Consiliul Judetean Mures va analiza pe 30 august posibilitatea clasarii liniei inguste de cale ferata din judet in cadrul monumentelor istorice. Administratia locala sustine valoarea culturala a retelei. Demersul finalizat implica posibilitatea obtinerii de fonduri suplimentare pentru acest obiectiv.

Consilierii judeteni vor dezbate in sedinta de miercuri 30 august propunerea de declansare a procedurii de clasare in lista monumentelor istorice, in grupa A, a retelei de cale ferata ingusta Targu Mures - Mihesu de Campie si Targu Mures - Sovata - Campul Cetatii.

Idei occidentale

Institutia Prefectului judetului Mures a cerut CJ in luna mai analizarea starii retelei de cale ferata ingusta. "Am descoperit si avem date deosebit de interesante pe care le vom publica pe site, pentru a putea fi consultate de public, imediat ce vom finaliza completarea lor", ne-a declarat arhitectul sef al Consiliului Judetean Mures, Csortan Ilona.

Specialistii CJ arata in expunerea de motive a proiectului ce va fi votat de consilieri ca recomandarile europene acorda atentie sporita conservarii integrate a patrimoniului industrial.

"Luand in considerare puternica semnificatie culturala a patrimoniului industrial ca element al evolutiei societatii umane, linia ferata ingusta este un obiectiv susceptibil de a fi monument istoric industrial, legand aceasta zona geografica de restul Europei, atat economic cat si cultural la inceputul secolului XX", arata arhitectul sef al CJ in amintita expunere de motive.

Pentru bani

Conform Legii 422/2001 privind protejarea monumentelor istorice, Consiliul Judetean poate propune clasarea unor valori patrimoniale ca si monumente istorice. Se pare ca definitia monumentelor poate include si calea ferata ingusta.

In plus, inca din 1973 exista un comitet international pentru conservarea patrimoniului industrial, care a decis ca "si structurile construite pentru activitati industriale, procesele si uneltele folosite, orasele si peisajele in care sunt amplasate, impreuna cT manifestarile lor tangibile sau intangibile, sunt de o importanta fundamentala".

De ce ar fi utila tranformarea caii ferate in monument istoric industrial, a explicat tot arhitectul sef al CJ Mures. "Tot Legea 422 permite atragerea de fonduri suplimentare pentru monumentele istorice din clasa A. Nu va fi primul monument istoric industrial din judetul Mures", a mai declarat Csortan Ilona.

Despre calea ferata ingusta din judet:

Calea ferata ingusta din judetul Mures a fost inaugurata in ianuarie 1915, ca mijloc de transport de interes local, constructia fiind finantata din fonduri private. Sistemul a fost folosit in principal la transportul marfurilor.

De asemenea, prin dezvoltarea localitatilor balneare din zona transilvana a Romaniei, a fost folosit la transportul persoanelor in si dinspre aceste localitati de agrement.

Importanta liniei inguste consta in raritatea existentei acesteia la nivelul tarilor europene, precum si in solutiile tehnice folosite la punerea in functiune si exploatarea sistemului de transport.