Recent, dezvaluirile ZIUA privind compania franceza Beaufor Ipsen International cuprindeau o lista de personalitati din lumea medicala clujeana care au beneficiat de numeroase avantaje materiale, in schimbul promovarii produselor respectivei societati.

Florin Stamatian, seful Directiei de Sanatate Publica Cluj recunoaste ca societatea, ca de altfel majoritatea companiilor specializate, forteaza nota, in momentul in care vrea sa-si vanda produsele. Totusi, el precizeaza ca, atata timp cat banii se dau medicilor pe baza unor contracte de sponsorizare si sunt trecuti in contabilitatea firmei, nu se poate vorbi despre nici o ilegalitate.

Numele companiei Beaufor Ipsen International a fost asociat cu directorul Institutului Oncologic Nicolae Chiricuta, Alexandru Irimie, care, interesat sa faca economii, a ales de pe lista produselor societatii medicamentul Diphereline, in loc de Zoladex, pentru cancerul de prostata. Mai mult, Irimie s-a aratat cooperant, in conditiile in care firma i-ar putea ajuta spitalul.

Pe lista societatii mai figureaza, printre altii, numele profesorului Ciuleanu, tot de la Institutul Oncologic, Nicolae Costin, Ioan Marginean sau Rodica Pop, medici care apar cu sponsorizari unice. In afara de acestia, lista mai cuprinde medici de familie, aflati in evidentele societatii, deoarece sunt antrenati sa prescrie medicamentele produse de respectiva companie.

Majoritatea personalitatilor clujene au declarat ca peste tot in lume exista practica sponsorizarii de manifestari stiintifice sau participarii la acestea. Totodata, se platesc studii referitoare la unele produse, cu ocazia diferitelor simpozioane.

Din profit, fiecare societate comerciala are dreptul sa faca sponsorizari, asa-i si in fotbal, in cazul concertelor sau a altor activitati, chiar initiate de autoritatile publice locale. De ce nu si in sanatate, avand in vedere ca sponsorizarea are suport legal?, a replicat unul dintre medicii care au colaborat cu Beaufor Ipsen International.

El a adaugat ca in afara legalitatii sunt doar situatiile cand se prescrie un medicament mai scump in favoarea unuia mai ieftin si la fel de bun, contra unor beneficii. Spitalele sunt ajutate pentru o serie de activitati, in special stiintifice, de catre firmele furnizoare cu care lucreaza.

Totusi, cand acestea sunt in competitie din cauza pretului si se cearta, noroiul cade pe medici, ultima categorie care merita palmuita public, mai explica doctorul.

Fiscul are competente

Florin Stamatian, seful Directiei de Sanatate Publica, sustine, de asemenea, ca importantul producator francez de medicamente nu este singurul care recurge la metodele fortate de promovare a produselor. Au fost multe practici. Unii, pentru a-si face atractive produsele, invita medicul la un congres, pentru a vorbi despre un anumit produs. In schimb, firma ii suporta toate cheltuielile.

O alta era aceea de a aduce mostre in spital, gratuit, ca sa-l obisnuiasca pe medic si pe pacienti, inainte a vinde medicamentul respectiv. Apoi se plateau mici cercetari in spitale. A mai fost si procentul care se dadea medicilor daca prescriau o anumita cantitate de medicamente, dar trebuia sa ai un numar record de pacienti si medicamente ca sa poti primi banii, a explicat Stamatian.

El a adaugat ca, la nivel de spital, medicul poate introduce foarte greu un medicament. Exista licitatii, iar firma poate sa vina sa-si introduca un produs doar daca acesta este in farmacia spitalului. In conditiile in care medicul prescrie produsul fara ca acesta sa existe, comite o ilegalitate. Mai repede se ajunge la farmacii decat la medici, a mentionat seful DSP Cluj.

El a adaugat ca, in momentul in care firmele de medicamente trateaza direct cu medicii de familie ori cu cei care au cabinete private, nu exista nici o metoda legala de constrangere sau de detectare a unor eventuale trocuri intre societati si medici. Teoretic, nu ai ce sa le faci, dinspre partea medicala sau minister.

Daca exista un contract de sponsorizare, automat firma plateste impozit, iar daca actele nu sunt in regula, doar cei de la finante o pot sanctiona, indica Stamatian, precizand ca, atunci cand vine vorba de medicamente, este ca si acum cativa ani, cand diversi indivizi se plimbau din usa in usa sa vanda oale, iar daca cumparai un set, primeai niste cutite cadou. Este o chestie de reclama.

La medici ramane deontologia profesionala sa decida. Daca se alege un produs ineficient sau care nu este acceptat la noi, in favoarea unuia mai bun, ca medic risc sa-mi pierd pacientii.

Daca o sa se simta rau sau medicamentul nu-si va face efectul, o sa opteze pentru alt medic, iar asta nu este in interesul meu, conchide Stamatian, cu mentiunea ca, personal, nu a gustat de foarte multe ori din politica de piata a companiilor farmaceutice, dar ca sistemul sanitar romanesc este subfinantat.