Prim-ministrul Tariceanu are interese la importatorul in Romania Citroen. MEC trebuia sa adape firma premierului. Hardau a spus NU. Tariceanu l-a faultat pe ministrul clujean, prin Paloma. Scandalul subiectelor, coincidenta sau nu

Vara acestui an a fost marcata de imensul scandal de pe marginea subiectelor la examenul de Capacitate si Bacalaureat. Atunci, un ziarist a obtinut fara probleme din interiorul ministerului subiectele de la “Capacitate”, iar cateva saptamani mai tarziu subiectele de la Bacalaureat au fost vandute pe Internet contra unor sume derizorii.

Un megascandal care s-a soldat cu demiterea extrem de rapida a secretarului de stat Paloma Petrescu si o ploaie de acuze pe capul ministrului Hardau.

Lovitura la MEC PD

Clujeanul Mihai Hardau a fost numit la sefia Ministerului Educatiei si Cercetarii (MEC), in toamna anului trecut, dupa demisia unui alt clujean, Mircea Miclea. Hardau este membru PD, fiind, inainte de numire presedinte al PD judetean Cluj. Toate bune si frumoase pana in vara acestui an, cand, brusc, a explodat mamaliga.

Dupa scandalul subiectelor, premierul Calin Popescu Tariceanu a demis-o pe Paloma Petrescu - alt membru PD - din functia de secretar de stat.

Este curioasa reactia imediata a premierului, avand in vedere faptul ca anterior, in situatii similare, dar la alte ministere, unde era vorba de ministru si secretari de stat membri PNL, premierul nu s-a grabit atat de tare, declarand celebra fraza “Avem nevoie de o ancheta si apoi vom trage concluziile”. La MEC PD insa nu a fost cazul. Capetele au cazut extrem de repede.

Razbunarea premierului

Ei bine, nu este exclus ca intregul scandal de la MEC sa fi fost o razbunare a premierului Tariceanu. In primavara anului 2005 MEC anuntase o achizitionare prin atribuire directa de contract a unui numar de aproape 300 de autovehicule de oras, necesare pentru personalul de la minister si din teritoriu.

Contractul era unul in valoare de aproape 5 milioane de euro, iar firma careia i se atribuia contractul era Compania Automotive Trading Services (ATS), importatorul marcii de automobile Citroen, societate detinuta de prim-ministrul Calin Popescu-Tariceanu.

Ministrul Miclea a considerat ca Citroen este singurul producator care ofera masini mici, de oras, care consuma putin si sunt sigure in trafic.

Numai ca, dupa venirea lui Hardau, noul ministru a considerat ca MEC are alte prioritati decat achizitionarea de masini Citroen. Iar firma premierului a pierdut 5 milioane de euro, lucru ce a dus la furia lui Tariceanu. Care, cu prima ocazie, a taiat in carne vie la MEC, in oamenii lui Hardau.

Potrivit unor surse, pana si fotoliul ministerial al lui Hardau a fost in pericol, doar interventia presedintelui PD, clujeanul Emil Boc, potolind furia lui Tariceanu. Mai mult, nu este exclus ca premierul Tariceanu, direct sau indirect, sa fie in spatele intregului scandal cu subiectele de la Capacitate si Bacalaureat.

Calin, file de poveste

Calin Popescu Tariceanu ocupa in prezent o functie care il obliga sa raspunda in mod public unor acuzatii aparute de-a lungul timpului in presa centrala.

Pana la a ocupa aceasta functie publica, importanta, de prim-ministru al Romaniei, Calin Popescu Tariceanu a fost om de afaceri (daca nu o fi si in prezent) si membru marcant al PNL, drept care invinuirile aduse au ramas fara replica, neavand obligatia sa raspunda.

In numarul de astazi, nu vrem sa aducem vreo acuzatie la adresa persoanei prim-ministrului, ci doar sa reamintim acuzatiile carora ar trebui sa raspunda. Acum, pentru ca se ocupa de soarta Romaniei si pentru ca este platit din banii publici, are datoria morala sa dea lamuriri fata de zecile de articole de presa incriminatoare carora le-a fost subiect.

Au fost pe rand “Afacerea SAFI”, in care a fost acuzat ca a luat bani de la acest fond pentru afacerile sale. Apoi, a urmat “Afacerea Citroen-RomTelecom” si “Citroen-Petrom”, in care a fost acuzat ca a vandut, prin firma sa ATS, masini celor doua societati de stat la preturi supraevaluate, castigand ilegal milioane de dolari.

Numele sau a mai fost legat si de “Afacerea Apartamentul”, privind obtinerea de catre mai multi demnitari de locuinte de la RAAPPS. Si, nu in ultimul rand, premierul ar trebui sa explice de ce numele sau a fost legat de scandalul privind comertul cu produse petroliere facut cu fosta Iugoslavie, in timpul embargoului impus acestei tari.

De asemenea, in plina “era PSD”, compania la care Calin Popescu Tariceanu detine intreg pachetul de actiuni, Automotive Trading Services SRL, a reusit sa smulga Armatei un contract de 5 miliarde de lei. Initial, pentru acest contract s-a organizat o licitatie. Armata voia sa achizitioneze “autosanitara cu dotare de resuscitare”.

O alta poveste interesanta cu Tariceanu si Citroen este cea in care este implicat si producatorul de tigarete Phillip Morris.

Tariceanu si tutunul

Sebastian Vladescu, ministrul Finantelor, a transformat ministerul intr-o institutie aservita grupurilor de interese. Ministrul nu s-a ferit deloc, ci a subordonat pe fata institutia pe care o conduce scopurilor fostilor parteneri de afaceri. El a nesocotiti fatis orice recomandare a autoritatilor romane sau europene.

Scoaterea de pe piata a aproape 30% din tigaretele cumparate acum de romani, prin introducerea pretului minim si a accizei minime, este o masura care avantajeaza net compania Phillip Morris.

Sebastian Vladescu scumpeste toate tigaretele ieftine - acestea nemaiputand fi comercializate la un pret mai mic de 31.500/pachet - si favorizeaza, astfel, compania Phillip Morris, cea care produce si comercializeaza cea mai bine vanduta categorie de tigarete, cele de “lux”.

Phillip Morris nu e o companie oarecare, ci una la care prietenul premierului Calin Popescu Tariceanu si al lui Vladescu, Peter Imre, este Corporate Affairs Manager. Vladescu a lucrat pentru Phillip Morris prin intermediul societatii de consultanta financiara P.V.B. Euroconsulting SRL Bucuresti. El detine si acum 75% din aceasta societate.

In campania de promovare pentru tigarile L&M - “Castiga in 70 de zile 70 de masini” - derulata la sfarsitul anului 2003 si inceputul anului 2004, Phillip Morris a “pus la bataie” nu mai putin de 70 de autoturisme, marca Citroen C3.

Nu este un secret faptul ca aceasta masina este comercializata in Romania prin intermediul uneia dintre firmele lui Tariceanu, respectiv Automotive Trading Services SRL. Peter Imre, director corporate affairs pentru Romania al Phillip Morris.

De fapt, Vladescu a avut legaturi de afaceri chiar cu producatorul de tigarete, caruia, prin intermediul unei societati la care este si acum actionar, i-a acordat consultanta. Actualul sef de la Finante a lucrat pentru Phillip Morris prin intermediul societatii de consultanta financiara P.V.B. Euroconsulting SRL Bucuresti.

Vladescu detine si acum 75% din aceasta societate, dar initial, firma a fost detinuta de Carmen Vladescu si de deputatul liberal Cristian Boureanu.

Crestere record

Compania Automotive Trading Services (ATS), importatorul marcii de automobile Citroen detinuta de prim-ministrul Calin Popescu Tariceanu si-a dublat anul trecut afacerile la 44,3 de milioane de euro, de la 22,4 de milioane de euro in urma cu un an.

ATS a inregistrat anul trecut cea mai mare crestere a cifrei de afaceri dintre primii zece producatori si importatori auto, fiind depasit doar de producatorul local Dacia.

Cresterea este datorata evolutiei ascendente a pietei auto de import in ansamblu, aceasta inregistrand o dinamica de 72,2%, dar si unor factori specifici pentru Citroen - lansarea de noi modele si dezvoltarea retelei de concesionari.