Institutie serioasa, dar usor nesigura, Inspectoratul Judetean al Politiei de Frontiera (IJPF) Bihor a dat-o in bara. A fost prins cu fofarlica de Curtea de Conturi Bihor. Care, dupa cum se stie, nu iarta si nu uita nici cea mai mica abatere a institutiilor de stat prinse in off-side.

Cu toate ca banii negri se invart in punctele de frontiera, Curtea de Conturi a descoperit cateva mici nereguli in activitatea conducerii IJPF Bihor. Intr-un an de zile, a gasit cateva cheltuieli nelegale efectuate in numele IJPF Bihor.

Chiar daca sumele neincasate fac adunate cat un ciubuc pe o juma’ de zi a unui slujbaj descurcaret cu epoleti pe echipament, IJPF a fost prinsa cu mata-n sac...

Curtea de Conturi Bihor a audiat in acest an situatiile financiare ale IJPF Bihor, contul de executie si bilantul contabil incheiat la 31 decembrie 2005.

“Ca de fiecare data, obiectivele specifice au constat in identificarea erorilor sau neregularitatilor referitoare la inregistrarea cheltuielilor conform reglementarilor legale si in concordanta cu prevederile legii bugetare”, spune Gheorghe Tara, directorul Curtii de Conturi Bihor.

In prima faza, controlorii Curtii de Conturi au descoperit ca cei din conducerea IJPF Bihor nu au respectat protocolul incheiat cu Scoala “Avram Iancu”, privind cheltuielile cu utilitatile aferente spatiilor din incinta IJPF utilizate de scoala pentru activitatea de pregatire a agentilor pentru politia de frontiera.

“Din auditarea cheltuielilor de intretinere si gospodarie, s-a constatat ca in baza facturii din luna aprilie, emisa de regia de Apa Canal, conducerea IJPF a intocmit eronat baza de calcul privind cheltuielile aferente Scolii Avram Iancu.

In timpul controlului, s-a intocmit situatia corecta, rezultand o diferenta de 9,7 milioane de lei, suma cu care au fost majorate cheltuielile unitatii si care trebuia recuperata de la unitatea de invatamant”, sustine directorul institutiei de control a statului. Cei din conducerea IJPF nu neaga eroarea efectuata.

“Pentru luna aprilie 2005 a fost depistata o greseala de calcul matematic, rezultand o diferenta de 9,7 milioane de lei, suma care a fost recuperata integral”, spune Dumitru Luncan, seful IJPF Bihor.

Un alt aspect negativ descoperit de controlorii Curtii a fost faptul ca, din bugetul institutiei, s-au achitat sume mai mari decit cele legale pentru reparatiile curente.

“Din auditarea cheltuielilor cu reparatiile curente, s-a constatat ca s-au decontat in plus cheltuieli de aprovizionare cuprinse nelegal in situatia de lucrari, in cota de 15% la valoarea materialelor”, spun controlorii Curtii.

“Un caz a fost semnalat la un deviz de lucrari pentru instalatia de impamantare constand in suma de 3,3 milioane de lei, reprezentand cota de 15% cheltuieli de aprovizionare din devizul de lucrari”, recunoaste Luncan.

Conducerea unitatii este suspectata ca doreste sa musamalizeze problema avarierii autoturismelor de serviciu VW Passat cu numar de inmatriculare BH-06-JMJ si Nissan Terrano cu numarul de inmatriculare SM-04-GSY. Chiar daca accidentele au avut loc in aprilie 2004 si in septembrie 2005, pana in momentul de fata vinovatii nu au fost descoperiti.

“Pentru accidentarea autoturismului VW Passat nu s-a efectuat cercetarea administrativa, nefiind stabilita persoana in sarcina careia este debitul inregistrat la 31 decembrie 2005, in evidenta contabila figurand la pagube de mijloace fixe stabilite cu ocazia inventarierii, iar valoarea lor este esimativa.

Cu toate ca accidentul a avut loc in luna aprilie 2004, comisia desemnata sa efectueze cercetarea administrativa a fost desarcinata prin ordinul IGPF Bucuresti, pana la definitivarea anchetei penale desfasurata de Parchetul de pe langa Inalta Curte de Casatie si Justitie, autoturismul fiind sigilat la Parchet.

De abia la data de 3 octombrie 2005, Parchetul comunica posibilitatea ridicarii autoturismului in vederea repararii. La data efectuarii auditului nu s-a realizat repararea autoturismului, ci s-a intocmit numai un deviz estimativ in suma de peste 20 de mii de euro, in conditiile in care valoarea politei de asigurare CASCO este de 165 de milioane lei”, sustine Tara.

Situatia este asemanatoare si in cazul autoturismului de teren Nissan Terrano. Nu s-a efectuat cercetarea administrativa, nefiind stabilita persoana in sarcina careia este inregistrata paguba, iar in evidenta contabila, avarierea autoturismului figureaza la pagube de mijloace fixe, valoarea lui fiind estimativa.

“Accidentul de circulatie a avut loc in luna septembrie 2005, iar cercetarea administrativa demarata in acest caz a fost suspendata pana la finalizarea reparatiei”, spune directorul Curtii. Sefii IJPF nu au dorit sa fie prea expliciti in cazul avarierii celor doua autoturisme de serviciu si a celor care au fost vinovati pentru paguba creata.

“Pentru autoturismul cu numar de inmatriculare BH-06-JMJ urmeaza sa se pronunte instanta de judecata urmand a se lua masurile legale care se impun la pronuntarea instantei. Pentru autoturismul cu numarul de inmatriculare BH-04-GZY a fost gasit vinovat conducatorul auto, iar autoturismul in cauza este in reparatie la un service autorizat”, sustine seful IJPF Bihor.

In ciuda neregulilor descoperite de Curtea de Conturi, cei din conducerea Inspectoratului considera ca au adus un suflu nou in activitatea institutiei. “Noua conducere a IJPF Bihor a adus un suflu nou in ceea ce priveste lupta impotriva coruptiei, care este in centru atentiei autoritatilor si opiniei publice romanesti.

Conducerea noastra acorda toata atentia actelor de coruptie care submineaza autoritatea politiei de frontiera si slabesc increderea publicului in aceasta institutie, facandu-se public toate actele de coruptie semnalate in randul politistilor de frontiera.

Promovarea cadrelor in functii de conducere in cadrul IJPF Bihor s-a facut nu numai pe principiul competentei profesionale, ci si pe cel al moralitatii. Totodata, se acorda o atentie deosebita luptei impotriva migratiei ilegale, combaterii infractionalitatii transfrontaliere, traficul ilegal de persoane, precum si combaterea traficului cu droguri”, sustine Dumitru Luncan.