Reluarea, intr-un final, a lucrarilor la autostrada Transilvania ar putea fi afectata de un nou scandal de proportii. Americanii de la Bechtel si-au adus mortul in casa.

Desi pare incredibil, directorul societatii care a subcontractat serviciul de paza la Bechtel este Catalin Tanase, nimeni altul decat m\na dreapta a lui Gheorghe Trutulescu, personajul principal al megascandalului Tigareta II si, mai mult, condamnat la aproape sase ani de inchisoare in scandalul de contrabanda.

Este revoltator cum o companie internationala de talia Bechtel a acceptat sa subcontracteze serviciul de paza unei societati conduse de un individ cu cazier, unui fost puscarias implicat in doua scandaluri pe vremea cand era capitan SPP.

In primul rand, in afacerea Tigareta II, Catalin Tanase a fost condamnat pentru complicitate la contrabanda si asociere in vederea comiterii de infractiuni. In al doilea rand, Tanase a avut probleme grave cu Justitia in urma unui incident auto: a fugit de la fata locului dupa ce accidentase cu masina o persoana.

Cat de bine intelege Tanase sa protejeze bazele si informatiile celor de la Bechtel poate fi explicitat si printr-un “incident” desfasurat in urma cu cateva saptamani, cand, de la filiala Bechtel din Savadisla (judetul Cluj), au fost sustrase cinci calculatoare in care se aflau date contabile.

Odata cu redemararea lucrarilor la autostrada Transilvania Brasov-Bors, compania Bechtel a inceput sa subcontracteze unele servicii. Astfel, incepand din 2004, serviciul de paza a fost subcontractat societatii bihorene International Security Oradea. Initial, contractul a fost pentru zona santierului de la Suplacu de Barcau (judetul Bihor).

Potrivit unor surse, pana acum cateva luni, in fruntea societatii oradene se afla Tihomir Grubisa si Catalin Tanase. Sotia lui Tihomir ocupa la vremea respectiva functia de sef de personal la Bechtel.

Exista astfel suspiciunea ca International Security Oradea a reusit sa obtina contractul privind asigurarea serviciilor de protectie tocmai datorita sprijinului acordat de sotia lui Tihomir, din interiorul companiei americane.

Cert este ca, dupa o perioada de un an cat a fost director la societatea International Security, Tihomir a fost numit security manager la Bechtel, fiind remunerat cu 3.000 de euro lunar.

Dupa numirea lui Tihomir la Bechtel, International Security Oradea a obtinut contractul de asigurare a pazei pentru intregul santier Bechtel Romania. Nu este exclus ca odata cu numirea sa la Bechtel, Tihomir sa-i fi cedat lui Tanase toate actiunile detinute la International Security Oradea.

Oricum, in noua sa calitate de security manager, Tihomir are ca atributii coordonarea si verificarea activitatii societatii care a subcontractat serviciul de paza, in conformitate cu termenii contractului incheiat intre cele doua parti, Bechtel si International Security Oradea. Altfel spus, verifica activitatea societatii la care pana nu demult detinea functia de director.

In ceea ce priveste surprinzatoarea numire a lui Tihomir ca security manager la Bechtel, ar trebui sa ne intoarcem la informatia potrivit careia sotia acestuia e sefa la departamentul personal din compania americana, divizia pe Romania.

Mai departe, ar fi de spus ca, odata cu preluarea functiei de security manager la Bechtel, conducerea societatii bihorene a fost preluata de mana dreapta a lui Tihomir, un anume Catalin Tanase. Trustul Gazeta va dezvaluie in cele ce urmeaza cine este personajul care, in prezent, conduce societatea care a subcontractat serviciul de paza pe perioada construirii autostrazii Transilvania. Adica cine ne pazeste Autostrada.

Fost capitan SPP, Catalin Tanase a tinut capul de afis in anul 1998, alaturi de generalul Trutulescu, in scandalul Tigareta II.

In urma unui proces indelungat, in urma Sentintei penale nr.19 din 18 februarie 1999 a Tribunalului Militar Teritorial Bucuresti, Tanase, alaturi de nume grele la acea vreme - Gheorghe Trutulescu, Ioan Suciu, Constantin Minea, Liviu Constantin Lazar, Silviu Dimitrie Eftimie, Gabriel Negoescu, Dumitru Popescu, Valentin Vasilescu, Marian Chiata, Zenobie Ioan Aldulescu, Bogdan Corin Aldulescu,

Stelian Gheorghe, Daniela Nicoleta Negoescu, Sorin Cristian Rosca, Stefan Andreias, Chahin Nizar, Hitam Silim sau Jamal Al Atm - a fost condamnat pentru savarsirea infractiunilor de contrabanda, complicitate la contrabanda, asocierea pentru savarsirea de infractiuni, fals, uz de fals, marturie mincinoasa, calcare de consemn si retinerea sau distrugerea de inscrisuri.

Condamnat la sase ani pentru complicitate la contrabanda, din care a executat doar trei, Tanase sustinea in momentul audierilor, ca implicarea sa in procesul “"igareta” a fost doar ca urmare a executarii unui ordin dat de Trutulescu. Fostul capitan SPP afirma ca a fost solicitat la o misiune de escorta, fara sa stie nimic despre ce contineau TIR-urile si masinile pe care le escortau.

El a mai sustinut ca s-a incercat convingerea sa de catre procurorul Mihai Popov, cel care instrumenta cazul, si de catre Trutulescu sa declarae ca in actiunea Tigareta II au fost prezente alte persoane si autovehicule decat cele din realitate.

Cert este ca, in perioada scandalului declansat de Tigareta II, Tanase nu a fost sanctionat disciplinar, nici macar dupa ce a fost retinut. Astfel, Consiliul de Judecata al SPP nu a luat nici o masura disciplinara impotriva acestuia, la acea vreme capitan SPP.

Conform Legii 80/1995 privind statutul cadrelor militare, in situatia retinerii sau arestarii unui cadru militar, acesta este suspendat din functie si este mentinut astfel pana la pronuntarea definitiva a hotararii organelor de ancheta sau a hotararii judecatoresti.

Procurorii militari care au efectuat ancheta in dosarul Tigareta II solicitasera judecatorilor sa ii aplice lui Tanase o pedeapsa mai blanda, deoarece acesta “cooperase foarte bine” pe parcursul derularii anchetei.

Colaborarea buna reprezinta, cel mai probabil, si motivul pentru care Tanase a executat doar trei din cei sase ani de inchisoare la care a fost condamnat pentru complicitate la contrabanda. Sau poate ca in toata aceasta clementa un rol important l-a jucat tatal sau, ziarist la o publicatie a Armatei.

Cu toate ca scandalul Tigareta II era in toi, zeci de persoane fiind invitate la audieri, la acea vreme, Catalin Tanase beneficia de un regim special. Astfel, in mai 1998, el se plimba fara nici o grija in Turcia. Cu toate acestea, la intoarcerea in tara, el a fost retinut de catre ofiteri ai Politiei de Frontiera Calafat.

Tanase venea din Turcia, iar cand s-a prezentat la vama pentru a intra in Romania, politistii de frontiera l-au retinut, in baza unui mandat de arestare emis dupa ce acesta a accidentat cu masina o persoana in Bucuresti. Mai grav, el a parasit locul accidentului si a fost dat in urmarire generala.

La controlul pasaportului, politistul de frontiera a constatat ca acesta era dat in urmarire generala de catre Brigada de Politie Rutiera Bucuresti. Tanase era insa si cautat pentru a fi adus la procesul Tigareta II, in care, la acea vreme, era acuzat de complicitate la contrabanda si asociere in vederea comiterii de infractiuni. Tanase s-a prezentat la intrarea in tara, calatorind pe jos.

Dupa acest incident, Tanase a fost supus audierilor in dosarul Tigareta II si condamnat la sase ani de inchisoare, din care, datorita “bunei colaborari”, a executat doar trei ani. La scurta vreme dupa eliberare, Tanase se implica in societatea International Security Oradea, unde il cunoaste pe Tihomir. Asta in ciuda faptului ca avea cazier.

Odata cu demararea lucrarilor la constructia autostrazii Transilvania, Tihomir reuseste sa prinda contractul pentru paza punctului de lucru de la Suplacul de Barcau a autostrazii Transilvania. Anterior sotia lui Tihomir a fost numita sef de personal la compania Bechtel si ii face intrarea sotului.

Apoi, Tihomir este angajat ca security manager la Bechtel, ii lasa lui Tanase locul de director la International Security si, mai mult ca sigur, pachetul majoritar de actiuni. Din 2005, societatea oradeana reuseste sa-si extinda contractul cu americanii pe toate punctele din tara.

In loc de concluzie, ar fi de spus ca, in prezent, situatia la Bechtel sta astfel: avem o societate care se ocupa de paza si care il are in frunte pe un fost puscarias si un security manager la Bechtel care trebuie sa coordoneze activitatea societatii subcontractoare de unde el insusi a plecat.

Niste legaturi putrede care pornesc tocmai de la principiul conform caruia Bechtel ia in calcul pentru serviciul de paza doar fosti ofiteri de paza. Sa fi fost oare angajarea in sistemul Bechtel a unor fosti ofiteri de Informatii o conditie pentru ca americanii de la Bechtel sa obtina fara licitatie megacontractul Autostrazii?