Oficialii Gabriel Resources/Rosia Montana Gold Corporation au prezentat public vineri, 30 iunie, la Alba Iulia, Studiul de Impact asupra Mediului, pentru prima oara dupa depunerea acestuia, in luna mai a.c., la Ministerul Mediului si Gospodaririi Apelor (MMGA).

Conceputa initial ca o dezbatere rezervata mass-mediei, la ea au fost invitati ulterior atat oameni de afaceri cat si reprezentanti ai institutiilor publice, parlamentari din judet, fara a se bucura insa de o prezenta numeroasa.

Studiul de Impact cuprinde 35 volume ce insumeaza 4500 de pagini, fiind caracterizat de catre responsabilii companiei romano-canadiene drept unul unul dintre cele mai complexe si complete studii de acest fel.

Documentul este determinant in obtinerea acordului de mediu necesar inceperii constructiei noii mine si in conformitate cu legislatia romaneasca intre 24 iulie - 25 august 2006 vor fi organizate dezbateri publice asupra studiului in 14 localitati din tara asupra carora proiectul minier ar putea avea impact dar si in Ungaria, la Szeged, la sfarsitul lunii iulie.

"Mituri" lansate de opozantii proiectului, demontate de John Aston, vice-presedinte dezvoltare responsabila RMGC

Oficialii companiei romano-canadiene au folosit prilejul prezentarii studiului de impact pentru a demonta o serie de mituri lansate de opozantii proiectului minier si care provoaca panica printre locuitorii zonei.

Unul dintre ele ar fi ca implementarea proiectului va determina distrugerea a 8 biserici din Muntii Apuseni. In fata unei audiente cuminti Aston a explicat ca de fapt e vorba de mutarea a doua biserici.

In acest sens vor fi construite doua locase noi, identice. Iazul de decantare plin cu cianuri rezultate din procesul de exploatare a aurului si a carei deversare poate provoca un dezastru ecologic este un alt aspect combatut.

In replica John Aston spune ca este vorba de un luciu de apa intins pe o suprafata de sub 80 ha, din totalul de 1200 ha cat are exploatarea propriu-zisa. De altfel reprezentantii companiei i-au asigurat pe cei prezenti ca reconstructia ecologica a zonei va incepe inca din faza operationala, precum si ca riscurile presupuse unui asemenea proiect pot fi tinute sub control.

"Hai sa salvam Rosia Montana!", noul slogan al investitorilor de la RMGC

Acesta este foarte asemanator cu cel al opozantilor de la "Alburnus Maior" al caror indemn este "Salvati Rosia Montana".

Oficialii companiei au explicat ca noul lor slogan - "Hai sa salvam Rosia Montana" reprezinta implicarea lor concreta in imbunatatirea conditiilor de viata a locuitorilor din zona, prin crearea de locuri de munca, diminuarea poluarii. Ei au criticat atitudinea celor care se opun proiectului despre care au spus ca-si consuma energiile pentru a critica fictiuni si nu fapte.