Angajatii caselor de schimb valutar ale SC Exchange Group SRL Timisoara, situate in plin centrul municipiului Oradea, continua sa ii insele pe oradeni

Un nou caz este cel al unui tanar, caruia i-a fost schimbata o suma din euro in lei la alt curs decat cel afisat pe panoul din strada

Pagubitul s-a adresat institutiilor statului abilitate sa ia masuri in astfel de cazuri, dar sansele lui de a-si primi banii inapoi sunt minime

Teapa de 1000 de euro

Incidentul s-a petrecut in urma cu cateva zile, in jurul orei 18, pe strada Republicii. Un tanar oradean a luat credit de la o banca, aproximativ 8.200 de euro, bani pe care a vrut sa ii schimbe in lei la unul dintre punctele de lucru ale SC Exchange Group.

Si-a dat seama ca a fost inselat doar cand a primit bonul fiscal, deoarece suma pe care ar fi trebuit sa o primeasca, potrivit cursului afisat la intrarea in casa de schimb, era mai mare cu aproximativ 1000 de euro. Functionara a schimbat insa banii dupa un alt curs, expus intr-un loc mai putin vizibil.

Clientul a refuzat tranzactia, dar i s-a spus ca totul este legal si ca „asa lucreaza firma”. „Vreau sa imi dea banii inapoi. Si sa fiu ultimul caruia i se trage o astfel de teapa, sa nu mai sufere nici un alt om. Va dati seama, o batranica poate primeste 100 de euro de la fiul ei plecat in Spania, pentru mancare sau intretinere, si astia o fraieresc. Nu se mai poate asa!”, a declarat, revoltat, tanarul.

Inselaciune nepedepsita

La fata locului au sosit doua echipaje de politie, care au plecat fara sa rezolve problema, cu toate ca stiau ca angajatii SC Exchange Group nu sunt la prima „abatere” de acest fel. Cu toate insistentele pagubitului, sefii SC Exchange Group nu au fost de gasit.

Mai mult, numerele de telefon afisate in interiorul casei de schimb erau false, nicidecum ale firmei care, cica, isi are sediul in Timisoara. Tanarul a amenintat ca nu pleaca de la locul „faptei” pana nu isi primeste banii inapoi.

Un al treilea echipaj de politie a sosit la fata locului si, cu toate ca s-au aratat binevoitori fata de pagubit, oamenii legii au declarat ca acesta are dreptate doar partial si ca ei nu au „parghii legislative” pentru aplanarea conflictului.

Politistii au observat, totusi, ca pe panoul afisat la intrarea in casa de schimb nu se disting exact sumele de vanzare sau cumparare destinate diferitelor tipuri de tranzactii.

Ca nu e ceva in regula o dovedeste si faptul ca, dupa cinci ore de insistente, clientul a primit „un discount” de 500 de euro. Cu alte cuvinte, sefii casei au cedat o parte din „profit”, in speranta ca tanarul va uita de incident. In disperare de cauza, clientul a acceptat, dar nu a primit nici un bon fiscal si a fost pus sa semneze o hartie ca nu mai are alte pretentii.

Sesizari peste sesizari

Tanarul s-a prezentat la mai toate institutiile statului abilitate sa intervina in astfel de situatii. La Oficiul Judetean pentru Protectia Consumatorului, a fost invitat sa depuna, in scris, o sesizare privind cele intamplate.

Reprezentantul OPC a declarat ca SC Exchange Group figureaza in evidente si cu alte intamplari de acest gen si ca, in iarna, firma a fost amendata cu 70 de milioane de lei. „Si acum suntem in litigiu cu firma, pentru ca a contestat amenda noastra”, a declarat inspectorul OPC.

Care a mai adaugat ca, tot in aceste zile, un preot a fost inselat, in acelasi mod, cu aproximativ 170 de milioane de lei vechi si a promis ca va ridica casetele video de supraveghere de la casa de schimb valutar, pentru a vedea exact cum s-au derulat lucrurile si ca va verifica datele firmei, inclusiv numerele de telefon afisate.

Daca, intr-adevar, casierita nu i-a explicat clientului ce suma de lei ii da in schimbul celor peste 8.000 Euro, firma va fi din nou amendata sau chiar inchisa. Tanarul nu s-a oprit insa aici, ci a depus plangeri la Garda Financiara, la Politie si la Prefectura. El spera ca reprezentantul Guvernului va interveni pentru ca cetatenii judetului si turistii sa nu mai fie inselati.

Inselaciunile continua

O alta "fapta”, mai grava, s-a petrecut in data de 20.09.2005. O femeie intentiona sa schimbe 2000 euro si a facut greseala sa intre intr-o „pravalie” patronata de aceeasi societate comerciala. „Dupa ce am intrat in casa de schimb valutar, mi-am aruncat privirea pe cursul de schimb.

Mi s-a parut rezonabil, asa ca am scos banii din poseta, 2000 euro, si m-am asezat la rand, cu ei in mana. Pana sa ajung la ghiseu, m-am mai uitat o data pe curs si am observat ca in josul paginii, cu litere mici, era scris ca firma percepe un comision de 9%. Mi-am dat seama ca este vorba de o inselatorie si am vrut sa ies.

Intre timp, ajunsesem insa in fata ghiseului, iar gestionarul mi-a smuls banii din mana si, in cateva secunde, mi-a dat contravaloarea in lei. La cursul afisat, la care a aplicat comisionul de 9%. Initial, nu mi-a venit sa cred ce se intampla. I-am spus omului ca a comis o talharie, am inceput sa ma cert cu el si i-am cerut sa imi dea banii inapoi.

Imediat si-a facut aparitia un om de odine, care m-a scos afara spunandu-mi ca alta data sa fiu mai atenta la ce scrie pe panoul afisat la intrare”, ne-a declarat pagubita. Care, desi a depus mai multe plangeri, a ramas cu paguba.

La fata locului au sosit doua echipaje de politie, care au plecat fara sa rezolve problema, cu toate ca stiau ca angajatii SC Exchange Group nu sunt la prima „abatere” de acest fel. Cu toate insistentele pagubitului, sefii SC Exchange Group nu au fost de gasit.

Mai mult, numerele de telefon afisate in interiorul casei de schimb erau false, nicidecum ale firmei care, cica, isi are sediul in Timisoara. Tanarul a amenintat ca nu pleaca de la locul „faptei” pana nu isi primeste banii inapoi.

Un al treilea echipaj de politie a sosit la fata locului si, cu toate ca s-au aratat binevoitori fata de pagubit, oamenii legii au declarat ca acesta are dreptate doar partial si ca ei nu au „parghii legislative” pentru aplanarea conflictului.

Politistii au observat, totusi, ca pe panoul afisat la intrarea in casa de schimb nu se disting exact sumele de vanzare sau cumparare destinate diferitelor tipuri de tranzactii

Ca nu e ceva in regula o dovedeste si faptul ca, dupa cinci ore de insistente, clientul a primit „un discount” de 500 de euro. Cu alte cuvinte, sefii casei au cedat o parte din „profit”, in speranta ca tanarul va uita de incident. In disperare de cauza, clientul a acceptat, dar nu a primit nici un bon fiscal si a fost pus sa semneze o hartie ca nu mai are alte pretentii