Fabrica de incaltaminte Clujana ar putea ajunge in maini private in cel mai scurt timp, dupa ce detinatorul pachetului majoritar de actiuni al companiei, Consiliul Judetean Cluj, a primit o oferta serioasa din partea unui developer american.

Atat directorul societatii, Sabin Pop, cat si presedintele CJ Cluj, Marius Nicoara, se arata incantati de oferta.

In schimb, Nicoara atrage atentia asupra faptului ca oferta va cadea din cauza viziunii diferite a unor consilieri. Presedintele CJ Cluj acuza o serie de consilieri judeteni care se opun cu vehementa vanzarii pachetului de actiuni al companiei. Nicoara nu a nominalizat nici o persoana, insa sustine ca printre contestatarii proiectului sunt si membri din coalitie.

"Asocierea nu se va concretiza niciodata, pentru ca avem colegi in Consiliul Judetean care considera ca noi trebuie sa dezvoltam firma si Consiliul Judetean trebuie sa vanda pantofi”, a transat Nicoara.

Pe de alta parte, Nicoara a „uitat” sa precizeze daca asocierea va fi facuta prin incredintare directa sau se va face licitatie, asa cum ar fi normal, data fiind importanta fabricii. In schimb, Nicoara a devenit foarte entuziast cand a venit vorba de compania americana care s-a aratat interesata de preluarea societatii.

„E absolut necesara aceasta preluare pentru ca e vorba de o firma mare si importanta”, a declarat Nicoara. Presedintele CJ Cluj nu a nominalizat posibilul investitor, insa surse oficiale din cadrul societatii clujene arata ca este vorba de New Vista Partners Limited (NVP), care este, in realitate, o societate de investitii, si nu un producator de incaltaminte.

Aceasta inseamna ca, in cel mai bun caz, NVP va investi capital strain in Clujana, dupa care o va vinde din nou. NVP s-a aratat in mai multe randuri interesata de investitii in Romania, tara considerata de oficialii companiei ca avand un „potential extraordinar”. NVP este condusa de Don Lothrop si Steven Schelhammer.

„Integrarea Transilvaniei in contextul european creeaza oportunitati comerciale remarcabile. Noi suntem investitori pe termen lung, care dorim sa folosim capitalul si experienta noastra pentru a ajuta romanii sa realizeze afaceri de succes pe piata globala”, au declarat cei doi asociati.

Nicoara estimeaza ca in eventualitatea in care tranzactia va fi finalizata, pentru asta sunt sanse mici, contractul ar putea fi semnat in cel mult sase luni, desi nimeni nu stie la aceasta data care este exact valoarea fabricii. „Acum am comandat un audit”, s-a scuzat Nicoara.

Capitalul financiar al Clujana este usor de cuantificat, este vorba de sume realizate din vanzarea unor terenuri, insa brand-ul Clujana, precum si forta de munca sau alte elemente de imagine nu au fost cuantificate.

Clujana, intre doua barci

Directorul Clujana, Sabin Pop, este foarte entuziasmat de oportunitate. „Daca am reusi sa ne extindem pe piata americana ar fi extraordinar, piata americana e de doua milioane de perechi pe an, e o piata fabuloasa”, a declarat Pop.

Potrivit directorului Clujana, obiectivele NVP sunt cresterea cifrei de afaceri a Clujana la cel putin o suta de milioane de dolari in cinci ani, in conditiile in care, in 2004, cifra de afaceri era de 352 de mii de lei, adica ceva mai mult de o suta de mii de dolari.

Totusi, anul trecut, acest indicator a crescut cu aproape 400%, la un cuantum de 1,75 milioane de lei. Clujana avea, la sfarsitul anului trecut, datorii de peste 600 de mii de lei, din care doua treimi reprezinta debitele fata de furnizori.

CJ Cluj detine pachetul majoritar de actiuni la Clujana, un procent de 93,1%, insa trebuie precizat ca la aceasta data reprezentantii institutiei nu au nici o idee despre cum sau daca va fi instrainat acest pachet. Consilierii judeteni au desemnat o comisie formata din noua membri si condusa de vicepresedintele CJ Cluj, Kerekes Sandor, care sa analizeze cea mai buna solutie in aceasta directie.

Comisia nu a luat, inca, nici o decizie, mai mult, Kerekes nu stia vineri despre oferta NVP. „Am fost plecat in concediu”, s-a scuzat vicepresedintele CJ Cluj. Este deja stiut ca in ultimii ani la Clujana s-a produs o „hemoragie” de active, in special de terenuri valoroase aflate in intravilanul orasului.

De asemenea, nu este lipsit de importanta si faptul ca societatea are in conturi peste 1 milion de euro, pentru prima data dupa patru ani de cand productia a fost oprita. Cu toate acestea, Clujana nu mai reprezinta numele bun de acum 15 ani, pentru o adevarata relansare fiind nevoie de mari sume de bani.