Vremurile se schimba, puterea la fel, sefii vin si pleaca, insa afacerile profitabile raman.

Acest trist adevar de extractie mioritica s-ar putea aplica perfect primarului Gheorghe Nichita, care, atat ca director al Regiei Autonome Judetene de Apa Canal Iasi, cat si ca primar ales al municipiului Iasi, si-a pastrat aceeasi incredibila generozitate fata de un grup de firme ale finului sau de cununie, Gabriel Popa.

In perioada 2000 - 2003, o firma a lui Gabriel Popa, Publimedia SRL, a supt aproape 10 miliarde de lei de la RAJAC.

Plecarea sau, mai adecvat zis, "transferul" lui Gheorghe Nichita la Primarie nu avea sai ofere finului prea multe motive de intristare: in anul electoral 2004, prin alte doua firme, SC Laser Co SRL si SC Grafic Art SRL, si, de aceasta data, prin contracte cu municipalitatea, Gabriel Popa a "papat" alte 3 miliarde de lei din bani publici.

Felul in care firmele acestuia - indiferent ca este vorba de Publimedia SRL, Laserco SRL sau Grafic Art SRL - castiga, in conditii dubioase, dar invariabil, numeroasele si banoasele contracte pentru tiparirea eternelor si inutilelor materiale promotionale ale RAJAC si ale Primariei municipiului Iasi ar putea creiona tabloul unei retele de extragere a banilor publici, cu primarul Gheorghe Nichita

in rol de artizan si, poate, chiar de beneficiar. Astfel, se poate considera ca reteaua de firme capusa creata de Nichita si acolitii sai pagubesc bugetul local cu zeci de miliarde. Flacara Iasului va prezinta astazi prima parte a unei anchete privind firmele finului lui Nichita, personaj abonat la banii iesenilor.

De la nasul mare...

Printr-o adresa oficiala, Flacara Iasului i-a solicitat primarului Gheorghe Nichita o serie de date privind modul de cheltuire a banilor publici. In speta, este vorba despre modul de achizitionare de catre Primaria municipiului Iasi a unor materiale publicitare si de promovare a imaginii Iasului.

Dincolo de faptul ca raspunsul municipalitatii, asumat de primarul Gheorghe Nichita, este redactat in doi peri, de o aroganta de extractie pesedista, acesta nu ofera date decat cu privire la procedurile de achizitii publice derulate de municipalitate in tumultuosul an electoral 2004.

Chiar si asa, tabloul contractelor pentru realizarea de materiale publicitare este unul halucinant: prin intermediul unor proceduri ilegale, 3 miliarde de lei vechi (peste 100 de mii de dolari) au luat pe calea unor firme ale finului de cununie al primarului Nichita, ilustrul necunoscut Gabriel Popa! Practic, reteta de extragere a fondurilor publice aplicata la RAJAC afost clonata si la Primarie.

Reteta succesului...

Potrivit raspunsului oficial dat de Primarie, pe 25 mai 2004, municipalitatea organizeaza "o cerere de oferte in vederea achizitionarii serviciului de realizare materiale de prezentare a municipiului Iasi", la care participa SC Miredo SRL si SC Laser Co SRL.

Bineinteles, a castigat finul lui Nichita, contractul incheiat intre Primarie si Laser Co avand o valoare totala de 723.234.912 lei vechi fara TVA. Peste doar o luna (!!!), pe 24 iunie, are loc o a doua "cerere de oferte in vederea achizitionarii serviciului de realizare materiale de prezentare a municipiului Iasi", la care participa -surpriza! - aceleasi Miredo si Laser Co.

Evident, castiga Laser Co, de aceasta data contractul fiind de 795.701.000 lei fara TVA. Pe 12 octombrie, in prag de o noua campanie electorala, Primaria organizeaza, de aceasta data, o "cerere de oferte in vederea achizitiei de produse-imprimate publicitare pentru promovarea imaginii orasului Iasi", la care participa SC Grafic Art SRL si SC Ele-Willi SRL SRL.

Contractul este adjudecat tot de finul lui Nichita prin firma SC Grafic Art SRL, pentru modica suma de 948.135.204 lei fara TVA. In total, in mai putin de cinci luni de zile, Nichita a directionat in mod fraudulos peste 100.000 dolari, inclusiv TVA, catre firma finului sau.

Evitarea licitatiei deschise

Iata, cum, in fascinantul an electoral 2004, Primaria a cheltuit aproape 3 miliarde lei vechi pentru realizarea de diverse materiale publicitare. Dincolo de problema utilitatii si oportunitatii unor astfel de materiale, in conditiile unui buget oricum straveziu, procedurile de achizitie derulate de Primarie ridica cel putin cateva semne de intrebare.

Este evident ca cele trei proceduri de selectie de oferte au exact acelasi obiect: achizitionarea de materiale publicitare.

In aceste conditii, de ce nu a organizat Primaria o singura licitatie deschisa asa cum prevede legea? Potrivit OUG 60/2001 privind achizitiile publice, Primaria ar fi trebuit sa organizeze o licitatie deschisa pentru produsele similare achizitionate ce depasesc cumulat 40.000 de euro.

Or, produsele care au fost achizitionate de Primarie de la finul lui Nichita au o valoare de peste 70.000 de euro. Potrivit legii, orice institutie bugetara este obligata sa prezinte la inceput de an planul de achizitii publice cu estimarile aproximative ale valorilor produselor si serviciilor ce urmeaza a fi contractate.

In urma acestei estimari se stabileste procedura de achizitie care va fi aplicata. Impartirea unor produse sau servicii similare in diverse categorii pentru evitarea licitatiei constituie o infractiune. Prin urmare, se poate spune ca Nichita&compania au incalcat legea pentru a evita o licitatie deschisa, directionand in mod fraudulos peste 100.000 de dolari la firma finului sau.

"Prin organizarea primelor doua proceduri s-au achizitionat servicii de imprimare, iar prin organizarea celei de-a doua (probabil ca era vorba de "a treia" - n.r.) proceduri s-au achititionat produse-imprimate publicitare", se prefac ca raspund reprezentantii municipalitatii cotidianului Flacara Iasului.

Intr-adevar, o diferenta evidenta intre "servicii de imprimare" si "produse-imprimate publicitare"...

Preturi exorbitante = bani aruncati pe fereastra

Dincolo de semnele de intrebare legate de modul de achizitionare, produsele au fost cumparate de catre municipalitate, la niste preturi halucinante, cu mult peste tarifele practicate de firmele iesene de profil chiar si pentru cele mai luxoase produse.

Anume, in urma procedurii de pe 25 mai, Primaria cumpara 500 de "cataloage de prezentare a orasului Iasi", cu 572.245 lei fara TVA bucata (!), 500 de "mape suport materiale de promovare a orasului - conceptie grafica si fotografii", cu 93.620 lei fara TVA bucata, 500 de bucati "bloc notes cu datele de identificare ale Primariei", cu 93.624 lei fara TVA bucata, un "stand extensibil cu

panouri magnetice", cu 195.388.800 lei fara TVA (!), un "sistem de expunere bazat pe sustinerea imaginii afisate" (adica, un fel de trepied - n.r.), cu 15.875.340 lei fara TVA, "pardoseala din material plastic", cu 39.077.760 lei fara TVA.

Povestea se repeta pe 24 iunie si pe 12 octombrie, cand, de pilda, Primaria cumpara 15 bannere, cu 7.392.240 lei fara TVA bucata, o mie de afise A2, cu 39.500 lei fara TVA bucata, o mie de "brosuri cu program manifestari", cu 160.165 lei fara TVA bucata etc.

"Nu dau declaratii pentru Flacara Iasului"

Cum s-ar putea explica aceasta avalansa neverosimila de balbe, gafe si ilegalitati in atribuirea celor trei contracte? De ce nu au furnizat reprezentantii Primariei informatii cu privire la contractele pentru realizarea de astfel de materiale publicitare in anii 2003, 2005 si 2006? De ce s-au organizat trei selectii de oferte cu acelasi obiect si nu o licitatie deschisa? Cum este posibil ca

municipalitatea sa cheltuie bani publici cu atata usurinta, platind niste produse in mod evident supraevaluate? De ce sunt invitate la cererile de oferta firme ale caror obiecte de activitate nu au nimic de-a face cu realizarea de materiale publicitare? Cum se face ca firmele finului primarului castiga invariabil selectiile organizate de Primarie? Sunt tot atatea intrebari la care, contactat ieri

de reporterii Flacara Iasului, primarul Gheorghe Nichita a refuzat sa raspunda. "Nu dau declaratii pentru Flacara Iasului. Eu cu Flacara Iasului nu discut decat pe cale oficiala. Daca aveti intrebari, faceti o adresa scrisa si va voi raspunde", s-a multumit sa "declare" Gheorghe Nichita.

Istorie cu repetitie

Cotidianul Flacara Iasului a demonstrat, prin intermediul unei anchete de presa, cum Gheorghe Nichita, atat ca director al Regiei Autonome Judetene de Apa Canal Iasi, cat si ca primar al municipiului Iasi, a dovedit o generozitate neverosimila fata de un grup de firme apartinand finului sau de cununie, Gabriel Popa.

Maniera in care au fost incheiate contractele reciproc avantajoase, dintre "nasul" din diversele fotolii publice si "finul din umbra", prezinta toate elementele constitutive ale unei retele frauduloase de extragere a banilor publici, cu primarul Gheorghe Nichita in rol de "capelmaistru".

e scurt, intre 2000 si 2003, firma SC Publimedia SRL, apartinand lui Gabriel Popa, a supt aproape 10 miliarde de lei de la RAJAC. Dupa venirea lui Gheorghe Nichita in Primarie, relatiile economice nas-fin au continuat la acelasi nivel, in 2004, alte doua firme ale lui Gabriel Popa, SC Laser Co SRL si SC Grafic Art SRL, papand alte 3 de miliarde de lei din bani publici.

Primaria a organizat intr-un mod aflat la limita legii trei selectii de oferte pentru materiale publicitare, evitand in acest fel o licitatie deschisa. La primele doua cereri de oferte au participat SC Miredo SRL si SC Laser Co SRL, cea din urma castigandu-le cu 723 milioane+TVA si, respectiv, 795 milioane+TVA.

La cea de-a treia cerere de oferte a participat SC Grafic Art SRL si SC Ele-Willi SRL, contractul adjudecat de firma lui Gabriel Popa avand valoarea de 948.135.204 lei fara TVA. Primaria si-a permis sa achizitioneze materiale publicitare la niste preturi halucinante, cu mult peste tarifele practicate de firmele iesene de profil, situatia fiind facilitata de tocmai de evitarea licitatiei deschise.

"Maini moarte"

La primele doua selectii de oferte au fost trimise invitatii catre cinci societati comerciale: SC Miredo SRL, SC Publimedia SRL, SC Design 90' SRL, SC Laser Co si SC Ele Willy SRL. Este vorba de aceleasi firme care au participat si la selectiile de oferte de la RAJAC, de unde finul lui Nichita a primit intr-un mod la fel de suspect aproximativ 10 miliarde de lei.

Din cele cinci au depus oferte doar doua: Miredo si Laser Co. La cea de a treia selectie au depus oferte doar Grafic Art si Ele Willi. Probleme grave apar in legatura cu cele doua firme - Miredo si Ele-Willi - care au "participat" la cele trei proceduri de achizitie publica organizate de Primarie pe post de maini moarte.

Potrivit site-urilor www.paginialbastre.ro si www.miredo.ro"firma Miredo are ca obiect de activitate importul si distributia de echipamente pentru ateliere de service auto, echipamente de sudura industriale, instalatii de transport/transvazat fluide (ulei, vaselina, aer, motorina) si scule diverse pentru industrie"! "Noi nu avem asa ceva in obiectul de activitate.

Noi importam scule....Nu avem tiparituri. Nu cunosc, nu stiu, dar nu avem obiect de activitate asa. Suntem importatori de scule, dispozitive, nu am nici o legatura. Cred ca e o greseala", declara, in urma cu mai bine de un an, un reprezentant al Miredo unui cotidian local.

La randul sau, Ele-Willi SRL este o firma specializata in electrocasnice, figurand doar pe "lista unitatilor service abilitate pentru depanarea echipamentelor Electromures aflate in termenul de garantie"! In acest mod, procedura orchestrata de primar pare inca si mai grosolana, totul fiind regizat in asa fel incat finul lui Nichita sa puna mana pe miliardele iesenilor.

Profit de 68%

68% a fost rata profitului firmei finului lui Nichita in 2004. Daca o societate normala care produce materiale publicitare inregistreaza un profit decent intre 10-15%, una dintre firmele lui Gabriel Popa, SC Grafic Art SRL, a avut o rata a profitului de 68%. Cum? Tocmai din contractele cu Primaria aranjate de catre nasul Nichita.

In 2004, conform datelor oficiale ale Ministerului de Finante, SC Grafic Art SRL a avut o cifra de afaceri de aproximativ 2,36 miliarde, cu un profit de 1,61 miliarde lei. Aproape jumatate din aceasta suma a fost incasata de la Primarie. Prin urmare, Primaria Iasi a platit un pret cu aproape 70% mai mare pentru produse si servicii pe care le-a cumparat de la firma finului lui Gheorghe Nichita.

Contactat de reporterii Flacara Iasului, primarul Gheorghe Nichita a refuzat sa clarifice aceste aspecte, motivand ca, pur si simplu, "nu da declaratii pentru Flacara Iasului"!!! La fel de "transparent" si de dornic sa elimine semnele de intrebare din zona cheltuirii banilor publici s-a aratat si seful Serviciului de Achizitii al Primariei, Dumitru Tomorug.

"Nu stiu ce s-a petrecut, eu nici nu lucram in Primarie in 2004. Lamuriri nu va pot da, pentru ca nu cunosc situatia. Nu stiu ce sa spun... Acum sunt prins cu bugetul, si maine, si poimaine, si nu ne putem intalni pentru a discuta. Vorbim mai incolo...", s-a fofilat pesedistul Dumitru Tomorug.

"Parazitul" Publimedia si "gazda" RAJAC Modelul aplicat in Primarie in cursul anului 2004 a fost indelung exersat. Directorul de cabinet al prefectului, Valerian Salavastru, a prezentat un control realizat de Directia Generala a Finantelor Publice a Judetului Iasi la RAJAC, pe urma contractelor de achizitii din perioada 2000 - 2004.

Potrivit raportului, firma Publimedia a supt de la RAJAC, pentru tot felul de materiale promotionale incredibil de scumpe a caror oportunitate nu a justificat-o nimeni, circa 10 miliarde lei. Contractele au fost incheiate in conditii dubioase, chiar cu firma lui Gabriel Popa, finul lui Gheorghe Nichita, director general la RAJAC in acea vreme.

Au fost organizate proceduri de selectie deficitare, cu frecvente incalcari ale legii privind achizitiile publice. "Aceleasi 5-6 firme au fost invitate de fiecare data la licitatii, firme cu 1-2 angajati, dar cu rate de profit incredibil de mari, cu alte obiecte de activitate decat cel al contractelor, pentru care s-au achitat facturi in termene incredibil de scurte...", declara Salavastru.

La randul sau, prefectul Radu Prisacaru insinua, la acea data, ca fondurile respective ar fi fost doar un paravan pentru anumite cheltuieli din campania electorala din 2004.

In urma cu doua luni, Flacara Iasului relata ca, dupa o pauza de circa doi ani, Gabriel Popa a revenit in forta la RAJAC, profitand de servilismul pe care directorul Ioan Toma il manifesta in continuare fata de Gheorghe Nichita.

Avand o "nevoie stringenta" de rapoarte de activitate, pe tiparitura de lux, in luna mai RAJAC a demarat o procedura de selectie de oferte, la care s-au prezentat doua firme: Laser Co si Grafic Art, ambele patronate de Gabriel Popa, finul lui Nichita adjudecandu-si contractul cu RAJAC, prin Grafic Art.

"Legal e incriminabil, moral e descalificant"

Cele mai importante voci ale partidelor politice din Consiliul Local Iasi si-au exprimat transant pozitiile fata de ingineriile financiare gestionate de primarul pesedist Gheorghe Nichita la nivelul institutiei care ar trebui sa reprezinte interesele iesenilor.

Astfel, in opinia liderului grupului consilierilor democrati, profesorul Tiberiu Brailean, Nichita are un caracter care nu ar cadra cu pozitia pe care o detine. "Daca e adevarat, e lamentabil. Din punct de vedere legal e incriminabil, in timp ce din punct de vedere moral e descalificant. Mie mi-ar fi rusine sa mai ies In fata oamenilor si sa le spun ca sunt primar.

Iti trebuie un alt fel de caracter decat cel normal pentru a face acest lucru", a declarat Brailean. Nici liberalii nu au fost mai prejos in exprimarea opiniilor fata de "Operatiunea Finul". Potrivit consilierului PNL Radu Botez, Nichita a transferat de la RAJAC la Primarie aceasta pasiune a contractelor cu rudele. "Normal, un lucru de genul acesta trebuia facut public dinainte.

Eu as evita sa inchei contracte cu cei care Imi sunt rude. Eu nu cred ca a fost un monopol. Probabil aceleasi lucruri pe care le facea la RAJAC le face si acum in Primarie, dar la un nivel mai mare", a specificat liberalul. Atitudinea aroganta a lui Nichita a fost taxata, de altfel, si de membri ai organizatiei pe care o conduce, in calitate de presedinte al PSD la nivel judetean.

Bunaoara, consilierul PSD Dumitru Anchidin nu a ezitat sa sustina ca astfel de aranjamente cu bani publici sunt de natura sa aduca deservicii imaginii partidului, atat pe plan local, cat si pe plan national. "Daca se adevereste acest lucru, Inseamna ca sunt lucruri destul de grave si e un mod destul de nefericit prin care se scurge pe cai neortodoxe banul public.

Eu cred ca domnul Nichita trebuie sa clarifice aceasta problema pentru a nu fi afectata imaginea partidului, atat la nivel local, cat si national, pentru ca pe mine nu ma lasa indiferent imaginea partidului. Nu este bine sa planeze indoieli in legatura cu corectitudinea membrilor PSD.

Daca aceste fapte sunt adevarate, dl Nichita trebuie sa raspunda in fata partidului si in fata legii, pentru ca nimeni nu este mai presus de lege", a declarat pesedistul Anchidin.

Ramane de vazut, asadar, care va fi atitudinea lui Nichita in continuare: va marsa pe aceeasi nepasare fata de ieseni sau va asuma public faptul ca Primaria a devenit, asemenea RAJAC, un "aparat" de extras fonduri publice in dispretul legii?!

P.S.: Nu este pentru prima data cand presa ieseana scoate la iveala afacerile necurate ale primarului Gheorghe Nichita si ale acolitilor sai. Nici de aceasta data Nichita nu se sinchiseste sa dea vreo explicatie despre reteaua de extragere a fondurilor publice pe care o patroneaza.

Dupa cum ne-a obisnuit, Nichita trateaza ironic si arogant atat presa cat si pe ieseni si refuza sa raspunda pentru modul cum iroseste banii colectati de la populatie.