In continuarea dezvaluirilor privind culisele afacerilor cu banul public, din ciclul "Istoria mega-afacerii Tel Drum", aflati amanunte incendiare despre itele incalcite ale „mamutului” financiar teleormanean, mancator de fonduri publice, si a celor ce tes inginerii financiare, precum si argumente ce fac evidenta relatia dintre Liviu Nicolae Dragnea si Tel Drum-via Fiscuci.

Sa parcurgeam primele file din istoria scurta, dar controversata, a celebrei firme. Va oferim, in cele ce urmeaza, o spicuire a evenimentelor cheie, a datelor si a personajelor cunoscutei afaceri, pentru o mai buna intelegere a amplului fenomen.

-29.06.1999: Tel Drum a fost inmatriculata la Registrul Comertului, avand ca actionar unic Consiliul Judetean Teleorman;

-anul 2000: odata cu castigarea alegerilor si ocuparea de catre Liviu Nicolae Dragnea a functiei de presedinte al Consiliului Judetean Teleorman, incepe drumul spre succes al SC Tel Drum SA;

-4.09.2000: consilierii judeteni, intruniti in sedinta extraordinara, decid sa schimbe componenta Consiliului de Administratie al SC Tel Drum, in formula: Boncota Vasile, Pena Emanoil, Popescu Dan, Iordache Aurel si Dragnea Liviu;

-Inceputul anului 2001: in urma aprobarii consilierilor judeteni, mai multe lucrari de reparatii ale drumurilor judetene, in valoare totala de 16 miliarde de lei, sunt incredintate direct firmei prietenului de la Giurgiu al lui Dragnea, SC Atal SRL;

-25.05.2001: consilierii judeteni aproba contractarea de catre Consiliul Judetean a unui credit de 15,4 miliarde de lei, de la BRD, pentru achizitionarea unui utilaj numit „tren reciclator”, necesar pentru refacerea drumurilor judetene, intrand in patrimoniul Consiliului Judetean Teleorman, si nu al Tel Drum;

-18.10.2001: utilajul intra in administrarea societatii Tel Drum, cu o redeventa de 1,2 miliarde de lei/an.

Iata cum s-au derulat faptele mai departe.

Pentru ca afacerea sa fie cat mai acoperita, in aceeasi sedinta extraordinara, din 25 mai 2001, in care s-a hotarat scoaterea la vanzare a actiunilor Tel Drum, s-au aflat pe ordinea de zi si doua proiecte de hotarare privind un imprumut extern de 10 milioane de dolari, cu garantia statului, in scopul realizarii de investitii pe drumuri judetene.

In eventualitatea vanzarii actiunilor Tel Drum, noul proprietar (privat, de data aceasta) ar fi beneficiat de un front de lucru in urmatorii doi ani si de o finantare certa, pentru care s-a imprumutat Consiliul Judetean Teleorman si a garantat statul roman.

Astfel ca, atunci cand s-a organizat licitatia de vanzari a actiunilor Tel Drum (licitatie castigata de o persoana fizica, Fiscuci Marian), noul proprietar avea asigurate si contractele de lucrari. Ba, mai mult, Fiscuci a cumparat firma Tel Drum cu 4 miliarde de lei, in timp ce activul net contabil era de 20 de miliarde de lei.

Cum a fost posibila aceasta afacere? Simplu, societatea a fost subevaluata prin faptul ca, raportul de evaluare are ca baza de referinta balanta contabila la 30.11.2001 si nu balanta sau bilantul de la 31.12.2001, ajungandu-se ca valoarea actiunilor propuse spre vanzare sa scada, de la 25.000 lei/ actiune la 6.369 lei/actiune.

Din momentul privatizarii, toate lucrarile de reparatii de drumuri judetene sunt incredintate firmei Tel Drum, datorita unei legaturi simple: proiectantul lucrarilor este Directia Generala de Servicii a Consiliului Judetean Teleorman (unde este sef Liviu Nicolae Dragnea), care intocmeste caietul de sarcini si unde, de fiecare data, se regaseste obligativitatea ca firmele care liciteaza lucrarile, sa posede utilajul „tren reciclator utilizabil la rece in situ”. Astfel ca accesul unei alte firme de acelasi profil nu mai este permis, pentru simplul fapt ca numai Tel Drum poseda un asemenea utilaj, facut „cadou” de Consiliul Judetean Teleorman.

Datorita acestor favoritisme clare, Tel Drum reuseste sa-si adjudece toate proiectele SAPARD din categoria „drumuri”, in valoare de 4.958.473 Euro, in perioada 2003-2004.

In data de 18.05.2005 consilierii judeteni ai Aliantei sesizeaza faptul ca, trenul reciclator urmeaza sa fie vandut pe mai nimic, adica la mai putin de jumatate din pretul cu care a fost cumparat si vin cu propunerea sa se intocmeasca documentatia, privind licitatiile publice pentru inchirierea utilajului. Astfel, ca prin Dispozitia nr.26/22.02.2005 a presedintelui Consiliul Judetean Teleorman, Liviu Nicola Dragnea, a fost numita comisia de renegociere a contractului de locatiune din 18 aprilie 2002.

La negocieri au participat si urmatorii consilieri judeteni: Balan Ilie, Florescu Adrian si atentie, conflict de interese-Simionescu Adrian!!! De ce conflict de interese? Pentru ca acesta este cumnatul lui Fiscuci Marian, cel care avea in locatie si dorea sa inchirieze, din nou, trenul reciclator.

La negociere, consilierii PSD au propus: o chirie anuala de 6 miliarde lei inclusiv TVA, la care se va adauga 50% din profitul realizat, din situatiile de lucrari executate in afara judetului Teleorman. Consilierii Aliantei propun 7,2 miliarde plus un procent din inflatia inregistrata anual. In urma negocierilor s-au semnat procesele verbale nr. 2006/28.03.2005 si nr.2205/5.04.2005, unde au fost trecute numai pozitiile consilierilor judeteni ai PSD. Pozitiile reprezentantilor PD si PNL nu au fost mentionate si, desi comisia de negociere nu a intrunit majoritatea, proiectul de hotarare a intrat in sedinta de Consiliu Judetean, dar aceasta hotarare nu a fost adoptata.

In august 2005 Consiliul Judetean plateste un evaluator, Pascal Mircea, care stabileste pretul minim de pornire a licitatiei, pentru trenul reciclator, la 2.573.155 RON fara TVA. Astfel ca, la primul termen de scoatere la licitatie din 24.11.2005 acesta este scos la pretul minim de 3.251.600 RON.

Asa ca, nu se prezinta nici un cumparator la licitatii si ajunge sa fie vandut in data de 31.07.2006 la valoarea de 19 miliarde de lei, desi valoarea de amortizare din contabilitate era de 28 de miliarde de lei. Dar surpriza, trenul reciclator ajunge tot in ograda Tel Drum, se pare ca Fiscuci Marian a fost singurul interesat de achizitionarea la un pret asa de mic.

Dar, acum vine surpriza!!! Nu mai sunt bani pentru executarea de lucrari la drumurile din judet, si astfel, apare propunerea Consiliului Judetean Teleorman, de contractare a unui credit de 400 milioane de Euro, pentru refacerea drumurilor.

Filmul ar fi acelasi: consilieri judeteni ai PSD si primari discuta refacerea drumurilor, se aproba creditul, iar la licitatie se pune conditia ca firma sa posede utilajul tren reciclator. Cine il are? Tel Drum, care ar castiga si ar avea front de lucru pentru 3 ani.

Consiliul Judetean Teleorman, in schimb, inglodat de datorii, ar ramane pentru plombarea drumurilor, pentru ca asta se face de cel putin 4 ani in Teleorman. Alta explicatie nu exista. Banii bagati in refacerea drumurilor trebuiau sa asigure teleormanenilor-autostrazi, asa de multi s-au cheltuit pentru aceste drumuri.

Grija Consiliului Judetean pentru drumuri este normala, electorala si direct interesata, dar ne intrebam, daca nu cumva, ii intereseaza si Spitalul Judetean Alexandria, pentru ca si acesta este al Consiliului Judetean Teleorman si se afla intr-o stare deplorabila sau aici Tel Drum nu poate sa contracteze lucrari?

Pana una alta, devine interesanta pozitia pe care o vor lua consilierii judeteni ai PSD in sedinta de joi, 24 august 2006, vor vota, ca de fiecare data, cu interesul de clan si de partid, fiind partasi la marirea fondurilor pentru Tel Drum.