Consultantii lucrarilor, societatile EuroImmostar si Transurb Technirail, vor evalua procesele verbale intocmite de Diekat.

Angajatii garii spun ca, in afara demolarii cladirii vechi, unde va fi amenajat un spatiu verde in loc de parcare (cum era prevazut in contract) si a unor lucrari neterminate de finisaj, Diekat Bucuresti a inlocuit doar instalatiile de incalzire, cele electrice si urmeaza sa refaca tamplaria. Acestea sunt, practic, lucrari de intretinere sau reparatii capitale, si nu de modernizare.

Potrivit biroului de presa al Ministerului Transporturilor, Constructiilor si Turismului (MTCT), beneficiarul contractului, printre lucrarile pe care Diekat trebuie sa le execute se numara modernizarea pasajului garii. Directorul de proiect al Diekat Bucuresti, Iorgu Cavadia, neaga informatiile primite de la MTCT privind unele dintre sarcinile din contract.

“Total fals”, sustine Cavadia. Aceeasi situatie exista la constructia unor sisteme de ventilatie si de climatizare in cladire, prevazuta in contractul initial, pe care reprezentantul Diekat Bucuresti nu recunoaste ca firma sa trebuie sa le efectueze.

Una in contract, alta in teren

MTCT a precizat ca, in locatia respectiva, se va mari aria comerciala si se vor reduce suprafetele destinate activitatilor specifice caii ferate, “in vederea crearii oportunitatii de a obtine, in viitor, venituri mai mari din chirii”. Astfel de lucrari nu sunt vizibile, cel putin deocamdata.

“Redistribuirea activitatilor desfasurate in incinta statiilor, astfel incat cele comerciale sa fie grupate in zonele de flux maxim de calatori, pentru a crea un aspect unitar al acestor zone si pentru a atrage nu numai calatorii ce tranziteaza spatiul, ci si localnicii” este inca o cerinta prevazuta in contractul pus la dispozitie de MTCT.

Cu toate acestea, cu sase luni inainte de expirarea autorizatiei de constructie, respectiva redistribuire nu s-a produs. Intre timp, terenul eliberat dupa demolarea cladirii Postei Vechi nu va trece la CFR Infrastructura, asa cum a solicitat conducerea institutiei, ci va fi amenajat ca spatiu verde, din lipsa de fonduri.

Destinatia initiala a terenului a fost, potrivit contractului, construirea unei parcari, obiectiv abandonat tot din lipsa banilor.

Procese-verbale pentru bani in plus

Angajatii garii refuza sa dea informatii oficiale, invocand o adresa semnata de catre un fost director general al SNCFR, din 10 februarie 2005, prin care informatiile sunt furnizate presei exclusiv prin biroul de specialitate din cadrul institutiei, la Bucuresti.

“In derularea unui contract pot aparea lucrari suplimentare fata de cele prevazute in proiectul tehnic initial”, ne-a declarat biroul de presa al Ministerului Transporturilor. Solicitarile de suplimentare a banilor au ajuns la consultantii lucrarilor, EuroImmostar si Transurb Technirail.

Cu toate ca Iorgu Cavadia a negat ca firma sa a cerut sume suplimentare, directorul general al Regionalei CFR Cluj, Dumitru Bucur, confirma ca Diekat Bucuresti a depus la beneficiar cel putin patru procese-verbale prin care solicita suplimentarea fondurilor.

Reamenajare sau modernizare?

CFR a luat 24 de milioane de euro, cu titlu de imprumut, pentru amenajarea spatiilor comerciale din cinci gari din tara: Craiova, Timisoara, Cluj-Napoca, Iasi si Constanta. Din aceasta suma, un milion de euro a fost alocata Garii Cluj-Napoca, bani care au ajuns in conturile constructorului grec Diekat.

Milionul de euro reprezinta fonduri BERD, insa cota reprezentand TVA, de 30000 de euro, este suportata din banii publici. Imprumutul BERD a fost contractat cu titlul de “reamenajare a spatiilor comerciale”, in vreme ce licitatia organizata de MTCT pentru gara clujeana a avut ca scop “modernizarea statiei CF Cluj Napoca”.

Firma castigatoare a licitatiei nu a fost Diekat Construct Bucuresti, ci compania-mama, din Grecia. Aceasta pentru ca, potrivit regulamentelor BERD, licitatia a fost deschisa si cu participare internationala. Abia dupa ce a castigat licitatia pentru lucrarile de la Cluj, Diekat Grecia a incredintat lucrarile reprezentantei romanesti.

Cele trei societati care au participat la licitatie sunt: Diekat (1.08798 euro), ACI Cluj (1.211.900 euro) si Concefa Sibiu (1.09363 euro).