in activitatea desfasurata pentru departamentele de IT ale unor mari firme de productie.

Reporter: Ati gandit de la inceput afacerea in forma in care se afla astazi?

Marcel Anghel: Daca e sa ma uit la forma la care se afla astazi ISDC-ul, schimbarile constau doar in numarul de angajati. Am pornit cu 5 oameni, iar astazi a pasit in companie cel de-al 105-lea angajat. Regulile interne ale firmei au ramas identice, la fel si cultura firmei. Aceasta consecventa este bazata pe o planificare atenta, din timp, a fiecarei actiuni.

Rep.: ISDC Olanda exista din 1990. De ce extinderea s-a produs abia in 1999 si, mai ales, de ce a fost prevazuta in Romania?

M.A.: In 1999, ISDC Olanda era foarte bine asezata. Principalul motiv pentru care s-a pornit afacerea si in Romania nu a fost pentru ca suntem mai ieftini, ori din alte motive economice, ci pentru ca firma avea o necesitate foarte mare de capacitate.

1998-2001 au fost ani cu foarte multe investitii in IT, existau o multime de proiecte, iar mediul universitar din Olanda nu a livrat niciodata o capacitate care sa poata tine ritmul cu piata. Anul acesta, de exemplu, in Olanda se licentiaza in IT 200 de oameni, in Romania - 8.000, in India - 100.000.

Rep.: O filiala in alta tara presupune un proces mai minutios de acomodare la sistemul firmei mama, la noii colegi... Cum au fost primii ani de ISDC Romania?

M.A.: 1999, primul an de activitate, a fost cel mai greu. ISDC Olanda era intr-un boom economic, iar filiala din Romania a venit ca o decizie strategica. La nivel de management a fost destul de usor, partea dificila a fost cea operationala. Aceasta pentru ca developerii, project managerii din Olanda trebuiau sa lucreze cu romanii.

Multi dintre ei au fost circumspecti: ca vor lucra cu oameni aflati la mii de kilometri distanta, care poate nu vorbesc engleza, care nu le vor intelege aplicatiile. Mai exista si o alta temere: daca eram mai buni decat ei, daca le vom lua job-urile! Am pornit ca o aventura. Stateam prost si cu infrastructura, ne conectam pe dial-up ca sa putem lucra proiectele cu ei.

Rep.: Romanii nu prezentau incredere?

M.A.: Nu stiau prea multe despre noi; le-am inteles reticenta. Dupa cateva luni au inceput sa ne descopere potentialul. Eram cinci oameni, am primit fiecare cinci proiecte si fiecare developer a demonstrat ca merita toata increderea.

Iar filiala romaneasca a fost stalpul de sprijin in perioada de recesiune economica, de dupa atentatele teroriste de la World Trade Center, cand investitorii se fereau sa mai actioneze, ocolind si piata IT. Foarte multe firme au falimentat sau si-au redus numarul de angajati. In Olanda, la sfarsitul lui 2003, mai ramasesera in picioare doar 30% din firmele de IT.

Si ISDC Olanda a fost afectata, dar pentru ISDC Romania au fost ani frumosi; noi nu am resimtit prea mult problemele economice din vest. Pot spune ca ISDC a supravietuit pentru ca a existat ISDC Romania. Global, am iesit foarte puternici. Ceea ce te intareste ca firma nu sunt anii in care totul merge bine, ci anii in care esti lovit.

Acest lucru s-a vazut foarte mult la noi; unghiul de crestere s-a ascutit foarte tare. In doi ani am crescut de la 25 oameni la 75, la finele acestui an vrem sa ajungem la 120 de angajati, in 2007 la 180, iar la sfarsitul lui 2008 sa numaram 250 de oameni.

Rep.: O crestere foarte agresiva...

M.A.: Avem un plan foarte ambitios de dezvoltare, care se bazeaza pe tot ceea ce am acumulat in acesti ani. Experienta tehnologica, experienta de business, cultura firmei, care s-a intarit - iata bogatia pe care o avem si pe care putem sa construim. Planul de crestere cu 80% a cifrei de afaceri l-am stabilit la mijlocul anului trecut.

M-am ingrozit atunci, dar acum sunt absolut sigur ca vom atinge tot ceea ce ne-am propus, pentru ca realitatea mi-a aratat ca putem acest lucru. Imi doresc sa crestem sanatos, de aceea am planificat o crestere naturala.

Rep.: ISDC Romania este singura filiala a firmei mama, din Olanda. Desi activati in Cluj de 7 ani, nu sunteti un nume cu foarte mare sonoritate. Veti cauta sa va construiti si pe piata romaneasca un nume, semnand contracte cu firme autohtone?

M.A.: ISDC, per total, numara 150 de angajati. Nu suntem o firma mare despre care sa se auda peste tot. Ne dorim si avem o focalizare: 80% prezenta pe piata olandeza si 20% pe cea britanica. Nu avem si nici nu cautam o focalizare pe piata romaneasca, cel putin nu in urmatorii doi ani.

Rep.: De ce?

M.A.: Consideram ca mediul economic nu este inca pregatit; cred ca serviciile pe care le livram noi nu isi pot gasi momentan clienti autohtoni. In Romania, suntem si vrem sa fim perceputi in continuare ca un bun angajator.

Rep.: Unde credeti ca va situati in planul carierei?

M.A.: In acest business e un permanent challenge. Din punctul meu de vedere, daca lucrurile se aseaza prea mult, nu ma simt bine. In viitorii trei ani voi fi in pozitii in care nu m-am mai aflat.

Angajati „studiati”

ISDC Academy este un program de training si dezvoltare profesionala desfasurat atat in interior, cat si in exteriorul firmei.

Fiecare angajat are un plan de training pe care il urmareste impreuna cu un coordonator personal; in afara firmei, ca initiativa a lui Marcel Anghel, ISDC organizeaza diverse cursuri tehnice si non-tehnice, concursuri si chiar tabere pentru studentii Universitatii Babes-Bolyai si Universitatiii Tehnice.

Managementul lui Marcel Anghel difera de stilul altor manageri prin atentia pe care o acorda pregatirii profesionale a angajatilor sai. Angajatii care sunt inca studenti au un program care le permita continuarea studiilor, iar absolventii de facultate sunt incurajati si sprijiniti financiar sa urmeze cursuri post-universitare. Media de varsta in ISDC Romania este de 25 de ani.

Fiind o fire sociabila si mare amator de sport, Marcel Anghel a propus o metoda interesanta de inchegare a echipei. Dupa orele de program, angajatii au de ales intre 8 sporturi pentru a se relaxa, a se distra, ori a face performanta. „Fiecare firma are o anumita cultura; poate ca exista firme care nu sunt constiente de cultura lor. Unii aleg competitia, insa eu cred in munca de echipa.

Oamenii de IT sunt foarte statici, de aceea e important sa facem sport”, arata Anghel. Cele mai multe premii castigate sunt la volei de plaja, iar echipa de baschet a ajuns in semifinalele unei competitii la nivel de municipiu; exista, desigur, si o echipa de fotbal.

Angajatii si familiile acestora beneficiaza de cursuri de inot, teren pentru tenis, iar de la sfarsitul acestui an, managerul clujean se gandeste sa infiinteze si un club de actorie: „Am fost atras mereu de actorie. Nu am interpretat niciodata vreun rol, dar (rade) uneori e multa actorie si in management”, arata Marcel Anghel.

ISDC sprijina si Filarmonica de Stat Cluj-Napoca, aducand periodic dirijori din Olanda si contribuind la achizitionarea instrumentelor.

Familie sportiva

Sportul este la loc de cinste nu numai in ISDC, ci si acasa, in familia Anghel. „Pentru ca in familia sotiei mele toti au fost sportivi de performanta, la volei si polo, iar mie imi place mult sportul, am incercat sa ne incurajam si cei doi copii, fetita de 10 ani si baiatul de 12 ani sa faca sport. In fiecare an ii motivez cu o cupa, pe care o sculptez in lemn chiar eu.

Pentru a mentine standardul ridicat, intru si eu in competitie. In 2004, am luat eu cupa, pentru ca ei se lenevisera prea tare”, arata Marcel Anghel.