In aceasta perioada, dincolo de megascandalul demisiilor din serviciile secrete, exista un alt subiect la ordinea zilei: restructurarea Guvernului. Si asta, nu in ceea ce priveste ministrii. Structura Guvernului Tariceanu, conceputa de Guvernul Nastase, a fost extinsa de actualul Executiv.

Astfel, pe langa cei 23 de membri ai Cabinetului Tariceanu, in directa subordonare a prim-ministrului si a Guvernului, functioneaza 45 de agentii, care clocotesc de demnitari. De asemenea, fiecare minister are cel putin cate 5 secretari de stat.

In aceste conditii, in Guvernul Romaniei regasim circa 200 de demnitari, in comparatie cu media de doar 30-40 de demnitari ai guvernelor tarilor membre ale Uniunii Europene. Aceste structuri se afla in paralelism cu ministerele, sunt netransparente, supercentralizate, ineficiente si cheltuiesc nejustificat banul public. De asemenea, ele genereaza focare de coruptie.

Agentiile amintite sunt conduse, din linia a doua, de vechile structuri ale PSD, pastrate de reprezentantii actualei Puteri, cu care si-au dat mana pentru promovarea intereselor comune. Din pacate insa, restructurarea acestor agentii este tergiversata la nesfarsit, din cauza mizei reprezentata de ele. “Butoiul cu miere” consta in cateva miliarde de euro alocate.

Agentiilor guvernamentale li s-au alocat bugete anuale de aproximativ 200 milioane de euro si fonduri de finantare de alte cateva miliarde de euro.

Rateu la investitii si IMM

De exemplu, pe langa Guvern, fiinteaza trei agentii Agentia Nationala pentru Intreprinderi Mici si Mijlocii si Cooperatie (ANIMMC ), Directia pentru Mediul de Afaceri (DMA) si Agentia Romana pentru Investitii Straine (ARIS), care ar putea fi extrem de usor comasate intr-o singura agentie.

La ora actuala, marii investitori straini, care se bucura de facilitati in dauna investitorilor autohtoni, sunt “consiliati” si “orientati” de Traian Iordanescu, director in cadrul ARIS, persoana despre care presa a scos la iveala colaborarea sa cu fosta Securitate ca politie politica, conform listelor CNSAS.

Ineficienta celor trei agentii se concretizeaza in faptul ca investitiile straine in Romania au fost de doar 5,2 miliarde euro in anul 2004, iar in anul 2005 suma se pastreaza la acelasi nivel, in conditiile in care doar “capsunarii” au adus in tara in acest an aproape 4,5 miliarde euro.

De asemenea, tot spre comparatie, media investitiilor straine din Romania este de circa 200 euro pe cap de locuitor, in timp ce in Cehia investitiile straine sunt de 5 ori mai mari, ridicandu-se la 1.000 euro pe cap de locuitor. In Cehia insa exista o structura asemanatoare celei amintite anterior. In concluzie, in Romania, investitiile straine sunt un esec.

Comasarea celor trei agentii ar permite ca fondurile de finantare pentru mediul de afaceri, gestionate, in prezent, de ANIMMC, sa ajunga direct la oficiile teritoriale si sa fie puse la dispozitia intreprinzatorilor, fara ca acestia sa mai “treaca”, neaparat, pe la Bucuresti.

Este unica sansa pentru ca IMM-urile romanesti sa aiba o pondere de 95-98% din totalul societatilor comerciale - dupa modelul UE - si sa suporte socul aderarii la 1 ianuarie 2007. Nu stam mai bine nici la capitolul secretari de stat, fiecare minister fiind impanzit de catre 5, ba chiar 8 secretari de stat. Asta, in timp ce in UE ministerele functioneaza cu 1, maxim 2 secretari de stat.

Basescu versus interese

Presedintele Romaniei, Traian Basescu, a cerut, in repetate randuri restructurarea agentiilor guvernamentale si reducerea numarului de secretari de stat. PD, prin vocea presedintelui Emil Boc, a estimat in primavara acestui an si un termen pentru restructurare: iunie 2006.

Mai mult decat atat, pentru a da un semnal in acest sens, PD a renuntat la postul de viceprim-ministru care i se cuvine conform Protocolului Aliantei DA. Numai ca suntem in iulie 2007 si de abia se fac primii pasi timizi in acest sens. Grupurile de interese se dovedesc a fi mai puternice si bine determinate in a stopa procesul de restructurare.