Acum, administratia locala din Poieni va fi nevoita sa organizeze o noua licitatie. Licitatia castigata de Grandemar in 2005 a fost anulata de comisia de contestatii, pentru ca apoi administratia locala se renunte la organizarea unei noi licitatii, asa cum prevede legea.

Interesul pentru Morlaca a crescut enorm o data cu aparitia companiei Bechtel, care va folosi, in principal, resursele carierei pentru construirea autostrazii. Consiliul Local din comuna Poieni a hotarat, in toamna anului 2004 (HCL 74), scoaterea la licitatie a carierei Morlaca, apartinand domeniului public.

La inceputul lunii martie a anului trecut, CL a organizat licitatia, aceasta fiind castigata de Grandemar SA, care a intrunit 268 de puncte din 300. Societatea clasata pe locul doi, Ben & Ben SA, care a fost notata cu 190 de puncte, a contestat licitatia. Comisia de contestatii a constatat ca nu se respecta legea concesiunilor prin caietul de sarcini intocmit si a decis anularea licitatiei.

Alesii locali din Poieni stabilisera criterii de selectie cel putin ciudate. Se acordau 20 de puncte pentru redeventa catre bugetul local, in conditiile in care societatea Ben & Ben a oferit de zece ori suma promisa Primariei de Grandemar.

Insa ceea ce arata ca licitatia a fost croita intr-o directie anume este un criteriu de 50 de puncte potrivit caruia castigatorul trebuie sa detina licenta de exploatare pentru terenul ce face obiectul concesiunii.

Conform Legii minelor (numarul 61 din 1998), o societate nu poate obtine licenta de la Agentia Nationala pentru Resurse Minerale (ANRM) daca nu face dovada ca are concesionat terenul din zona viitoarei exploatari miniere.

Singurul participant la licitatie care detinea licenta a fost Grandemar, care exploateaza piatra de la Poieni din anii ‘90, dupa privatizarea societatii de stat Constructii CF Someseni. Problemele pentru Grandemar au aparut o data cu demararea lucrarilor la autostrada Transilvania, deoarece americanii de la Bechtel s-au aratat interesati de cariera

Morlaca, dar le-au cerut reprezentantilor Grandemar acte care sa dovedeasca proprietatea asupra terenului sau faptul ca l au in concesiune. De aceea, Primaria Poieni a organizat o licitatie, insa nu a luat in calcul si posibilii competitori ai lui Grandemar. Unul dintre acestia a fost societatea Andetrans SRL, care este detinuta in proportie de 100% de Grandemar. O noua licitatie.

De data aceasta, fara “jonglerii”! Dupa ce comisia de contestatii a decis anularea licitatiei castigate de Grandemar in martie 2005 (HCL 16), in aceeasi luna, consilierii locali din Poieni, o parte dintre ei fosti angajati ai Grandemar, au emis o noua hotarare.

Prin aceasta au anulat licitatia, dar, in acelasi timp, au abrogat hotararea din 2004 privind scoaterea la licitatie a carierei si au imputernicit comisia de buget-finante (primarul, viceprimarul, secretarul si compartimentul contabilitate) din cadrul Primariei Poieni sa propuna o solutie pentru valorificarea terenului din cariera Morlaca. Solutia gasita a fost asocierea cu Grandemar.

Dupa un proces indelungat in Justitie, reprezentantii societatii Ben & Ben au obtinut o sentinta irevocabila ce anuleaza articolele din HCL 16 privitoare la renuntarea la licitatie si imputernicirea comisiei buget-finante de a decide asupra carierei de piatra. “Le-am facut o adresa (reprezentantilor Primariei Poieni - n. red.).

Daca nu se conformeaza sentintei Curtii de Apel, vom recurge la o actiune judecatoreasca, prin care sa fie obligati sa respecte conditiile legii si sa organizeze o noua licitatie”, a spus administratorul societatii Ben & Ben, Traian Corpodean. Primarul din Poieni, Ioan Dejeu, membru PSD, nu a raspuns reporterilor ZIUA de Cluj la cele doua numere de mobil pe care le are.

Viceprimarul Gheorghe Negru, PNL-ist, a declarat pentru ZIUA de Cluj ca municipalitatea va respecta ce a decis justitia. Insa, intrebat daca se va organiza o noua licitatie, Negru a raspuns: “trebuie sa vedem hotararea judecatoreasca. Daca spune asta, o vom face”. Hotararea Curtii de Apel nu este inca motivata si redactata.

In mod logic, in ea nu se va scrie ca Primaria Poieni trebuie sa organizeze licitatie, insa aceasta este consecinta fireasca (conform Legii 219 din 1998 privind regimul concesiunilor) a anularii articolelor din HCL 16 privind renuntarea la licitatie si imputernicirea comisiei buget-finante a Primariei sa aleaga o societate careia sa-i concesioneze cele 50 de hectare aferente carierei de piatra printr-un contract de asociere.

Membrii comisiei au motivat ca “executivul Primariei nu a stiut ca ANRM a concesionat, in 2000, pe o perioada de 20 de ani, exploatarea zacamantului”. ANRM a emis licenta pentru Grandemar, dar cariera nu putea sa o concesioneze decat CL Poieni. Vom reveni asupra conditiilor in care a obtinut Grandemar licenta de exploatare de la ANRM.

In spatele “cortinei” Grandemar Cel mai important actionar al Grandemar SA este compania Bloem International din Olanda, care detine 49,9% din actiuni. Potrivit presei economice, grupul Bloem este o afacere a unei familii olandeze si mai cuprinde societati din domeniul utilajelor si al transporturilor.

40,5% din actiunile Grandemar le detine concernul austriac Strabag, ce graviteaza in jurul contractelor grase puse la bataie de Ministerul Transporturilor, Constructiilor si Turismului. Conform site-ului oficial al companiei, Bloem mai detine in Cluj societatile Andetrans SRL si G&B Machinery SRL.

Societatea Grandemar apare la Registrul Comertului ca asociat in firmele Cont Junior G SA, B & G Constructii SRL, Registrul Miorita SA, G & B Machinery SRL si Andetrans SRL.