Sosit la Cluj pentru a verifica stadiul lucrarilor la autostrada Transilvania, premierul Calin Popescu Tariceanu a fost insotit de ministrul Transporturilor si Lucrarilor Publice, Radu Berceanu, precum si de ambasadorul Americii, Nicolas Taupman. Premierul s-a declarat nemultumit de doua lucruri& in primul rand de faptul ca Bechtel nu are capacitatea sa lucreze pe cat de mult poate plati Guvernul si, in al doilea rand, de faptul ca se lucreaza incoerent, fiind lasate portiuni de drum neefectuate intre lucrari.

Premierul doreste ca zona Cluj-Oradea sa fie gata in 2008 pentru ca autostrada Transilvania sa fie legata astfel de autostrada Ungariei.

Prezent ieri la Sandulesti si Savadisla, premierul Calin Popescu Tariceanu a precizat ca se afla aici pentru a verifica stadiul lucrarilor la autostrada Transilvania.

Premierul s-a declarat nemultumit de faptul ca Bechtel a lasat portiuni de drum neefectuat si le-a recomandat constructorilor sa lucreze coerent, asa incat sa fie gata toata zona de drum Cluj-Oradea pentru a putea sa fie pregatita in 2008 pentru legatura cu autostrada Ungariei.

La autostrada s-au repartizat in acest an 126 de milioane de euro, ceea ce reprezinta 22 la suta din valoarea lucrarilor care sunt contractate. Premierul a precizat ca “motivul pentru care s-a renegociat contractul cu Bechtel a fost acela ca, potrivit vechiului contract, se plateau in avans lucrari neefectuate si cu sume exagerate.

Oricine ar fi venit la guvernare si ar fi semnat plati in baza contractului vechi ar fi putut fi tras la raspundere pentru incalcarea legii”.

In opinia premierului, problema cea mai mare la ora actuala este ca Bechtel nu are capacitatea de a lucra pe masura fondurilor pe care Guvernul e dispus sa le dea. Autostrada va fi gata in 2013. Se lucreaza acum pe tronsonul 2B, Cluj-Campia-Turzii si se ataca tronsonul 3C, Oradea- Zalau.

Pentru autostrada Tansilvania, premierul a declarat ca s-au facut 450 de angajari si vor urma alte 1500 in luna august.

Pana mai ieri, Tariceanu franarul autostrazii

Renegocierele contractuale, dorite de premierul Tariceanu, care au avut loc intre Bechtel si statul roman au incetinit constructia proiectului Autostrada Transilvania. La mijlocul lunii aprilie 2006, Tariceanu a precizat ca proiectul “Autostrada Transilvania” poate fi catalogat ca reprezentand doar un interes regional.

Premierul a afirmat in schimb ca Romania a aderat, in 1997, la Acordul european de dezvoltare a infrastructurii, asumandu-si angajamentul de a incepe lucrarile la Coridorul IV Paneuropean (Nadlac - Arad - Deva - Orastie - Sebes - Sibiu - Ramnicu-Valcea - Pitesti - Bucuresti - Fetesti - Constanta).

Compania americana Bechtel International construieste autostrada Transilvania in baza unui contract in valoare de 2,2 miliarde de euro, finalizarea lucrarilor fiind programata pentru 2013. Insa, potrivit unor critici, in bugetul pe acest an au fost cuprinse abia 200 de milioane de euro pentru lucrari, cand de fapt ar fi fost nevoie de cel putin 600 de milioane de euro.

Cu toate ca zona de nord-vest a tarii varsa cele mai consistente sume de bani in bugetul national, pentru Autostrada Transilvania cu greu s-au gasit 100 de milioane de dolari cu vagi promisiuni ca s-ar mai aloca pentru acest proiect inca 200 de milioane de dolari. Asta, in timp ce drumul spre litoral al bucurestenilor a inghitit de la bugetul statului 300 milioane de euro.

In toamna anului trecut s-a avansat ipoteza potrivit careia 400 milioane de euro din privatizarea BCR vor fi pompati in continuarea lucrarilor la Bechtel. Cum insa banii publici aveau “interzis” pentru Bechtel, era clar faptul ca autostrada urma sa fie finalizata in mai bine de 20 de ani.

Necesarul neacoperit pentru 2007 se ridica la 830 milioane, din cele 1,17 miliarde de euro programate.

In iarna acestui an ministrul Dobre a cerut 120 milioane euro pentru autostrada Transilvania, suma aprobata pentru acest an. Liberalul Bogdan Olteanu, intr-o vizita la Cluj, a reiterat promisiunea facuta de presedintele PD, Emil Boc& 126 de milioane de dolari virati in luna aprilie catre Bechtel, iar apoi la rectificarea de buget, alte 200.

Astfel, in acest an, deocamdata s-au alocat doar 126 de milioane de dolari pentru autostrada Transilvania. Alte 200 de milioane sunt asteptate la rectificarea bugetara. Din pricina intarzierilor, provocate de Guvernul Tariceanu, la autostrada Transilvania, in luna august 2005 au fost trecuti in somaj tehnic peste 600 de angajati, care au fost disponibilizati ulterior.