Bucurestiul pare hotarat sa infiinteze postul de city manager. Primarul Adriean Videanu l-a si propus pentru functia de “administrator al orasului” pe Gheorghe Pogea, fost vicepremier si actual presedinte al PD Hunedoara. La Cluj, viceprimarul Adrian Popa sustine numirea unui city manager si considera imperios necesara discutarea acestei probleme in Consiliul Local. O parte dintre consilierii locali considera, insa, ca actuala structura administrativa a municipiului Cluj-Napoca este suficient de bine pregatita pentru a face fata problemelor din urbea ardeleana, ca atare aceasta functie ar fi inutila. Potrivit Legii 286/2006, la nivelul comunelor si oraselor, primarul poate propune Consiliului Local infiintarea functiei de administrator public (city manager).

Ministerul Administratiei si Internelor (MAI) a propus prin intermediul reformei din administratie o serie de imbunatatiri la nivelul administratiei publice locale. In acest sens, guvernul a hotarat sa introduca in Legea nr. 286/2006 o noua functie in cadrul primariilor municipiilor, oraselor si comunelor, anume aceea de administrator public, echivalentul city managerului din SUA.

Conform acestei legi, la nivelul comunelor si oraselor, primarul poate propune consiliului local infiintarea functiei de administrator public, in limita numarului maxim de posturi aprobate. Numirea si eliberarea din functie a administratorului public se face de catre primar, pe baza unor criterii, proceduri si atributii specifice, aprobate de Consiliul Local. Numirea in functie se face pe baza de concurs.

Dupa modelul american

Legea prevede ca administratorul public poate indeplini, in baza unui contract de management, incheiat in acest sens cu primarul, atributii de coordonare a aparatului de specialitate sau a serviciilor publice de interes local.

Primarul poate delega catre administratorul public, in conditiile legii, calitatea de ordonator principal de credite.

Administratorul public ar fi, deci, un secund al primarului si va prelua o parte din activitatile executive ale acestuia in baza unui contract de management. Modelul aplicarii managementului economic este originar din Statele Unite ale Americii unde serviciile comunitare sunt organizate pe baza principiilor sectorului privat, sub coordonarea unui city manager.

Acest model este aplicat si in tari europene precum Danemarca, Germania, Irlanda, Marea Britanie, Olanda sau Suedia.

In Statele Unite, administratorul public este o persoana care se pricepe la toate, care are cunostinte temeinice si care este angajat pe baza unui contract de munca. Daca este un bun administrator si gestioneaza bine fondurile, i se prelungeste contractul. City managerul nu are nicio legatura cu politica.

El il degreveaza pe primar de toate treburile curente ale localitatii si nu se schimba la alegeri. Primarul se ocupa doar de strategia de dezvoltare a localitatii si de reprezentarea comunitatii care l-a ales la diferite intalniri locale sau internationale.

Startul a fost dat de primarul Bucurestiului, care a luat in serios aceasta idee si a anuntat de curand ca intentioneaza sa il numeasca in aceasta functie pe Gheorghe Pogea, presedintele PD Hunedoara si fost vicepremier.

La Cluj insa nu prinde ideea infiintarii unui post de city manager, cel putin in randul consilierilor locali. Viceprimarul Adrian Popa sustine insa necesitatea infiintarii postului de city manager.

Consilierii locali, traditionalisti

Remus Lapusan, consilier local PSD, considera ca la Cluj nu este nevoie de un city manager deoarece “viceprimarul sau consilierii locali pot face treaba unui city manager.”

Somogyi Gyula, consilier local UDMR, spune ca “acesta este un model american, iar cei care au fost acolo doresc sa il puna in aplicare si aici. Eu sunt insa un traditionalist, dar daca aceasta este tendinta, atunci ma supun.” Consilierul local este de parere ca infiintarea unui astfel de post nu va crea tensiuni in randurile alesilor locali.

Acesta a precizat ca “in SUA functioneaza foarte bine acest model, dar acolo primarul si consilierii locali sunt alesi altfel decat la noi.” Mai in gluma, mai in serios, Somogyi Gyula a adaugat ca “atunci primarul ar putea sa se ocupe mai bine de problemele politice.”

Mihai Sandu, consilier local PC, se declara total nemultumit de aceasta idee si a sugerat ca “primarul sa isi ia atunci vacanta” daca se infiinteaza postul de city manager.

Mihai Sandu a adaugat ca “una este Bucurestiul si alta este Cluj-Napoca, dar nici la Bucuresti nu este necesar un city manager.” Consilierul conservator vede aceasta idee ca o manevra politica prin care “domnul Boc vrea sa-si acopere golul in functiune” si este vorba despre “fuga de raspundere si inselarea electoratului”.

Viceprimarul Adrian Popa considera ca functia de city manager este absolut necesara la Cluj si se impune urgent discutarea in proxima sedinta de consiliu local a posibilitatii infiintarii acestui post. Persoana care ar trebui sa ocupe acest post trebuie sa fie independenta politic, sa aiba cursuri de management facute si sa incheie cu primaria un contract de manager.

“Ar fi de dorit sa aiba o pregatire tehnica si urbanistica mai degraba decat o pregatire teoretica.” Intrebat cine ar fi potrivit pentru o astfel de functie, viceprimarul Adrian Popa ne-a spus ca “e plin Clujul de oameni destepti si potriviti pentru un astfel de post”.

In prima sedinta de Consiliu Local nu se va discuta aceasta problema, dar este atributul primarului Emil Boc sa vina cu o organigrama care sa impuna discutarea acestei probleme cat mai urgent posibil, a mai declarat viceprimarul Adrian Popa