Centrul de Sanatate Mociu deserveste 35 de sate din judetul Cluj, dar nu are un ecograf. Directorul institutiei face eforturi disperate sa gaseasca fondurile necesare pentru aparatura medicala de care este nevoie. Banii veniti de la Consiliul Judetean sunt putini si abia ajung pentru reparatii curente.

O alta problema este aceea ca taranii din zona sunt obligati sa faca un drum pana la Cluj pentru a le fi avizata hartia care dovedeste ca au asigurarea platita la zi. Cei fara asigurare pot fi tratati doar in regim de urgenta, adica pot sta in Centru trei zile. Despre toate acestea am discutat cu Adriana Mustea, directorul Centrului de Sanatate Mociu.

Reporter& Ati avut multe urgente azi?

Adrian Mustea& Azi am avut o zi foarte grea pentru ca s-au adunat urgentele de sambata si duminica si e mai greu. Eu sunt singurul medic din centru si mai am patru asistente cu care lucrez. E foarte greu, cand avem 35 de pacienti. Pe vremuri Centrul avea 110 paturi si deservea o zona mai mare.

Dupa revolutie lucrurile s-au schimbat si acum deservim 35 de sate, adica in jur de 20 de mii de persoane care apartin de sapte-opt comune.

Rep.: Ati colaborat cu fundatii din strainatate?

A.M.: Da, au existat colaborari de-a lungul timpului cu o fundatie din Olanda. Ei ne-au adus asternuturi, sonde, pungi pentru colostoma si carucioare pentru transportul bolnavilor. Ne-au ajutat foarte mult. Chiar si acum lucram cu aceste carucioare aduse de ei acum cativa ani.

Rep.: De la Consiliul Local ati primit ceva bani?

A.M.: Trebuie sa primim acum 250 de milioane pentru renovarea centrului si pentru a schimba pompa de apa. Banii au fost trimisi, dar nu au intrat inca in contabilitatea primara a primariei. Vom face renovare curenta, zugraveli, vom repara trotuarele din fata centrului, vom igieniza magazia de alimente pentru ca nu ne ajung banii pentru mai mult.

Acum trei ani s-a facut o renovare mai amanuntita, dar acum avem nevoie urgent de bani pentru reparatia sistemului de incalzire. Se face o evaluare a costului pentru aceasta reparatie pentru a se putea cere bani de la Consiliul Judetean.

Rep.: Cu aparatura medicala cum stati?

A.M.: Incerc sa caut sponsorizari pentru aparatura. Avem mare nevoie de un ecograf, pentru ca cel vechi s-a stricat, era foarte vechi. Avem nevoie si de un pulsoximetru. Avem multi pacienti cu probleme pulmonare si pentru ei ne trebuie aparatura speciala.

Rep.: Aveti pacienti fara asigurare medicala?

A.M.: Da, avem foarte multi. Ii trimitem la Casa de Asigurari de Sanatate Cluj ca sa faca dovada ca au asigurare, iar daca nu au, atunci trebuie sa-i tinem in spital doar trei zile, ca pentru o urgenta medicala, si apoi ii trimitem acasa. Sunt situatii dramatice de cand e noua lege, care prevede ca pacientul sa aiba asigurare pe o perioada de cinci ani.

Ei vin la noi cu adeverinta de la primarie ca au ajutor social, dar nu e de ajuns si trebuie sa-i tirmitem la Cluj mereu pentru avizarea hartiei de la primarie. Am incercat sa rezolv aceasta problema telefonic pentru ca sunt oameni saraci si nu au bani de dat pe drumuri, dar e foarte greu sa-i convingem pe cei de la CJAS ca oamenii nu pot veni la Cluj.

Rep.: Ce buget aveti de la CJAS?

A.M.: Noi suntem platiti dupa numarul pacientilor externati si primim lunar o anumita suma care acopera costurile tratarii acestor bolnavi. Banii ne ajung doar pentru tratamentul pacientilor, dar nu ne raman pentru a putea face lucrari de reparatii la Centru. Colaboram greu cu Consiliul Local pentru fondurile necesare renovarii Centrului.

Am trimis nenumarate hartii, dar ei spun ca nu primesc bani de la Consiliul Judetean. Ar trebui sa fie mai cooperanti pentru ca noi deservim populatia care i-a ales si i-a pus in functiile in care sunt.

Rep.: Aveti ambulanta in zona?

A.M.: Da, avem o ambulanta care e intretinuta de Serviciul de Ambulanta Cluj, dar are un sofer de aici de la noi din Mociu. Cu ea aducem bolnavii din sate sau ducem cazurile foarte grave la Cluj.