“Ne-am trezit, la inceputul lui 2005, cu o serie de obligatii pe care Romania si le luase si care, conform bunului obicei al PSD, nu urmau sa fie onorate. Este vorba de Coridorul IV de Transport Pan-European, care leaga Romania de centrul si vestul Europei.

In loc sa se ocupe de acest proiect, PSD a preferat sa inceapa proiectul Autostrazii Transilvania”, a declarat Calin Popescu-Tariceanu.

Declaratia nu reprezinta o noutate, deoarece, de cand a preluat fraiele “calului guvernamental” la Palatul Victoria, premierul s-a opus constant continuarii proiectului Autostrazii Transilvania, ignorand, de nenumarate ori, dorinta majoritatii ardelenilor si a politicienilor din Transilvania de a fi conectati la reteaua vest-europeana.

In fata liberalilor adunati la sedinta CRN, Tariceanu a incercat sa mai indulceasca pastila, spunand ca nu critica proiectul Autostrazii Transilvania, “insa este vorba de stabilirea unor prioritati, desi orice proiect de autostrada are valente deosebite”, investitia in sine contribuind la dezvoltarea economica a zonelor pe care le traverseaza si a zonelor din proximitatea acesteia.

In contextul in care Guvernul pe care-l prezideaza a blocat, fara o justificare credibila, timp de aproape un an si jumatate lucrarile la Autostrada Transilvania, Tariceanu continua tema “prioritatilor”, cu toate ca este la curent cu starea de spirit din Ardeal.

Politicienii clujeni, indiferent de formatiunile politice, au transmis nenumarate mesaje in acest sens, timp de un an si jumatate, Emil Boc si Marius Nicoara fiind purtatorii de stindard in aceasta chestiune, deoarece Transilvania este provincia cu cele mai mici investitii in infrastructura.

Tonul premierului, in declaratia de vineri, a fost asemanator cu cel al presedintelui Basescu, care declara, la Cluj, despre Autostrada Transilvania, ca “un lucru inceput prost va continua prost”.

Si totusi, Moldova...

“Nu numai ardelenii merita autostrada, ci si moldovenii”, a precizat, insa, liderul de la Palatul Victoria, anuntand ca se intentioneaza demararea unui proiect de constructie si in Moldova.

Autostrada de pe Coridorul IX de Transport Pan-European, care face legatura dintre Moldova si sudul tarii, este urmatorul mare proiect de infrastructura care va fi initiat de autoritatile romane, a declarat, vineri, premierul Calin Popescu-Tariceanu.

“Proiectul Coridorului IX este urmatorul mare proiect de infrastructura care va incepe si o parte din el se va realiza cu concursul institutiilor europene, inclusiv prin utilizarea parteneriatelor publice-private”, a spus premierul.

Prim-ministrul a spus ca Romania are, inca, o infrastructura foarte putin dezvoltata, insa Guvernul are “un plan de regenerare” care a trebuit recentrat, o data cu preluarea guvernarii.

“Din acest punct de vedere, pot sa va spun ca abia anul acesta am reusit sa gasim resursele bugetare necesare pentru a putea lucra la aceste doua proiecte, in paralel, proiectul Autostrazii Transilvania si Coridorul IV”, a aratat premierul.

“Meritam”, totusi, 400 de milioane de euro

Seful Executivului a mai spus, in premiera, ca, in 2006, autoritatile vor aloca peste 400 milioane de euro pentru lucrari la Autostrada Transilvania, si, in acelasi timp, vor continua lucrarile la Coridorul IV Pan-European. “Insa, fata de asteptarile romanilor, trebuie spus un lucru.

Din momentul luarii deciziei politice pentru construirea unui kilometru de autostrada si pana la finalizarea lui, timpul este intre patru si cinci ani. Daca vreti sa stiti cati kilometri se vor face in 2006 sau 2007, trebuie sa intrebati ce proiecte s-au pregatit acum patru sau cinci ani.

Daca doriti sa verificati ce proiecte se vor face in 2010, trebuie sa criticati sau sa analizati ceea ce face acum Guvernul si Ministerul Transporturilor”, a subliniat premierul Tariceanu. Declaratiile acestuia vin, inca o data, sa sublinieze cat de mult e iubita Transilvania la Bucuresti.

Nici un politician de anvergura din Bucuresti nu a luat, pe parcursul blocarii lucrarilor la Autostrada Transilvania, o alta pozitie decat “de iritare” fata de acest subiect.

Tariceanu toarna inca o data gaz pe foc, punand semnul echivalentei intre Autostrada Transilvania si o ipotetica Autostrada Moldova, cu toate ca in Ardeal este la el acasa sentimentul de nemultumire produs de faptul ca toti banii care mergeau din Transilvania la bugetul statului, timp de 15 ani, se regaseau exact in infrastructura rutiera din Moldova.

Vorba premierului, “nu numai ardelenii merita, ci si moldovenii”. Doar ca, pana acum, nu s-a considerat ca si ardelenii “merita”.