Autostrada Transilvania este cel mai mare proiect de infrastructura rutiera demarat in Romania dupa 1990. Proiectul “Autostrada Transilvania” reprezinta o sosea cu patru benzi, avand lungimea de 415 km, ce porneste din centrul Romaniei, de la nord-vest de Brasov, ajungand prin Oradea, la granita cu Ungaria.

Chiar daca timp de aproape un an si jumatate autostrada a fost pusa pe linie moarta, nefiind o prioritate pentru guvernul Tariceanu, de aproape o luna lucrarile au reinceput, oficialii guvernamentali afirmand ca s-au alocat atat de multi bani incat antreprenorul general al proiectului, firma americana Bechtel, nu va putea cheltui intreaga suma.

Zgarcit la vorba

Premierul Calin Popescu Tariceanu a verificat saptamana trecuta stadiul in care se afla lucrarile la autostrada Transilvania. Din delegatia care l-a insotit pe premier au facut parte ambasadorul Statelor Unite, Nicholas Taubman, dar si ministrul Transporturilor, Radu Berceanu.

Tariceanu a vizitat tronsonul din zona comunei Sandulesti si “cartierul general” al lucrarilor din comuna clujeana Savadisla. Premierul a fost extrem de zgarcit la vorba, mentionand printre altele ca Bechtel va trebui sa lucreze in ritm alert pentru a putea cheltui toti bani pe care Guvernul Romaniei ii va aloca pentru acest proiect.

“Autostrada Transilvania face parte din principalele obiective ale guvernului pe care il conduc. La inceputul mandatului meu am stabilit patru obiective care trebuie eficientizate si realizate pe perioada mandatului. Dezvoltarea infrastructurii este unul dintre acestea.

Chiar daca timp de aproape un an si jumatate lucrarile la Autostrada Transilvania au fost sistate, de acum inainte trebuie accelerat ritmul pentru a se putea finaliza lucrarile in 2013 si a merge conform graficului prevazut in proiect.

Lucrarile la autostrada au fost intrerupte din pricina prevederilor contractului semnat de predecesorul meu social-democrat, care nu respectau nici pe departe prevederile legale in vigoare din legislatia romaneasca. Din aceasta cauza am fost nevoiti sa renegociem contractul cu firma americana si sa stabilim o serie de lucruri clare.

Pot sa va spun ca in urma renegocierii contractului cu firma americana am economisit aproape 100 milioane euro. Sunt ferm convins de capacitatea celor de la Bechtel de a duce proiectul la bun sfarsit, totusi este una din cele mai mari firme din lume, dar trebuie sa demareze o politica mult mai eficienta de atragere a fortei de munca.

Anul acesta s-au facut plati catre Bechtel de 126 milioane euro, firma efectuand 22% din lucrarile pe care trebuie sa le efectueze anul acesta. De asemenea, ei au realizat doar 2 % din ce trebuie sa realizeze pana in 2013.

In viitorul apropiat vom avea o sedinta comuna a guvernelor roman si maghiar, unde principalul punct pe ordinea de zi va fi proiectul pe care vecinii nostri trebuie sa-l faca pentru a uni tronsonul din Romania al autostrazii cu cel care va trece prin Ungaria.

Este foarte posibil ca pana in 2008 ungurii sa termine partea lor de autostrada si, dupa ce ne vom achita si noi de promisiune, romanii sa circule pe autostrada de la Brasov pana la Viena”, a declarat Tariceanu.

Atac la PSD

In cadrul intalnirii cu presa s-a pus si problema coridorului patru pan-european. “Si coridorul patru este o problema pe care guvernul pe care il conduc incearca sa o rezolve. Tin sa mentionez faptul ca guvernul anterior nu a facut ce trebuia pentru a rezolva problema coridorului pan-european.

Ei nu au inceput studiile de fezabilitate, noi am fost nevoiti sa le facem”, a incheiat premierul. In vizita sa la Cluj, premierul Calin Popescu Tariceanu a fost vaduvit total de prezenta sefului PD si primarului municipiului Cluj-Napoca - Emil Boc - si partial de cea a presedintelui Consiliului Judetean Cluj - Marius Nicoara.

Boc nu a fost deloc prezent la vizita premierului, iar Nicoara, in ciuda insistentelor premierului, a preferat microbuzul presei in locul elicopterului.