ZIUA de Cluj a atras atentia asupra modului in care cateva “societati de apartament” castiga anual lucrarile deosebit de banoase de reablitare a strazilor din oras. Fie ca societatile sunt “creatiile” fostei administratii Funar, fie ca sunt apropiate actualei puteri, o constanta le uneste: dispretul fata de banul public.

Lucrarile de plombare si reabilitare sunt executate de cele mai multe ori cat se poate de prost, pentru ca anul viitor aceleasi firme sa aiba de lucru. O alta tehnica de spoliere a fondurilor publice este subcontractarea lucrarilor catre firme lipsite de mijloace tehnice, care lucreaza cu muncitori sezonieri, cateva lopeti si roabe.

Firmele mari, care detin utilaje si au portofoliul de lucrari, castiga licitatiile, iau profitul si cedeaza „firmiturile” firmelor de apartament, care isi bat joc de lucrari.

Societatea de constructii Mecdru SA, ce a apartinut pana de curand Ministerului Transpor-turilor, Constructiilor si Turismului (MTCT), a castigat, in 2003, un contract de 5, 9 miliarde de lei vechi, pentru reabilitarea strazii Ion Ionescu de la Brad. Lucrarile au fost subcontractate catre societatea Ducons SRL Cluj-Napoca.

De peste trei ani, locuitorii strazii sunt inundati la fiecare banala ploaie. Contractul semnat in 2003 nu a fost onorat nici anul acesta. In trei ani, tandemul de societati Mecdru-Duncos a reusit performanta de a cheltui cele 5,9 miliarde, pentru care a asfaltat, doar partial, trotuarele.

Reprezentantii Primariei au si o scuza pentru intarzierea lucrarilor: “Din cauza faptului ca strada mentionata (Ion Ionescu de la Brad - n.red.) face parte din programul ISPA, derulat de Compania de Apa Somes Cluj (pentru efectuarea retelelor de canalizare), realizarea lucrarilor de reparatie la strada a fost intarziata”.

Locuitorii strazii au facut zeci de sesizari pe adresa administratiei, unele ramase fara raspuns.

Fireste, se pune intrebarea, ramasa inca in aer: care a fost acea „minte limpede” care a decis reabilitarea unei strazi fara canalizare? Intr-un raspuns dat recent locuitorilor de pe Ion Ionescu de la Brad, functionarii din Primarie spun ca: “lucrarile se afla sub observatia Serviciului Drumuri Urbane, urmand a fi finalizate la data de 10 octombrie a.c.”.

Lacul de pe strada ta

In urma cu doua saptamani, locuitorii strazii au fost nevoiti sa incalte cizme de cauciuc pentru a putea iesi in strada. O situatie cu care se confrunta tot mai des, in special din cauza sezonului ploios. Masinile care incercau sa parcurga cele cateva sute de metri ai strazii au ramas impotmolite, iar soferii au fost nevoiti sa isi continue drumul pe jos, printre adevarate iazuri de acumulare.

Strada Ion Ionescu de la Brad este amplasata la iesirea din oras, in zona aeroportului. Gavrila Rus este unul dintre locuitorii strazii inundate. El spune ca, dupa fiecare ploaie, strada se inunda, iar apa e pana la glezne. “Taximetrele refuza sa vina la noi pe strada”, mai spune Rus.

In opinia sa, una din cauzele numeroaselor incidente de acest gen este faptul ca societatea care lucreaza la reabilitarea strazii tergiverseaza lucrarile. Mai grav este faptul ca strada Ion Ionescu de la Brad este deconectata de la reteaua de canalizare a orasului. Gavrila Rus spune ca, de mai bine de trei ani, plateste in fiecare luna peste un milion pentru vidanjare, deoarece nu are canalizare.

Ion Ionescu de la Brad, “victima” tandemului Mecdru- Ducons

Utilajele societatii Mecdru SA, titulara contractului de reabilitare a strazii, detine utilaje performante, cumparate pe vremea in care apartinea Ministerului Transporturilor, dar care nu au intrat niciodata la lucrari. Societea subcontractoare Ducons a betonat trotuarele si a transformat strada fara canalizare intr-un lac artificial.

Cazul strazii Ion Ionescu de la Brad vorbeste de la sine despre calitatea si seriozitatea lucrarilor pe bani publici efectuate de Ducons SRL. Societatea este detinuta de clujenii Ion Dragota si Paulian Oltean (care mai detine si societatea Viaduris SRL). Despre Mecdru SA se stie ca a fost una din societatile de constructii agreate pe vremea fostului primar Gheorghe Funar.

Sumele primite de-a lungul timpului pentru contracte de reabilitare sunt elocvente. Bani primiti de la Primaria Cluj- Napoca: 5,8 miliarde lei vechi (2003), 5,9 miliarde lei vechi (2004), 7 miliarde lei vechi (2005). Societatea Mecdru SA a fost privatizata, anul trecut, de Ministerul Transporturilor.

Contractul de privatizare a fost castigat de grupul de firme maghiare Highway, format din Dach Holding 94 KFT, Luxcon GmbH si Swietelsky Kft.